آموزش و پرورش می‌تواند حامی اصلی محیط زیست باشد/ استفاده از ظرفیت‌های سامانه «شاد» در زمینه محیط‌ زیست


آموزش و پرورش می‌تواند حامی اصلی محیط زیست باشد/ استفاده از ظرفیت‌های سامانه «شاد» در زمینه محیط‌ زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اینکه آموزش و پرورش می‌تواند حامی اصلی محیط زیست باشد، بر استفاده از ظرفیت‌های سامانه «شاد» در زمینه محیط‌ زیست تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در مراسم امضای تفاهمنامه میان سازمان حفاظت محیط‌ زیست و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: با مراجعه به پیشینه‌های فرهنگی، مذهبی و تاریخی کشور و نگاه به قرآن کریم متوجه می‌شویم که همیشه بحث اسراف و تبذیر وجود داشته است. امروز در زمینه محیط زیست به جایی رسیدیم که خسارات زیادی به طبیعت ما وارد شده است که در اینجا جایگاه آموزش و پرورش برای کاهش این آسیب‌ها بسیار پررنگ است.

وی ادامه داد: نزول قرآن کریم با واژه «اقْرَأْ» یعنی بخوان شروع می‌شود و این اهمیت آموزه‌ها در قالب متن را نشان می‌دهد و برای اینکه این اقْرَأْ به مرحله ظهور برسد، نیاز به آموزش است که قطعا معلمان آموزش می‌دهند و به روح فرزندانمان زندگی می‌بخشند. افزایش سواد محیط‌ زیستی مسأله بسیار مهمی است که می‌توان با کمک ظرفیت‌های آموزش و پرورش به آن رسید.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: تاکنون تفاهمنامه‌های بسیاری میان سازمان محیط زیست و آموزش و پرورش به امضا رسیده است ولی نکته قابل توجه این است که در این میان دولت سیزدهم یک دولت عملگرا و مردمی است و برای تاثیر علوم و عملگرایی آن‌ها باید تمام موارد عاقلانه باشد.

وی افزود: این درخواست را دارم که در هرکتابی اعم از زیست، شیمی، فیزیک، ریاضی و ادبیات مربوط به موضوع و مباحث آن درس و کتاب، مسائل مربوط به محیط زیست را نیز در پایان فصول داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ادامه گفت: تاکنون در زمینه آموزش محیط زیستی در آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام شده است اما کافی نیست و باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تری پیش رویم تا منجر به افزایش سواد محیط‌زیستی در جامعه شود. جای اخلاق محیط زیستی بسیار خالی است و از این رو می‌طلبد آموزش و پرورش در این زمینه برنامه‌ریزی جدی بکند.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های سامانه «شاد» در زمینه محیط‌ زیست افزود: همزمان با رشد جسمی دانش‌آموزان، رشد فکری و ذهنی آنان در زمینه حفظ محیط‌ زیست لازم است که از این ظرفیت می‌توان استفاده کرد.

سلاجقه در پایان تصریح کرد: اعتقاد داریم که آموزش و پرورش می‌تواند حامی اصلی محیط زیست باشد؛ از این رو باید در سطوح عالی نیز کارهای خوبی انجام شود که زیرساخت همه این موارد آموزش و پرورش است چرا که تنها زمانی می‌توان ذهن و جسم سالمی داشت که محیط زیست سالمی داشته باشیم و برای رسیدن به آن، بهتر است هر کتابی پیوست محیط زیستی داشته باشد.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است