هشدار صنعا و حزب‌الله لبنان به متجاوزان منطقه


استفاده و پروراندن ابزار دیپلماتیک نزد مقام‌های صنعا در عمل به‌عنوان فرصتی میدانی مورد توجه است، به‌طوری‌که با حضور آشکار و انتشار اخبارهای پی‌درپی از حضور صهیونیست‌ها در مناطق جنوبی یمن که در سیطره یمنی‌های وابسته به ائتلاف متجاوز است، تبادلات سیاسی میان صنعا و حزب‌الله لبنان می‌تواند زنگ خطری برای تل‌آویو به شمار رود.

هشدار صنعا و حزب‌الله لبنان به متجاوزان منطقه

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ انتشار خبر دیدار و رایزنی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن و سخنگوی جنبش انصارالله در شرایط فعلی می تواند حاوی محتوای خبری و حتی میدانی مهمی باشد؛ به طوری که این خبر و تأثیرات فعلی و آتی آن تنها متوجه یمن نخواهد بود، بلکه آنچه این خبر مهم کرده دامنه اثرات و تأثیرات آن است که فراتر از یک یا چند کشور خواهد بود.


درباره دیدار نماینده صنعا با دبیرکل حزب الله لبنان باید چند نکته مهم را مورد توجه و واکاوی قرار داد؛ ازجمله اینکه نگاه صنعا به حوزه سیاسی – دیپلماتیک در عرصه برون مرزی کمتر از نگاه میدانی و کنشی آنها در عرصه نبرد در جبهه ها و محورهای نبرد و درگیری با متجاوزان در مختصات جغرافیایی یمن نیست.

با کنار هم قرار گرفتن این دو جریان از شاخه مقاومت، در وهله نخست بر توانمندی میدانی حزب الله در جوار مرزهای فلسطین اشغالی افزوده خواهد شد و دوم، اینکه رویکرد صنعا خواهد توانست به مثابه رقیق کردن میزان تهدیدات صهیونیست ها برای یمن باشد


با وجود این، استفاده و پروراندن ابزار دیپلماتیک نزد مقام های صنعا در عمل به عنوان فرصتی میدانی مورد توجه است، به طوری که با حضور آشکار و انتشار اخبارهای پی در پی از حضور صهیونیست ها در مناطق جنوبی یمن که در سیطره یمنی های وابسته به ائتلاف متجاوز است، تبادلات سیاسی میان صنعا و حزب الله لبنان می تواند زنگ خطری برای تل آویو به شمار رود.

با کنار هم قرار گرفتن این دو جریان از شاخه مقاومت، در وهله نخست بر توانمندی میدانی حزب الله در جوار مرزهای فلسطین اشغالی افزوده خواهد شد و دوم، اینکه رویکرد صنعا خواهد توانست به مثابه رقیق کردن میزان تهدیدات صهیونیست ها برای یمن باشد. علاوه بر این، صنعا خواهد توانست با تقویت روزافزون مراوداتش با حزب الله از تجارب میدانی و سیاسی آنها برای نبرد و حضور موفق تر در عرصه دیپلماتیک استفاده کند و به تولید نقش آفرینی تازه ای در قالب یک دولت – ملت بپردازد.


نباید فراموش کرد راهبرد صنعا در ذیل اجرای اهداف سیاسی – دیپلماتیک مذکور تنها محدود به کنترل و محدود کردن دایره و دامنه میدانی تل آویو در یمن نخواهد بود. گرچه صنعا همواره نسبت به حضور صهیونیست ها و کمک های اطلاعاتی – امنیتیشان به متجاوزان و دولت وابسته به آنها در جنوب هشدار داده و آنها را نسبت به عواقب این اقداماتشان برحذر داشته است، اما نباید تمام اهداف تعیینی در قامت روند دیپلماتیک مذکور را به این حوزه محدود کرد.

به بیان روشن تر صنعا با هدایت انصارالله در قالب دولت نجات ملی یمن، با اتخاذ این رویکرد در مقطع فعلی درصدد است در وهله نخست، ماهیت سیاسی و جایگاهش را به متجاوزان بقبولاند و در وهله بعدی، تلاش دارد با این رویه به متجاوزان بفهماند ماهیت انقلابی دولت نجات ملی دیگر محدود به سرزمین های این کشور جنگ زده نخواهد بود؛ به طوری که با این رهیافت هم شرایط کنونی را لحاظ کرده و به آن توجه و هم نگاهی به آینده پسا بحران در یمن دارند.


صنعا به رهبری انصارالله ضلعی از اضلاع چندگانه محور مقاومت به شمار می رود؛ این یعنی اضلاع منطقه ای محور مقاومت علاوه بر هماهنگی و همکاری های منطقه ای دارای رهیافت سیاسی – دیپلماتیک در ذیل افق و چشم اندازهای منطقه ای و داخلی هستند. در واقع آنچه صنعا و حزب الله را به هم نزدیک می کند، علاوه بر ماهیت و نگاه مشترکشان به آینده، اهدافی است که به دنبال تحقق آن هستند.


در شرایطی که متجاوزان از هر ابزاری برای محدود کردن صنعا در بخش های مختلف استفاده می کنند و هر حربه ای را برای زیر فشار قرار دادن آن در دستور کار قرار می دهند، یمن با بدیل سازی های تازه در عرصه های مختلف به دنبال نشان دادن توانمندی هایش است. آنچه امروز صنعا در حوزه سیاسی – دیپلماتیک دنبال می کند، کمتر از تلاش های میدانی آنها نیست. نباید فراموش کرد بدعت و نوآوری در عرصه سیاسی به مانند خلاقیت ها در عرصه میدانی برای متجاوزان غافلگیرکننده خواهد بود.


آنچه امروز صنعا در عرصه سیاسی و دیپلماتیک دنبال می کند در آینده خواهد توانست اثرات میدانی خود را برجای بگذارد. پس اگر تلاش و کوشش های صنعا را در حوزه سیاسی و میدانی دو روی یک سکه بدانیم، آن زمان به راحتی خواهیم فهمید ادراک و دریافت رهبران در یمن به بلوغ معناداری رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله خونین به 2 دختر 6 و 11 ساله در شمال شرق فرانسه