معلم بازیگرها می‌آیند و کاسبان آموزش جایی ندارند


معلم بازیگرها می‌آیند و کاسبان آموزش جایی ندارند

علی عبدالعالی در پاسخ به سؤال خبرنگاران تأکید کرد که در طرح تحولی مدرسه تلویزیونی از معلم‌بازیگرها بهره می‌بریم و مجموعه‌هایی که از طریق آموزش به دنبالِ تولید ثروت‌اند و یا به عبارتی، کاسبان آموزش به حساب می‌آیند در این مدرسه تلویزیونی، جایی ندارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش احسان سهرابی مدیر گروه آموزش رسمی شبکه آموزش سیما در گفت‌وگویی با خبرنگار تسنیم درباره چهارمین مدرسه تلویزیونی توضیحاتی داد که از دوم مهرماه متناسب با تقویم درسی دانش‌آموزان و مبتنی بر همین روند، این مدرسه تلویزیونی را آغاز خواهند کرد.

اما این مدرسه نسبت به سه بارِ گذشته تفاوت‌هایی دارد اولاً دروسِ آن کمتر شده همچون درس‌های فارسی، علوم و ریاضی دبستان یک و دو در دستور کار قرار گرفته و در مقطع متوسطه اول هم درس ریاضی و علوم را پیگیری می‌کنیم.

او همچنین تأکید کرده بود که زمان‌بندی این مدرسه تلویزیونی از ساعت 2 بعدازظهر تا ساعت 20 هر روز برای دانش‌آموزان خواهد بود؛ برای بچه‌های دبستان باکس‌های 20 دقیقه‌ای و برای بچه‌های متوسطه، باکس‌های 30دقیقه‌ای را درنظر گرفته‌ شده است.

شعارِ مدرسه تلویزیونی در این دوره «اینجا آموزش، خوشمزه است». او در میانِ صحبت‌های خود همچنین به اضافه شدن دروسِ دیگر و احتمالِ استفاده از ظرفیت تلوبیون هم اشاره کرد.

رفتن به سمتِ عدالت آموزشی

شبکه آموزش سیما با حضور مدیر این شبکه، مدیر گروه و تهیه‌کننده برنامه نشستی را هم برای جزئیات بیشتر این مدرسه تلویزیونی تدارک دید که علی عبدالعالی در پشتِ تریبون حاضر شد و صحبت‌هایش را به قرار زیر مطرح کرد:

علی عبدالعالی مدیر شبکه آموزش در ابتدای برنامه، گفت: می‌دانم امسال در مدرسه تلویزیونی اتفاقی خواهد افتاد که عدالت آموزشی محقق می‌شود. طرح تحولی مدرسه تلویزیونی ایران ناظر به دو اتفاق است که در وهله اول به عدالت آموزشی برمی‌گردد. با مروری بر بیانات رهبر انقلاب در این زمینه می‌توان به کوتاهی‌هایی که نسبت به عدم استفاده درست از ساختار آموزشی در سراسر کشور اتفاق افتاده، رسید. در طرح جدید مدرسه تلویزیونی، هرکسی که به تلویزیون دسترسی دارد می‌تواند از مدرسه تلویزیونی بهره ببرد.

او تأکید کرد: بسیاری از دانش‌آموزان در دوران کرونا کمتر توانستند آموزش خوب را داشته باشند اما در مدرسه تلویزیونی شاهد آموزش و یادگیری خوشمره خواهیم بود. دو هدف داریم حرکت به سمت عدالت آموزشی و تحول آموزشی است؛ امروز آموزش باید با سرگرمی آمیخته باشد. ما می‌گوییم یادگیری اینجا خوشمزه است.

عبدالعالی به این نکته اشاره کرد: مدرسه تلویزیونی از مناطق شمال تهران به سمت مناطق محروم کشور می‌رود که به آموزش رایگان محتوای فاخر و جذاب دسترسی ندارند و اینجا ما به دنبال تحقق این اتفاقیم. همان آرزویی که همه‌مان به آن می‌اندیشیم که محقق شود.

چرا دروس امسال مدرسه تلویزیونی گسترشِ سال‌های قبل را ندارد؟

مدیر شبکه آموزش در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه چرا دروسِ امسالِ مدرسه تلویزیونی افزایش پیدا نکرد و به چند مقطع و دروس خاص می‌پردازید،‌ توضیح داد: در روزگاری کشور با پدیده نرفتن بچه‌ها مواجه شد و در یک چهارشنبه‌ای از صداوسیما درخواست شد طرح مدرسه تلویزیونی روی آنتن ببرند. تلویزیون در آن مدت زمان کوتاه یک بیمارستان صحرایی سرپایی راه انداخت و شبکه‌های دیگر به کمک آمدند.

وی در ادامه پاسخ به این سؤال افزود: امروز که مدارس باز شده، اگر منصفانه نگاه کنیم و خودمان را جایِ بچه‌ها بگذاریم که صبح مدرسه می‌رود. اگر دوباره در تلویزیون هم این اتفاق بیفتد در واقع افسرده می‌شود. او باید در این زمان بازی کند و اوقات مفرحی داشته باشد. بنابراین امسال با دانش‌آموزانی سروکار داریم که مدرسه می‌روند و امسال در طرح مدرسه تلویزیونی به آموزش صِرف نمی‌پردازیم و آموزش خوشمزه سرگرم‌کننده همراه با بازی خواهیم داشت.

افزایش دروس و حتی شبکه تلویزیونی در ادامه راه

او همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم درباره محور قرار گرفتن شبکه آموزش و اضافه نشدنِ شبکه‌های کمکی، گفت: حجم بالای کنداکتور به ما دو راه را نشان می‌داد که یا برویم سراغ همه دروس و به صورت کوتاه آموزش دهیم و یا دروسی که بیشتر دانش‌آموزان دچار مشکل‌اند را فعال کنیم. فعلاً در این فاز قرار داریم و اگر قرار بر این شد که افزایشی داشته باشیم به تدریج شبکه‌های دیگر خصوصاً شبکه‌های تخصصی کودک و امید که مخاطبان‌شان کودک و نوجوان‌اند را فعال خواهیم کرد.

محتوایِ خوشمزه و سرگرم‌آموزی

عبدالعالی درباره جزئیات بیشتر مدرسه تلویزیونی و انتقاد به معلمانی که در مدرسه تلویزیونی حضور داشتند و همچنین محتوایِ خوشمزه محتوای آموزشی این طرح، توضیحات بیشتری داد و گفت: در مورد خوشمزه بودن محتوای آموزشی باید بگویم ما باید سرِ دانش‌آموزان را هنگام آموزش، گرم کنیم؛ این یعنی سرگرم‌آموزی. در گذشته ما با یک بیمارستان اورژانسی سرپایی مواجه بودیم که باید فقط آموزش می‌داد اما امسال یک رستوران جذابی را تدارک دیدیم که البته برای همه خواهد بود خصوصاً مناطق کم‌برخودار. درباره معلمان و انتقادهایی که به آنها می‌شد هم این نکته لازم به یادآوری است امسال در این مجموعه ترکیبی آموزشی، از معلم بازیگرها استفاده می‌کنیم.

استفاده از معلم‌بازیگرها

وی در خصوص استفاده از معلم بازیگرها، افزود: چرا می‌گویم معلم‌بازیگر؟ نمی‌توان از دختر و پسر کودک و نوجوان امروز انتظار داشت تا نیم ساعت برای آموزش پای تلویزیون بنشینند. به همین خاطر امسال اپیزودهای 20 دقیقه‌ای خواهیم داشت که همه‌چیز را نمایشی و برنامه‌ای، بازی و ... آموزش می‌دهد. اصطلاحاً دهه این نوع آموزش‌های روتین مدرسه‌ای در تلویزیون و فضای تصویر گذشته است. در نتیجه کار ترکیبی از آموزش است؛ در واقع آموزش درست امروز در جهان بدون درد است.

هم‌افزایی با وزارت آموزش و پرورش

وی درباره هم‌افزایی دستگاه‌ها میان صداوسیما و وزارت آموزش و پرورش و همکاری‌شان با مدرسه تلویزیونی، گفت: در حال حاضر حدود 10 استودیو داریم که سه شیفت کار می‌کنند تا به مدرسه و آموزش برسیم. آموزش و پرورش هیچ کمکی در این پروژه به ما نکرد. وقتی کسی یا ارگانی کمک می‌کند که شخص دیگری مسئول است اما اینجا این پروژه به خود آموزش و پرورش تعلق دارد. چون این پروژه خود آموزش و پرورش است. معلمان هم بدانند که مدرسه تلویزیونی ایران نقش خدمتگذاری آنها را دارد. چرا که ما ابزار کمک آموزشی معلمین کشورمان خواهیم بود.

جلوگیری از فعالیت کاسبانِ آموزش

مدیر شبکه آموزش درباره تاب‌آوری مدرسه تلویزیونی در برابر پیشنهادات وسوسه‌انگیز مؤسسات خصوصی، گفت: یک مجموعه‌ای ممکن است خدماتی انجام دهد برای تولید ثروت یا به عبارتِ دیگر در آموزش صرفاً به دنبال کاسبی‌اند، این‌ها در طرح تحولی مدرسه تلویزیونی جایی ندارند. اما جاهایی هستند که کارهای خوبِ استارت آپی می‌کنند و مجموعه‌های تلاشگری‌اند که کم‌بضاعت‌اند. این‌ها باید از آنتن رسانه‌ملی بهره ببرند. رسانه ملی قاب این‌هاست اما اگر کسی یا موسسه‌ای بگوید فلان قیمت می‌دهیم و بخواهد با مسائل مالی کاری کنیم به آن ورود نمی‌کنیم.

راه‌های دیدنِ مدرسه تلویزیونی/ از شبکه آموزش تا تلوبیون

او در خصوص اینکه دانش‌آموزان می‌توانند از چند طریق با مدرسه تلویزیونی همراه باشند، تأکید کرد: مدرسه تلویزیونی از چند روش قابل دیدن است. از طریق قاب تلویزیون و زمانی که رأس ساعت 2 بعدازظهر و ساعت‌های دیگر تا شب برنامه‌ریزی شده است. اما کسانی که در این زمان‌ها نتوانستند با ما همراه باشند معلمان‌مان می‌توانند این آموزش‌ها را ضبط و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند و یا از طریق فضای‌مجازی و تلوبیون، رایگان از این محتواها بهره ببرند.

عبدالعالی در پایان از همه کسانی که می‌توانند به هرچه بهتر شدن مدرسه تلویزیونی کمک کنند درخواستِ نقش‌آفرینی کرد و گفت: از دوم مهرماه هر روز شنبه تا پنجشنبه با 5 ساعت برنامه تولیدی در خدمتِ مخاطبین هستیم تا آخر خرداد سال آینده این تولید ادامه دارد. این رکورد تولید برنامه به حساب می‌آید. چون در آن نیت به سمت عدالت آموزشی است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس