آیا وزارت جهاد به وعده ابلاغ برنامه الگوی کشت تا 2 روز دیگر عمل می کند؟


آیا وزارت جهاد به وعده ابلاغ برنامه الگوی کشت تا 2 روز دیگر عمل می کند؟

در حالی که تنها 2 روز به آغاز سال زراعی جدید یعنی 1402-1401 باقی مانده باید دید وزارت جهاد کشاورزی اجرای برنامه الگوی کشت را طبق قولی که داده بود ابلاغ خواهد کرد؟

آیا وزارت جهاد به وعده ابلاغ برنامه الگوی کشت تا 2 روز دیگر عمل می کند؟

به گزارش ایران اکونومیست، 24 مرداد بود که رئیس جمهور از وزارت جهاد کشاورزی بازدید کرد و آنجا یکی از مواردی که به وزارت جهاد کشاورزی برای اجرا تاکید کرده بود اجرای الگوی کشت بود، طرحی که از 25 سال پیش تدوین شده و بیش از 10 سال است روی میز دولتی ها جا خوش کرده و هر دولتی آمده و رفته اجرا نکرده در حقیقت نتوانستند اند اجرا کنند.

پس از این بازدید بود که بلافاصله وزیر و معاونانش در مصاحبه های خود از اجرای این طرح در آغاز سال زراعی جدید خبر دادند که از اول مهر هر سال آغاز می شود.

کشاورز

آیا وزارت جهاد به وعده ابلاغ برنامه الگوی کشت تا 2 روز دیگر عمل می کند؟

*وعده وزیر جهاد برای اجرای طرح الگوی کشت از ابتدای سال زراعی

وزیر جهاد در بازدیدی که روز جمعه 28 مرداد از برخی مجتمع های کشاورزی و دامپروری اسلامشهر داشت، گفت: از ابتدای پاییز امسال الگوی کشت را ابلاغ خواهیم کرد و با ایجاد مشوق ها تلاش می کنیم تا کشاورزان ما به سمت رعایت این الگو حرکت کنند.

وی ادامه داد: رعایت الگوی کشت موجب می شود آب کمتر مصرف و درآمد بیشتر برای کشاورز ایجاد شود.

البته این قول ها از سوی معاونان این وزارتخانه هم داده شد به طور ی که « محمد قربانی» در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر اظهارداشت: طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی سازمان تحقیقات برنامه الگوی کشور را برای سال زراعی جدید تدوین می‌کند که مراحل تدوین نهایی شده و در حضور وزیر ارائه خواهد شد و پس از تایید وزیر برای اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

قربانی با بیان این که الگوی کشت در ابتدای فصل زراعی به استان‌ها ابلاغ می‌شود، تصریح کرد: گندم، جو، ذرت، کلزا، عدس، پنبه، سویا و چغندر قند در برنامه الگوی کشت قرار دارند و با دو ابزار کشت قراردادی و سیاست قیمت تضمینی اجرا خواهد شد، همچنین سیاست پرداخت یارانه کشت به عنوان تشویق کشاورزان به ازای هر کیلوگرم محصول پرداخت می‌شود.

آیا وزارت جهاد به وعده ابلاغ برنامه الگوی کشت تا 2 روز دیگر عمل می کند؟

*تکلیف برنامه ششم برای خودکفایی 95درصدی از مسیر الگوی کشت

الگوی کشت که ۲۵ سال قبل طراحی شده اما هیچ وقت اجرایی نشده است، موضوعی است که قانون برنامه ششم هم دولت‌ها را مکلف به اجرای آن کرده تا به خودکفایی ۹۵ درصدی در کالا‌های اساسی برسیم، این در حالی است که کشاورزان درباره الگوی کشت و ابلاغ آن بی اطلاع هستند.

امسال نیز رهبر انقلاب 20 شهریور امسال در سیاست‌های کلی برنامه هفتم بر کشت و تولید کالا‌های اساسی با اصلاح الگوی کشت با توجه به منابع آبی تاکید کردند.

آیا وزارت جهاد به وعده ابلاغ برنامه الگوی کشت تا 2 روز دیگر عمل می کند؟

اجرای طرح الگوی کشت راهکار تحقق برنامه هفتم توسعه در امنیت غذایی

در ابلاغیه سیاست های برنامه هفتم به اصلاح الگوی کشت با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای و منابع آبی و با اولویت‌بخشی به تولید کالاهای راهبردی کشاورزی تاکید شده است.

همچنین تأمین امنیت غذایی و تولید حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل، همراه با حفظ و ارتقای ذخایر ژنتیکی و منابع آب و افزایش سطح سلامت و ایمنی مواد غذایی نیز مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

این در حالی است که اکثر کارشناسان بر این موضوع متفق القولند که اجرای طرح الگوی کشت موثرترین راهکار برای خودکفایی در محصولات کشاورزی به اذعان کارشناسان است، که اگر اجرا شود می تواند سالانه از هدر رفتن آب زیادی در کشور جلوگیری شود، تولید از محصولات آب بر به سمت محصولات اساسی و ضروری تغییر می کند و ضریب امنیت غذایی و خود کفایی در محصولات کشاورزی هم افزایش می یابد.

سالانه حدود ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی از خارج کشور وارد می‌کنیم که ۲۸ میلیون تن آن کالای اساسی است و در کنار این رقم، حدود ۸/۵ میلیون تن صادرات محصولات کشاورزی داریم که ۳/۵ میلیون تن از این ۸/۵ میلیون تن کالا‌های غیراساسی هستند.

همانطور که در آمار هم دیده می شود تولید محصولات آب بر در کشور بیش از اندازه است و باید نگرش جدیدی در این باره شود طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی ضایعات محصولات جالیزی باعث هدر رفت سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب آب می‌شود که با همین میزان آب می‌شود ۱۱ میلیون تن گندم یا ۱۲ میلیون تن دانه‌های روغنی کلزا تولید کرد.

بنابراین انتظار می رود که وزارت جهاد کشاورزی طرح اجرای الگوی کشت را که در برنامه ششم توسعه و نیز سیاست های کلی برنامه هفتم تاکید شده و طبق قوی که به مردم داده است در ابتدای سال زراعی جدید که دو روز دیگر آغاز می شود اجرایی کند.

پایان پیام/ ت 18

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول