علامه آملی شخصیت کم نظیری داشتند


علامه آملی شخصیت کم نظیری داشتند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیت الله آملی شخصیت کم نظیری داشتند چرا که عالم، دانا، اندیشمند و شب زنده دار بودند.

به مناسبت سالگرد درگذشت آیت الله علامه حسن زاده آملی، کتابخانه ملی ایران میزبان پژوهشگرانی بود که در این نشست حضور داشتند.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص نشست سالگرد آیت الله علامه حسن حسن زاده آملی گفت: آیت الله آملی شخصیت کم نظیری داشتند چرا که عالم، دانا، اندیشمند و شب زنده دار بودند. معرفت نفس یکی از شخصیت‌های این عالم دانا بود که در کتب‌های مختلف نیز نشر داده شده است.

او افزود: معرفت نفس را در فلسفه‌ها به وفور می‌توان دید. دو نفر از بزرگانی که در این مسئله معرفت نفس خوش درخشیدند مرحوم علامه طباطبایی و دیگری میرزا جواد ملکی تبریزی است.

لاریجانی ادامه داد: نفس آدمی سه مرحله دارد که اول، بدن انسان دوم، ذهن و سوم روح انسان است.

در ادامه این نشست محقق دانا، عضو هیات امنای کتابخانه ملی گفت: علامه آملی یک نمونه‌ای به عنوان یک عالم و مسلط به تمام کتاب الاهیات بود که می‌توانیم و می‌توانستیم به آن افتخار کنیم. او ادبیات عرب و فارسی، فلسفه، فقه، اصول را عمیق می‌دانست.

او افزود: این روحانی با تمام اشعار سعدی، حافظ و دیگر شعرا آشنا و حفظ بود که شعر‌های آن‌ها را در مکان‌های مختلف استفاده می‌کرد.

آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: آیت الله آملی فیلسوف و عالم عارف، مشرف، مفسر و حتی منجم نیز بود و به علوم و فیزیک تسلط کامل داشته و در همه هیئت‌ها حضور داشتند.

او گفت: او ادیب فارسی و پارسی بود که در کشور یکی از برجسته‌ترین‌ها معرفی شدند و به علوم ۱۴ گانه نیز تسلط کامل داشت. تجربه نه تنها منبع نبوده بلکه روشی است که انسان‌ها آن را با مرور زمان به دست می‌آورند. آیت الله آملی عرفانی جامع بودند که در تمام حیطه‌ها و زمینه‌ها علم و دانش داشتند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: او باتوجه اینکه در اوج بود و با تمام ملک‌ها آشنا بود همواره می‌توانست با ما ارتباط برقرار کند و همچنان که در قید حیاط نیستند شاگردان ایشان نیز با روح ایشان ارتباط می‌گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟