ایران در بین 10 کشور برتر جهان، از لحاظ بهترین رژیم غذایی


ایران در بین 10 کشور برتر جهان، از لحاظ بهترین رژیم غذایی

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، محققان دانشگاه تافتس گزارش می دهند که رژیم های غذایی در بیشتر کشورها به نمره ضعیف صفر نزدیک است و مصرف گسترده شکر و گوشت های فرآوری شده بسیار زیاد و در مقابل مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و...

به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، محققان دانشگاه تافتس گزارش می دهند که رژیم های غذایی در بیشتر کشورها به نمره ضعیف صفر نزدیک است و مصرف گسترده شکر و گوشت های فرآوری شده بسیار زیاد و در مقابل مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات کامل بسیار کمتر از حد مطلوب هستند.

ویکتوریا میلر، سرپرست این تیم تحقیقاتی و محقق فوق دکتری در دانشکده علوم و سیاست تغذیه تافتس فریدمن در بوستون در رابطه با موضوع فوق می گوید: بررسی های ما نشان می دهد طی سه دهه گذشته، مصرف حبوبات، آجیل و سبزیجات غیرنشاسته ای با گذشت زمان افزایش یافت، اما بهبود کلی در کیفیت رژیم غذایی با افزایش مصرف مواد ناسالم مانند گوشت قرمزفرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با شکر و سدیم خنثی شد.

برای این مطالعه، محققان الگوهای غذا خوردن را در میان بزرگسالان و کودکان در ۱۸۵ کشور بر اساس داده‌ های جمع ‌آوری‌شده از بیش از ۱۱۰۰ نظرسنجی رژیم غذایی اندازه‌ گیری کردند.
محققان دریافتند: امتیاز کلی رژیم غذایی در جهان حدود 40.3 است که نشان دهنده افزایش اندک اما معنی دار 1.5 امتیازی بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ است.در این میان اما نمرات به طور گسترده ای بین مناطق مختلف متفاوت بوده و تنها ۱۰ کشور که کمتر از یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، دارای امتیاز رژیم غذایی بیش از ۵۰ بودند.

کشورهایی که بالاترین امتیاز رژیم غذایی را داشتند شامل ویتنام، ایران، اندونزی و هند بودند در حالی که کشورهایی با کمترین امتیاز شامل برزیل، مکزیک، ایالات متحده و مصر بودند.

ایران در بین 10 کشور برتر جهان، از لحاظ بهترین رژیم غذایی

گفتنی است محققان دریافتند زنان بیشتر از مردان به مصرف غذاهای سالم‌ تر علاقه داشته و افراد مسن بیشتر از جوانان به تغذیه سالم پایبند هستند.

میلر در این رابطه گفت: تغذیه سالم تحت تأثیر عوامل اجتماعی-اقتصادی از جمله سطح تحصیلات و شهرنشینی بود. در سطح جهان و در بیشتر مناطق، بزرگسالان تحصیل‌کرده ‌تر و کودکان با والدین تحصیل‌ کرده ‌تر، عموماً کیفیت کلی رژیم غذایی بالاتری داشتند.
محققان در این رابطه می گویند که رژیم های غذایی نامناسب عامل بیش از یک چهارم مرگ های قابل پیشگیری در سراسر جهان است.

دکتر داریوش مظفریان، متخصص قلب و رئیس بخش سیاستگذاری کالج فریدمن، در این رابطه گفت که کشورها می توانند از این داده ها برای هدایت سیاست هایی که تغذیه سالم را ترویج می کنند، استفاده کنند. ما دریافتیم که وجود دسترسی آسان به غذاهای ناسالم بیش از حد به چالش‌های جهانی در دستیابی به کیفیت رژیم غذایی توصیه‌ شده کمک می ‌کنند.

این موضوع نشان می ‌دهد سیاست ‌هایی مانند مراقبت ‌های بهداشتی، برنامه‌ های سلامت کارفرما، برنامه‌ های تغذیه دولت و سیاست‌های کشاورزی که به غذاهای سالم‌ تر انگیزه و پاداش می ‌دهند، ممکن است تأثیر قابل‌ توجهی بر بهبود تغذیه در سراسر جهان داشته باشند.

شرح کامل این یافته ها روز گذشته در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Food منتشر شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس| تغییر چهره جنجالی بهنوش طباطبایی!