برنامه انتخاباتی جهانگیری/ تاکید قالیباف بر رفع اشکالات گشت ارشاد/ ماموریت رئیسی در نیویورک/ روایت روزنامه دولت از تجمعات روز گذشته


برنامه انتخاباتی جهانگیری/ تاکید قالیباف بر رفع اشکالات گشت ارشاد/ ماموریت رئیسی در نیویورک/ روایت روزنامه دولت از تجمعات روز گذشته

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز(۲۹ شهریورماه ۱۴۰۱) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹۹۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۱۵۹ نفر از آنها بستری شدند.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۵ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۴ هزار و ۳۴۴ نفر رسید.

در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست، ۲۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۶۵ میلیون و ۶۸ هزار و ۳۴۷ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۴۶۴ هزار و ۷۸۲ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۶۰۰ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۶۸۹ هزار و ۷۲۹ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۱ هزار و ۷۱۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

تاکید قالیباف بر بر رفع اشکالات گشت ارشاد

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، گفت: درگذشت خانم مهسا امینی را به خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم، درگذشت ایشان، داغی بر دل‌های ما گذاشت و از ساعات اول اطلاع نمایندگان از وقوع حادثه، ارکان نظارتی مجلس با حساسیت تمام، فرایند رسیدگی این حادثه را در دستور کار خود قرار دادند. اینجانب مجددا تاکید می‌کنم که رسیدگی دقیق و اطلاع‌رسانی تمامی ابعاد پرونده درگذشت ایشان، ضروری است. لازم است کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی با حداکثر دقت و موشکافی کامل تمامی زوایا، در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه کارشناسی خود را برای اطلاع نمایندگان و مردم شریف ایران گزارش کند.

وی اضافه کرد: همچنین کمیسیون مذکور وظیفه دارد علاوه بر بررسی مصداقی درگذشت مرحومه مهسا امینی، برای جلوگیری از تکرار این قبیل موارد، فرایندها و شیوه اجرا در گشت های امنیت اخلاقی فرماندهی کل انتظامی را مورد بررسی قرار دهد تا برای رفع شدن اشکالات موجود در چگونگی اجرای آن، اقدام شود.

قالیباف افزود: متاسفانه دستگاه های متعدد فرهنگی و اجتماعی در مقوله حجاب وظایف ایجابی خود را به درستی انجام نمی دهند، در چنین شرایطی مواجهه با هنجارشکنی ها، نیاز به برنامه ریزی دقیقتر با ضوابطی روشن و استفاده از نیروهای آموزش دیده، توسط فرماندهی کل انتظامی دارد تا با مسئولیت پذیری کامل، از اعمال سلیقه های شخصی و خطاهای فردی و سیستمی جلوگیری نماید و این اقدامات مورد پذیرش عموم مردم عزیز و نجیب ایران قرار گیرد.

قالیباف افزود: از روز اول، رییس جمهور محترم، دولت، مجلس و قوه قضاییه مجدانه پیگیر علل این حادثه و مشخص شدن مقصرین بوده اند. زمان نشان خواهد داد که اعتماد مردم درست بوده و همه دستگاه‌های کشور در پیگیری این مسأله کوچکترین اغماضی نخواهند کرد.

پیشنهاد خبرگزاری اصولگرا به فراجا درباره گشت ارشاد

تسنیم نوشت: «طرفداران اصولی جمهوری اسلامی‌ به استدلال‌‌های متعدد می‌دانند و ابایی از گفتن آن ندارند که حکومت‌ها در قبال حفظ ارزشها و نرم‌های اجتماعی وظایف روشنی به عهده‌ دارند و در کنار همه کارهای فرهنگی، همچون همه‌جای دنیا ورود انتظامی به حفظ ارزشها بدیهی است؛ حتی حکومت‌های لیبرال و سکولار که ظاهراً عنوان می‌کنند طرفیتی در ارزشها ندارند-که در واقع دارند- باز هم از «حدود»ی مخافظت می‌کنند و برای این موضوع می‌توان مصداق‌های بسیاری ذکر کرد.

بنابراین مرزگذاری عملی در این مسئله را نباید با محافظه‌کاری یکی دانست. با این حال، اینکه ورود انتظامی به حفظ ارزشها دقیقاً چه مصداقی دارد می‌تواند محل گفتگو باشد. آیا برخی رفتارها در گشت ارشاد مصداق درستی از عمل به این مسئله است؟ حتما‌ً باید در این باره باب گفتگوی اجتماعی و نخبگانی باز باشد. اینکه همه‌ی آن‌چیز که الان به عنوان «گشت ارشاد» مطرح است را آیه‌ی نازل درباره نحوه ورود انتظامی به حفظ نرم‌ها بگیریم، قاعدتاً نمی‌تواند درست باشد.

در این باره گارد پلیس باید باز باشد؛ همچنانکه اصلِ مخالفت با وظیفه دولت‌ها در حفظ نرم‌ها، رویکردی رادیکال است و باید بر اساس آن مرزبندی کرد، عدم «روزآمدی» و «دقت‌نظر» در شیوه‌های مواجهه هم می‌تواند بی‌نتیجه باشد. نیروی انتظامی و دستگاه‌های دیگر، غیر از بررسی جدی و شفاف مصداق پیش آمده، باید رویکرد مثبتی در قبال گفتگوهای نخبگانی و اجتماعی در این باره داشته باشند و اگر برخی شیوه‌ها پاسخ مناسبی نداده، آن را تغییر دهد.»

پرسش افروغ درباره مبنای قانونی گشت ارشاد

عماد افروغ، جامعه شناس درباره گشت ارشاد به فرارو گفت: «تذکر دادن بدین شیوه نه تنها قابل فهم نیست بلکه توجیه قانونی آن نیز محل بحث و پرسش است. کدام مصوبه قانونی به پلیس و نیروی انتظامی مجوز داده که گشت ارشادی را ایجاد کند که بر اساس تعبیر آن‌ها، افراد بد پوشش یا کم پوشش را سوار ماشین کرده و برای ارشاد و تذکر اخلاقی به محلی مشخص منتقل کند. در جستجو‌های متعددی که انجام دادم محمل قانونی چنین کنشی را نیافتم.»

افروغ در ادامه پیرامون تفسیر قانونی این موضوع تصریح کرد: «از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به هیچ عنوان نمی‌توان چنین برداشت کرد که گشت ارشاد یا هر سازمان و نهاد دیگری بیاید با هر تشخیصی یک شخص را برای ارشاد سوار ماشین کند و به مکانی برای اصلاح اخلاقی انتقال دهد. ممکن است به مصوبه ۴۲۷ شورای فرهنگ عمومی مورخ ۱۳ دی ۱۳۸۴ استناد کنند. در این مصوبه نیز وظایف نیروی انتظامی این‌گونه قید شده است: «نظارت و کنترل قانونی و اصولی بر وضعیت اماکن تفریحی و عمومی نظیر پارک‌ها"، "تذکر به افراد بدخحاب و برخورد با آن‌ها طبق ضوابط قانونی در اماکن عمومی شهر"، "کنترل و نظارت بر رعایت حدود و ضوابط قانونی عفاف در مجتمع‌های مسکونی.»

حتی اگر به این مصوبه نیز استناد شود، جای این پرسش اساسی وجود دارد که آیا چنین مصوبه‌ای به تایید شواری عالی انقلاب فرهنگی رسیده است یا خیر؟ به عنوان یکی از اعضای حقیقی شورای فرهنگ عمومی یادآور می‌شوم که مصوبات شورای فرهنگ عمومی، فی‌نفسه اعتبار قانونی ندارد، مگر این‌که به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.»

وی افزود: «حال اگر این مصوبه به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده باشد، چگونه مبنا و توجیه قانونی دارد؟ حال مساله این است که با استناد به کدام مصوبه قانونی، گشت ارشاد با شکل و شمایل فعلی رفتار می‌کند؟ در حالت حداکثری برای آن‌ها وظیفه «تذکر» طبق ضوابط قانونی قید شده است. برای فهم ضوابط قانونی نیز می‌بایست به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی رجوع کرد که در آن به هیچ عنوان رفتار کنونی پلیس قابل تفسیر و استنباط نیست. حتی با فرض این‌که اقدام آن‌ها در تذکر به افراد بدحجاب نیز صحیح باشد، این به معنای توجبه رفتار کنونی نیست.

***

روایت روزنامه دولت از تجمعات روز گذشته

روزنامه ایران نوشت: «شواهد نشان می‌دهد افراد وابسته به گروه تجزیه طلب کومله تحرکات زیادی را برای به خشونت کشیدن اعتراضات در شهرهای کردنشین طراحی و عملیاتی کردند.در همین راستا روز گذشته در برخی از شهرهای کردنشین تجمعاتی برگزار شد . هرچند در برخی از تجمعات مردم به صورت مسالمت‌آمیز خواستار پیگیری ماجرای فوت مهسا امینی بودند اما با میدان داری برخی از افراد آموزش دیده این تجمعات به صحنه رودرویی با مأموران نیروی انتظامی کشیده شد به گونه ای که در شهر دیواندره برخی افراد به مقر و ماشین های نیروی انتظامی حمله و چندین نفر از نیروهای انتظامی را مجروح کردند.

این افراد با شعارهایی سیاسی و تند که حاوی اهانت به مقدسات و نظام بود تلاش داشتند تا صحنه اعتراضات عمومی را به دست بگیرند. نکته جالب توجه انتشار سریع صحنه های درگیری آشوبگران با نیروهای انتظامی در شبکه های ضدانقلاب بود که این شبکه ها از مردم می خواستند سریع تر به محل تجمعات بروند.

روز گذشته همچنین شبکه‌های ضدانقلاب فیلمی از اغتشاشات در بانه را منتشر کردند و مدعی شدند که آشوبگران یک بسیجی را همچون فتنه سال 88 برهنه کردند. برخی تصاویر و فیلم‌های منتشر شده نیز نشان می‌دهد آشوبگران هدف خود را نه فوت مهسا امینی یا مسأله گشت ارشاد که یک فتنه سیاسی می‌دانند. شعار «این آخرین پیامه، هدف خود نظامه» بخوبی گویای آن است که جریان‌های آلوده با اغراض سیاسی در پی فتنه‌انگیزی و سوءاستفاده از ماجرای فوت دختر سنندجی هستند...

درپی فراخوان ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای و پای کار آوردن همه توان جریان‌های معاند عصر دیروز تجمعی در محدوده خیابان حجاب و بلوار کشاورز تهران برگزار شد. هسته مرکزی این تجمع از ساعت ۵ بعدازظهر با حدود ۵۰ نفر در تقاطع خیابان وصال آغاز شد. این افراد بعضاً کشف حجاب کرده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و مسئولان سر دادند.

آتش زدن سطل‌های زباله و سنگ‌پرانی به ماشین پلیس توسط تجمع‌کنندگان نیز در گزارش‌ها و تصاویر دیده شده است. تلاش برخی اغتشاشگران برای سرنگون کردن خودروی مأموران نیروی انتظامی در میدان ولی‌عصر (عج)نیز از جمله اقدامات نابهنجار و خشونت‌آمیزی بود که تصاویر آن منتشر شد. با گذشت حدود یک ساعت از حضور این افراد که منجر به ترافیک در محدوده بلوار کشاورز شده بود، یگان ویژه با گشت موتوری وارد صحنه شد و با استفاده از گاز اشک‌آور افراد را متفرق کرد. خبرگزاری فارس به نقل از خبرنگاران خود گزارش داد جمعیت معترضان را در دسته‌های ۳۰ تا ۴۰ نفره تخمین می‌زنند که با مداخله پلیس و عدم حمایت مردم پراکنده شدند.

همچنین خبرها و تصاویری از تجمعاتی کوتاه و پراکنده در مشهد و رشت در فضای مجازی پخش شد.»

واکنش استاندار به تجمعات شب گذشته تهران

به گزارش ایسنا، محسن منصوری استاندار تهران در صفحه توییتر خود نوشت: " عناصر اصلی هسته‌های اولیه تجمعات امشب تهران کاملا سازماندهی شده، آموزش دیده و با برنامه به دنبال ایجاد اغتشاش در تهران بودند.

آتش زدن پرچم، ریختن گازوئیل در معابر، پرتاب سنگ، حمله به پلیس، آتش زدن موتور و سطل زباله، تخریب اموال عمومی و ... کار مردم عادی نیست."

***

ماموریت رئیسی در نیویورک

ایرنا نوشت: «رئیسی امسال در نیویورک ماموریت مهمی بر عهده دارد که مهمترین آن به موضوع تحریم های اقتصادی برمی گردد که از آن تحت عناوینی چون «جنگ اقتصادی» و «تروریسم اقتصادی» نام می برند.

رئیسی در بدو ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران، گفت: موضوع تحریم به عنوان حربه‌ای که قدرت‌های بزرگ به دست گرفتند برای اینکه بخواهند بر ملت‌ها فشار بیاورند و در مقابل کشورهای دیگر هم رفتار متقابل خواهند کرد و نتیجه این قضیه این است که با صلح و آرامش و با امنیت در تضاد است و به نحوی ملت‌ها متضرر خواهند شد و ضرر خواهند کرد...

جنون تحریم به قدری بر سیاست خارجی آمریکا به ویژه در ارتباط با ایران سایه افکنده که روسای جمهوری مختلف آمریکا با وجود نتیجه نگرفتن از آن، باز هم از این اهرم فرسوده دست بردار نیستند. البته این جنون در کاخ سفید تنها متوجه ایران نیست و کمتر کشوری را در پهنه کره خاکی می‌توان یافت که از گزند تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی آمریکا در امان باشد.

از اینرو، آیت الله رئیسی در مصاحبه با خبرنگار شبکه خبری «سی‌بی‌اس» آمریکا گفت که برنامه‌ای برای دیدار و گفت‌وگو با جو بایدن، همتای آمریکایی خود ندارد چرا که هیچ گونه تفاوتی بین دولت‌های ترامپ و بایدن ندیده است.»

***

اعلام وصول نامه معرفی وزیر پیشنهادی رفاه در صحن مجلس

نامه معرفی محمدهادی زاهدی‌وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

به گزارش فارس، در نشست علنی امروز سه شنبه ۲۹ شهریور مجلس شورای اسلامی نامه معرفی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام وصول شد.

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی متن نامه رییس جمهور را در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی قرائت کرد.

***

بورل: فکر نمی‌کنم بزودی شاهد پیشرفت در احیای برجام باشیم

به گزارش ایسنا به نقل از نشریه پولیتیکو، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، در جریان حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با گفتن این که فکر نمی‌کند دیدار با سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران مفید واقع شود، انتظارات را درباره ایجاد گشایشی در زمینه مسئله توافق هسته‌ای ایران کاهش داد.

بورل در گفت‌وگویی با پولیتیکو در حاشیه این نشست، گفت که اتحادیه اروپا تمامی طرفین را تشویق می‌کرده است تا «بالاخره ده متر آخر در روند احیای برجام [توافق هسته‌ای] را نیز طی کنند».

او در عین حال گفت که انتظار ندارد به زودی پیشرفتی در زمینه این مسئله در خلال مذاکراتی که اتحادیه اروپا تسهیل‌گر آن است، حاصل شود.

هماهنگ‌کننده مذاکرات وین گفت: در سه ماه اخیر، این تعامل و روند چندمرحله‌ای نزدیک و همسو بوده است. فعالیت بین طرفین مذاکرات در حال بهبود دادن نتیجه بود. اما در هفته‌های اخیر، این طور نبود. ما در حال حاضر در یک بن‌بست قرار داریم.

او با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در وضعیت فعلی مذاکرات وین گفت: پیشنهاد آخر، درخواست آخر از سوی ایران، بدرستی در راستای یک توافق نبود و اگر قرار باشد بگوییم این هفته اتفاقی می‌افتد یا نه، من می‌گویم «فکر نمی‌کنم».

***

برنامه انتخاباتی جهانگیری

مجتبی توانگر، نماینده تهران درباره فعالیت‌های اخیر جهانگیری به مهر گفت: «چند روز قبل در گفت‌وگویی به ادعاهای جهانگیری پاسخ دادم. عملکرد آقایان به گونه‌ای بود که طی یک سال اخیر ترجیح دادند سکوت کنند. در آن گفت‌وگو به ادعاهای توخالی آقایان پاسخ داده‌ام. واقعیت این است که آقایان در دوره مسئولیت هم همین طور رفتار می‌کردند. ۴ سال اول، مشکلات را به گردن دولت قبل می‌انداختند و بعد هم همه چیز را بر سر ترامپ خراب می‌کردند. به نظرم اینکه ما در دور دوم تحریم‌ها، آسیب بیشتری نسبت به دور اول داشتیم، نشان دهنده ضعف دولت دوازدهم بود. رکوردزنی‌های مداوم فوتی‌های کرونا، بحران بورس، فاجعه بنزین ۹۸ و تصمیم بسیار رانت‌زای ارز ۴۲۰۰، همگی تصمیماتی است که اثرات منفی آن تا سال‌ها پابرجاست و آقایان نمی‌توانند از زیر بار آن شانه خالی کنند.

کارنامه این افراد در میان افکار عمومی مدام بازخوانی می‌شود با وجود این، آنان می‌خواهند با این حرف‌ها زمینه‌سازی کنند تا عملکرد نامطلوب، ناکارآمد و سیاه خودشان را سفید جلوه دهند. با توجه به اینکه اسفند سال آینده انتخابات مجلس برگزار خواهد شد، آنان در حال برنامه‌ریزی انتخاباتی هستند و می‌خواهند از همین الان روی افکار عمومی کار کنند. بحث‌های جهانگیری هم از همین جنس است و افرادی که در میان آنان نقش لیدری دارند، از این حرف‌ها زیاد مطرح می‌کنند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است