نخبگان مقیم خارج از کشور با انجام طرح پژوهشی معافیت سربازی دریافت می‌کنند


نخبگان مقیم خارج از کشور با انجام طرح پژوهشی معافیت سربازی دریافت می‌کنند

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، گفت: نخبگان مقیم خارج از کشور که دوره سربازی خود را نگذرانده اند، می‌توانند با انجام طرح پژوهشی و ارائه آن، معافیت سربازی دریافت کنند. آنها همچنین می‌توانند در حین انجام طرح پژوهشی، چندین بار در کشور تردد داشته باشند.

نخبگان مقیم خارج از کشور با انجام طرح پژوهشی معافیت سربازی دریافت می‌کنند

ناصر باقری مقدم در گفت و گو با ایران اکونومیست با بیان اینکه، بنیاد ملی نخبگان وظیفه اصلی خود را تامین نیروی انسانی برای اقتصاد دانش بنیان تعریف کرده است، تاکید کرد: دلیل این مهم این است که مهمترین نهاده و موتور اصلی اقتصاد دانش بنیان نه سرمایه و تجهیزات بلکه نیروی انسانی است.

وی افزود: بهترین نیروی انسانی کشور نیز در بنیاد ملی نخبگان تامین می شود و چند سال پیش رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کردند که اقتصاد نفتی و فروش نفت نمی تواند نخبه را جذب و نگهداری کند؛ بنابراین ما وظیفه خود را در راستای اقتصاد دانش بنیان و اثربخشی نخبگان تعریف کرده ایم.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه، توجه به سه ضلع به صورت توأمان شامل «ایجاد امید به آینده و انجام کارهای فرهنگی و هویت بخشی»، «ایجاد زیرساخت زندگی» و البته «ایجاد اثربخشی» را برای حفظ و حراست از نخبگان بسیار ضروری خواند و افزود: اگر این سه ضلع با همدیگر انجام نشود، باقی موضوعات شعاری خواهد بود.

نخبگان مقیم خارج از کشور با انجام طرح پژوهشی معافیت سربازی دریافت می‌کنند

وی با اشاره به تجربیات چندین ساله خود در معاشرت با نخبگان نیز اظهار کرد: برداشت های من این است که علاقه به خانواده و کشور در بین نخبگان بالا است و اگر این سه ضلع در کشور رعایت شود، هیچکدام علاقه به مهاجرت از کشور نخواهند داشت.

باقری مقدم با اشاره به انجام یک کار تحقیقاتی توسط مجموعه رصدخانه شریف گفت: بر این اساس بسیاری از نخبگان مهاجرت را امری ناپسند می دانند چراکه از خانواده و اجداد و زندگی که در آن رشد کرده اند، دور می افتند اما به دلیل اینکه زمینه هایی برای رشد آنها فراهم نبوده است، مهاجرت کرده اند.

وی ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان به مقوله چرخش نخبگان هم می پردازد. در دنیا نیز روش های مختلفی برای بازگشت نخبگان وجود دارد. یکی از این روش ها این است که فرد نخبه پس از اینکه آموزش ها را دریافت کرد، در صورت تمایل به رفتن، بتواند برود اما با مجموعه های علمی داخل کشور در تعامل باشد.

نخبگان مقیم خارج از کشور با انجام طرح پژوهشی معافیت سربازی دریافت می‌کنند

باقری مقدم افزود: اینها عزیزان و فرزندان این کشور هستند، حال اگر فردی به صورت کامل نمی تواند به کشور بیاید، می تواند در قالب برگزاری ورکشاپ، سخنرانی، دوره های آموزشی و حتی کمک به ایده‌پروی به کشور کمک کند و ما استقبال می کنیم چنانچه تاکنون پیشنهاد بازگشت هزار نخبه به کشور را داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عده ای از نخبگان کشورمان به خارج از کشور مهاجرت کرده و به دلیل اینکه طرح سربازی خود را نگذرانده اند، برای بازگشت مشکل داشته اند و دلیل آنها هم این بوده است که این افراد خیلی هم علاقمند نبوده اند در نظامات مرسوم فعلی خدمت سربازی خود را انجام دهند. بنابراین انجام طرح پژوهشی در مقابل دریافت معافیت را برای اینگونه افراد درنظرگرفته ایم.

نخبگان مقیم خارج از کشور با انجام طرح پژوهشی معافیت سربازی دریافت می‌کنند

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه تصریح کرد: نخبگان مقیم خارج از کشور که طرح سربازی خود را نگذرانده اند می توانند با انجام طرح پژوهشی و ارائه آن به کشور معافیت از سربازی دریافت کنند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: در حال حاضر این طرح با هماهنگی ستادکل نیروهای مسلح به گونه ای تعریف شده است که برای این عزیزان در همان خارج از کشور طرح پژوهشی تعریف می شود و انجام طرح و ارائه آن به کشور به منزله انجام سربازی تلقی می شود.

باقری مقدم تاکید کرد: حتی نخبگان در طول انجام طرح پژوهشی می توانند چندین بار به کشور رفت و آمد داشته و در تردد باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها