در دومین روز سفر رئیس‌جمهور به نیویورک چه گذشت؟


در دومین روز سفر رئیس‌جمهور به نیویورک چه گذشت؟

رئیس‌جمهور در دومین روز سفر خود به نیویورک، با همتایان خود از فرانسه و بولیوی، رئیس شورای اتحادیه اروپا و نخست ‌وزیر پاکستان دیدارهای جداگانه‌ای داشت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح دوشنبه 28 شهریورماه، به منظور شرکت و سخنرانی در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در راستای تامین منافع ملت ایران و تلاش برای تحقق «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه گرایی اقتصادی» تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد.

رئیسی: لازمه توافق پایدار بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران است

رئیس‌جمهور صبح سه شنبه به وقت محلی در نخستین برنامه روز دوم سفر خود به نیویورک در دیدار همتای فرانسوی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ارتقای روابط کشورمان با اروپا را در گروی استقلال اراده کشورهای این قاره از خواست و نظر آمریکا دانست و شرایط حصول توافق عادلانه و پایدار از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد.

رئیس جمهور فرانسه در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

آیت‌الله رئیسی در دیدار امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با تأکید بر اینکه ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، لازمه حصول این توافق را تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران خواند و گفت: سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقاء است، ضمن اینکه اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست‌های آن مستقل است و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست.

رئیس جمهور در این دیدار با اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات آن، و همچنین عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات خود به منظور انتفاع اقتصادی ایران از توافق، افزود: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌های اطمینان‌بخش یک خواسته کاملاً معقول و منطقی است.

وی، مفتوح ماندن پرونده‌های ایران در آژانس را مانع جدی دستیابی به توافق برشمرد و گفت: رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد و ما معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده‌های ایران، دستیابی به توافق امکان‌پذیر نیست.

آیت‌الله رئیسی با انتقاد از درخواست قطعنامه شورای حکام علیه ایران بوسیله سه کشور اروپایی همزمان با مذاکرات هسته‌ای، این رویکردها را غیرسازنده و موجب پیچیده‌تر شدن مسائل دانست و افزود: آژانس انرژی اتمی با نظارت و بازرسی‌های خود ۱۵ بار به طور رسمی به اینکه فعالیت‌های ایران بر اساس تعهدات و به دور از انحراف است، اذعان کرده است.

رئیس‌جمهور کشورمان رویکرد دوگانه آژانس به فعالیت‌های مخرّب هسته‌ای رژیم صهیونیستی را نشانه‌ای از سیاست‌زدگی برشمرد.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را صلح‌آفرین و عامل جلوگیری از سرایت تروریسم به اروپا خواند و گفت: اینکه امروز در فرانسه با آرامش انتخابات برگزار می‌کنید به علت تلاش‌های جمهوری اسلامی برای نابودی تروریسم در منطقه است.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این دیدار پیشنهادهایی برای مذاکرات جاری مطرح و اذعان کرد: این یک واقعیت است که در شرایطی که آژانس، عمل به تعهدات از طرف ایران را به طور کامل اعلام کرد، آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و طرف‌های اروپایی نیز نتوانستند به تعهدات خود مبنی بر استفاده ایران از منافع اقتصادی توافق عمل کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه استمرار کار برای پیشرفت در توافق هسته‌ای را لازم دانست و گفت: ایران و آژانس با همکاری یکدیگر قادر به حل پرونده‌های موجود هستند و ما در این زمینه فشار سیاسی به آژانس وارد نخواهیم کرد.

ماکرون با دعوت از رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به فرانسه، افزود: می‌توانیم بر روی گسترش روابط دوجانبه و مسائل اقتصادی و منطقه همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

رئیس‌جمهور: روابط ایران و بولیوی باید روز به روز توسعه یابد

رئیسی در دیدار «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهور بولیوی که در هتل محل اقامت رئیس‌جمهور کشورمان در نیویورک برگزار شد، روابط ایران و بولیوی را دوستانه و رو به گسترش خواند و گفت: روابط دو کشور روابط سیاسی معمولی نیست و باید روز به روز توسعه یابد.

رئیس‌جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه وزیر امور خارجه ایران موظف است کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را فعال کند، گفت: نتیجه این همکاری‌ها باید برای هر دو کشور محسوس و عملیاتی باشد.

«آرسه» رئیس‌جمهور بولیوی نیز در این دیدار با اشاره به سوابق طولانی دوستی ایران و بولیوی ابراز امیدواری کرد بیانیه همکاری ایران و بولیوی که در گذشته به تأیید هر دو کشور رسیده است، با تداوم و تعمیق همکاری‌ها به نتایج مطلوبی منجر شود.

رئیسی: مطالبات ایران برای حل مسائل پادمانی منطقی است

رئیسی در ادامه دیدارهای دوجانبه خود در دومین روز از سفر به نیویورک، در دیدار «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا که در هتل محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با برشمردن راه‌حلها و پیشنهادهای ایران برای حل موضوع هسته‌ای و همچنین مسائل مربوط به فلسطین، افغانستان، یمن و اوکراین، خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورها نمی‌تواند برای این رژیم امنیت‌آفرین باشد.

رئیس جمهور اعمال تحریم علیه کشورها را از جمله اقدامات ضدانسانی و ناقض حقوق بشر برشمرد و افزود: تحریم ایران نقض ناروای حقوق ۸۰ میلیون ایرانی و از مصادیق جدی نقض حقوق بشر است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنانش با اشاره موضوع مذاکرات هسته‌ای و لزوم ارائه تضمین‌های اعتمادآفرین اظهار داشت: این آمریکایی‌ها بودند که از توافق خارج شدند و از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند.

رئیس جمهور حل و فصل مسائل پادمانی را یکی از مقدمات دستیابی به توافق درباره مسائل هسته‌ای عنوان و تصریح کرد: اگر مسائل پادمانی حل نشود چه تضمینی وجود خواهد داشت که در فردای توافق دوباره سه کشور اروپایی اقدام به پیشنهاد و پیگیری صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران نکنند، بنابراین مطالبات ایران برای حل مسائل پادمانی کاملاً منطقی است.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ما را متوقف نکرده و نخواهد کرد و روند رشد و پیشرفت کشورمان را با قوت ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش راهکار رفع مشکلات فلسطینیان را اجرای پیشنهاد جمهوری اسلامی مبنی بر برگزاری همه‌پرسی با حضور همه فلسطینیان دانست و گفت: همانگونه که تلاش‌ها و توافق‌های مختلف همچون شرم‌الشیخ، کمپ‌دیوید و اسلو نتوانستند حقوق مردم فلسطین را تأمین کنند، تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورها نیز نمی‌تواند برای این رژیم امنیت‌آفرین باشد و تنها یک راهکار عادلانه و منطقیِ جامع، می‌تواند حقوق فلسطینیان را تأمین و صلح را برقرار کند.

آیت‌الله رئیسی همچنین با بیان اینکه راهکار رفع مشکل افغانستان کمک به شکل‌گیری دولتی فراگیر با حضور همه گروه‌ها و اقوام در این کشور است و مشکلات یمن نیز صرفاً با توقف تهاجم به این کشور و شکست محاصره به عنوان مقدمه آغاز گفتگوهای یمنی-یمنی قابل حل و فصل است.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز در این دیدار با تشکر از فرصت ملاقات شخصی با آیت‌الله رئیسی گفت: گفتگوی تلفنی بنده با جنابعالی الهام‌بخش رویکرد اتحادیه اروپا در قبال افغانستان برای یافتن پنجره گفتگو بود.

رئیس شورای اروپا تاکید کرد که با نظر رئیس جمهور کشورمان درباره عدم استفاده از موضوع حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی کاملاً موافق است، اظهار داشت: اتحادیه اروپا تلاش کرده با نزدیک کردن نظرات زمینه را برای احیای توافق هسته‌ای فراهم کند و در این مسیر موضوع تحریم‌ها علیه ایران را همواره به عنوان یکی از نگرانی‌های جدی جمهوری اسلامی لحاظ کرده است.

«شارل میشل» تصریح کرد: اتحادیه اروپا امیدوار است در موضوع توقف درگیری‌ها و صلح در یمن، تشکیل دولت جدید و برقراری ثبات در عراق، برقراری صلح در فلسطین، توقف جنگ در اوکراین و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران بهره‌مند شود.

در دومین روز سفر رئیس‌جمهور به نیویورک چه گذشت؟

رئیسی: محدودیتی برای گسترش روابط با پاکستان نداریم

رئیس جمهور همچنین در دیدار «شهباز شریف» نخست ‌وزیر پاکستان که در هتل محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، گفت: روابط ایران و پاکستان، تعامل معمول دو همسایه نیست، بلکه روابطی عمیق و متکی به نزدیکی‌های فرهنگی و اشتراکات اعتقادی هزاران ساله است.

رئیس جمهور کشورمان با ابراز همدردی مجدد با ملت پاکستان برای خسارات جانی و مالی سیل اخیر در این کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از ارائه آنچه در توان دارد برای کمک به سیل‌زدگان پاکستانی دریغ نخواهد کرد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به دیدار ۵ روز قبل با همتای پاکستانی خود در حاشیه اجلاس سران سازمان شانگهای در سمرقند تصریح کرد:‌ افزایش دیدارها و رایزنی‌های مقامات دو کشور، تأثیر سازنده‌ای بر گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط دو کشور خواهد داشت.

«شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه برای بنده افتخار بزرگی است که به فاصله پنج روز دو بار با جنابعالی دیدار می‌کنم، گفت: این موضوع نشانه این است که ایران و پاکستان اعضای یک خانواده هستند. ما علاقمند به گسترش هر چه بیشتر روابط به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری با کشور دوست و برادر خود ایران هستیم.

نخست وزیر پاکستان از حمایت‌های دولت و ملت ایران از کشورش به ویژه در جریان وقوع سیل اخیر قدردانی کرد.

رئیسی: ایران سند آموزش و پرورش خود را بدون اتکا به رویکردهای سکولار سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است

رئیس جمهور بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی در نخستین روز سفر خود به نیویورک نیز در اجلاس دگرگون‌سازیِ آموزش که از سوی سازمان یونسکو برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌ است.

متن کامل سخنرانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین

خانم‌ها و آقایان؛

دانش بشری به دانشمندان ملت ایران مباهات می‌کند. تاریخ تمدن ایران، با علم و دانش آغاز شده؛ فرهنگ اسلامی، آن را اعتلا بخشیده و ستون‌های آن را بر اندیشه‌های آسمانی استوار کرده است. دین مقدس اسلام با هدف تحقق عدالت، گسترش معنویت و پیشرفت و آبادانی، بشریت را به پرورش و آموزش دعوت می‌کند.

توسعه و پیشرفت، یکی از دغدغه‌های عمده کشورهاست و اگر چه دولت‌ها در موارد زیادی توصیه‌ها و نسخه‌های نهادهای بین‌المللی در این زمینه را اجرا کرده‌اند، اما همزمان چالش‌های جدی برای فرهنگ ملی و بومی کشورها نیز پدید آمده است.

ما معتقدیم که برای مواجهه با چالش‌های آموزش، نخست باید علل ریشه‌ای آن را به درستی دریابیم. ما نسبت به قرائت نهادهای بین‌المللی از تاریخ معاصر جهان و صورت-بندی مسائل آن نقد بنیادین داریم. اگر آرمان ما ایجاد زندگی شایسته و جهان امن است باید از خوانش‌های یک سویه اجتناب شود و بر نقش‌آفرینی همه طرف‌ها در قالب رویکردهای چندجانبه‌گرایانه تاکید شود.

بطور خلاصه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که:

- پیشرفت، تربیت، خانواده، عدالت و معنویت را نمی‌توان جدای از هم نگریست.

- هر ایده‌ای درباره توسعه و رفع نیازهای بشر باید اقتضائات تربیتی و ارزشی را در خود لحاظ نماید و در عین حال خانواده محور باشد؛ البته خانواده به معنای اصیل آن و نه صورت‌های خودساخته که باعث انقطاع نسل بشر خواهد شد.

- توسعه‌ی فارغ از معنویت و اخلاق، موجب تباهی بیشتر جامعه می‌شود و پایدار نخواهد ماند.

- سلطه فرهنگی و حبس دانش بدترین نوع ستم و بی عدالتی است.

متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری- فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌اند.

همکاران عزیز

سوال ما این است: آیا آموزش و اساسا انسان باید در خدمت توسعه‌ی پایدار باشد یا توسعه‌ی پایدار در خدمت انسان؟ محور تحولات آموزشی اگر به رشد و تعالی انسان منجر نشود، نتیجه‌ای جز استضعاف انسانیت در پی نخواهد داشت.

آنچه انتظار می‌رود این است که نهادهای بین‌المللی با احترام به حق حاکمیت فرهنگی و تربیتی کشورها، از آنان در مقابل تهاجم فرهنگی محافظت کنند. ما معتقدیم که تحول در آموزش بدون توجه به «خانواده، عدالت و معنویت» میسر نخواهد بود.

باید بر ارزش‌های اخلاقی همچون بزرگداشت خانواده، احترام به محیط زیست، عدالت، رد خشونت و افراطی‌گری، فراهم‌سازی فضای مجازی ایمن و اخلاقی و سالم و مفید به عنوان اولویت¬های دگرگونی و تحولِ تعلیم و تربیت تمرکز کنیم.

جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خود را با ابتناء به فلسفه تربیتِ ایرانی- اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک بعدیِ سکولارِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است. از منظر کیفیت نیز در نظام آموزشی جدید ایران، چرخش از نظام حافظه¬محور به نظام متکی بر پژوهش، ‌خلاقیت، مهارت¬آموزی و تعهد به تربیت و ارزش‌های فرهنگی و دینی را هدفگذاری نموده است.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در عین پایبندی به سیاست‌های اصولی خود، وارد گفتگوی تعاملی در چارچوب نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی شود.

از توجه شما سپاسگزارم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس