هر تیم یک فرمانده دارد؛/ پرکاس: من 14 سال قبل از مجیدی در امارات مربی شدم!


هر تیم یک فرمانده دارد؛/  پرکاس: من 14 سال قبل از مجیدی در امارات مربی شدم!

من اگر صدایم را برای بازیکن بالا برده‌ام در جهتی بوده که به او هشدار داده‌ام که نباید این حرکات را می‌کردی...

به گزارش ورزش سه، رضا پرکاس که پس از برگزاری رقابت‌های هفته ششم لیگ برتر، از هدایت صنعت نفت آبادان برکنار شد، صبح امروز در برنامه "سلام، صبح‌ بخیر" حاضر شد و ضمن دفاع از نتایج نفت تحت هدایت او، در خصوص مشکلاتی که در این تیم وجود داشت صحبت کرد.

هر تیم یک فرمانده دارد؛/  پرکاس: من 14 سال قبل از مجیدی در امارات مربی شدم!

صحبت‌های پرکاس را در ادامه می‌خوانید:

* سرمربی فرمانده تیم است و بازیکنان باید سرباز باشند
به نظر من در هر تیم یک فرمانده وجود دارد و آن هم سرمربی است و بقیه می‌توانند مشاورهای خوبی باشند؛ از کادرفنی تا مدیریت باشگاه، بازیکنان و سایر عوامل. در صنعت نفت اینطور نبود که در ترکیب‌ها دخالت کنند اما بازیکنان باید سرباز تیم باشند و فقط در مستطیل سبز کار کنند و خارج از مستطیل سبز به خودشان اجازه ندهند در کارهای دیگری که در حیطه سرپرست، مدیریت، مدیر اجرایی یا کمک‌های تیم است، همکاری کند؛ به این صورت که من می‌توانم رابط بازیکنان با مدیریت باشم در صورتی که یک کاپیتان یا یک بازیکن موثر هم فقط باید در مستطیل سبز رابط مربی و بازیکن باشد.

* بالاترین مدرک مربیگری دنیا را دارم
برای من به عنوان یک سرمربی که دانش‌آموخته آلمان هستم و بالاترین مدرک مربیگری را در دنیا که پرولایسنس یوفا است، در سال ۲۰۱۳ گرفته‌ام. این پروسه ساده‌ای نبوده است؛ از لایسنس C تا پرولایسنس، هشت سال طول کشید و من در عرض یک سال این مدرک را نگرفتم. من در بیش از ۶-۷ کشور به عنوان مربی و مدیرفنی کار کرده‌ام و به نوعی می‌توانیم بگوییم مربی لژیونر و بین‌المللی هستم. شما وقتی در چند کشور کار کنی، مربی بین‌المللی خواهی شد و من سابقه این کار را دارم. بسیار خوب است که امسال برای مثال مجیدی از کشور ما به امارات می‌رود و نتایج خوبی هم با اتحاد کلبا می‌گیرد اما رضا پرکاس سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ در آنجا سرمربیگری کرده است. من در باشگاه‌های خوب امارات مثل راس‌الخیمه، الامارات، الفجیره، حتای امارات و سپس در کشورهای متفاوت کار کرده‌ام؛ پس من هم تجربه دارم و هم دانش فنی اما ما در محیطی کار می‌کنیم که مردم فوتبال زیبا می‌پسندند؛ ما باید بدانیم که جامعه، فوتبال و خواسته‌ها عوض شده و آبادان، آبادان چهل سال پیش نیست. هر هواداری دوست دارد که تیمش برنده باشد اما اگر قرار باشد همه تیم‌ها، همه بازی‌ها را ببرند، جدول عجیب و غریب خواهد شد.

ویدئو: 260756

* نسبت به سال قبل پیشرفت داشته‌ایم
عملکرد را باید در نتیجه ببینیم. پارسال پس از گذشت ۶ هفته، صنعت نفت آبادان چهار امتیاز داشت و الان هم چهار امتیاز دارد. جالب اینکه در هفته یازدهم، صنعت نفت آبادان ۶ امتیاز داشته و در پنج بازی، ۲ امتیاز گرفته است. در فصل قبل این تیم در سه بازی اول ۶ گل دریافت کرد اما ما در ۶ بازی، ۶ گل دریافت کردیم و این نشانه پیشرفت است.

* جو درست کردند و استرس دادند
وقتی تیمی بازی را برده است، به صورت هدایت‌شده به کادرفنی توهین می‌کنند و جو را متشنج می‌کنند. دو روز از قبل از بازی با نفت مسجدسلیمان مشکلاتی پیش آمده بود. هوادار اصیل آبادانی که در سراسر ایران و جهان، از تیم حمایت کردند و پیشرفت تیم را می‌دیدند اما افراد به خصوصی تحریک شده بودند؛ این تحریک می‌تواند از طرف بازیکن، عوامل داخلی، برخی همکاران و ... باشد. باشگاه در این باره تحقیق کرده و به نتایجی رسیده و باید جوابگو باشد. باشگاه می‌خواهد نهایت همکاری را داشته باشد اما این همکاری باید در عمل باشد. یک مربی مثل من که می‌خواهد با نظم و دیسیپلین خاصی کار کند، باید بستر برایش فراهم شود. متاسفانه پیش از بازی جوی درست می‌کنند که بازیکن با استرس وارد زمین شود.

* ضعیف‌ترین تراکتور سال‌های اخیر، پارسال نفت را شکست داد
نتایج ما بسیار نزدیک بوده است؛ روبه‌روی تراکتوری که امسال بسیار قوی است، ۹۵ دقیقه مساوی کردیم و موقعیت گل داشتیم و سپس روی یک حادثه گل مشکوک به آفساید خوردیم اما مردم تبریز با وجود اینکه می‌دانستند ۰-۰ در تبریز برای تراکتور با هزینه‌ای که کرده، نتیجه خوبی نیست، ۹۵ دقیقه ایستاده تیم‌شان را تشویق می‌کردند یا برای مثال تراکتور پارسال، یکی از ضعیف‌ترین تراکتورهای پنج سال گذشته بود چون نمی‌توانست از ۱۳-۱۴ بازیکن به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات استفاده کند اما همین تیم صنعت نفت آبادان را که با همه نفرات در مسابقات حاضر بود، در هفته دوم، ۳-۰ می‌زند

ویدئو: 260754


* سختگیر هستم اما ناسزا نمی‌گویم
مهربانی با پرخاشگری، جدی بودن و دیسیپلین داشتن متفاوت است. من در رختکن هم داد زدم و حتی یکی دوتا از بازیکنان گفته بودند پرکاس در تمرینات سختگیر است. بله؛ من در‌ تمرینات سختگیر هستم اما به خودم اجازه نمی‌دهم که از ناسزا در فوتبال استفاده کنم. من اگر صدایم را برای بازیکن بالا برده‌ام در جهتی بوده که به او هشدار داده‌ام که نباید این حرکات را می‌کردی و تاکتیک به هم خورده و تیم ضرر کرده است؛ یک بازیکن این را تحقیر می‌داند در صورتی که تحقیر اصلا در قاموس من نیست. من از مکتب فوتبال آلمان آمده‌ام و الگوی من مربیانی مثل هیتسفلد هستند. مطمئن باشید جایی که لازم بوده سختگیری کرده‌ایم؛ به نظر من سختگیری و دیسیپلین در فوتبال لازم است.

* مهربانی باید در فطرت انسان باشد
من وقتی به آبادان آمدم یک قانون برای بازیکنان گذاشتم و گفتم در حین تمرین وقتی من سوت زدم، کسی به توپ ضربه نزند و هر کسی که ضربه زد، باید دو دور، دور زمین بدود. در ۴-۵ روز اول چند بازیکن بزرگ و کوچک و حتی کاپیتان تیم دویدند و آن تنبیه را خودشان انجام دادند؛ پس این دیسیپلین بدون اینکه من پرخاشگری کنم، وجود داشته است. من دلیل این کار را هم برای بازیکنان توضیح دادم که اگر شما عادت کنید بعد از سوت به توپ ضربه نزنید، در‌ زمین هم ضربه نخواهید زد و داور کارت نمی‌دهد. آیا این روش بدی است؟ شاید برخی گفتند ما همیشه دوست داشتیم بعد از سوت مربی چند شوت هم به سمت دروازه بزنیم اما من این اجازه را ندادم. شاید بسیاری این را نبینند ولی در زمین این دیسیپلین وجود داشته است. به هر جهت مهربانی هم باید در فطرت انسان باشد؛ ما مسلمان هستیم و خلق و خوی خوش هم از پیامبر اسلام و هم از امام حسن نقل قول شده است.

* امیدوارم مجیدی راه را برای مربیان ایرانی باز کند
من در ۴-۵ باشگاه اماراتی کار کرده‌ام و با اتحاد کلبا بازی‌های رودرروی زیادی داشته‌ایم. امیدوارم که فرهاد مجیدی موفق باشد؛ قطعا موفقیت هر مربی ایرانی در خارج از کشور، راهی را برای سایر مربیان ایجاد می‌کند. آقای مجیدی الان یک مربی لژیونر هستند و امیدوارم مربیان زیادی وارد این چرخه شوند. ایشان مقابل الوحده نتیجه خوبی گرفت؛ الوحده یک تیم قوی است و ما هم بارها با تیم‌های مختلف با این تیم بازی کرده‌ایم؛ من امیدوارم فرهاد با پشتکار و تلاش خود، راه را برای سایر همکاران ایرانی در امارات و کشورهای دیگر باز کند.

ویدئو: 260755

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهاره افشاری با یک چهره متفاوت پیداش شد | بهاره افشاری دیگر قابل شناخت نیست