واکنش چین به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و کانادا در تنگه تایوان


واکنش چین به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و کانادا در تنگه تایوان

«شی یی» از فرماندهان ارشد ارتش چین امروز به اقدامات تحریک‌ آمیز آمریکا و کانادا در تنگه تایوان واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «شی یی» (Shi Yi) از فرماندهان ارشد ارتش چین امروز چهارشنبه در واکنش به عبور کشتی‌ های جنگی آمریکا و کانادا از تنگه تایوان تأکید کرد: فرماندهی جناح شرقی ارتش آزادی‌ بخش چین همواره در آماده باش کامل است تا با هرگونه تهدید و اقدام تحریک‌ آمیز قاطعانه مقابله کرده و از حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی چین حراست کنند.

پکن در این بیانیه اعلام کرد که کشتی جنگی آمریکایی «هیگینز» و کشتی کانادایی «ونکوور» در اقدامی تحریک‌ آمیز از تنگه تایوان عبور کرده‌ اند.

وب‌ سایت شبکه «سی‌ ان‌ ان» پیشتر گزارش داد که پس از اظهارات اخیر جو بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا درباره تایوان، دیروز سه‌ شنبه کشتی‌ های جنگی آمریکا و کانادا از تنگه تایوان عبور کردند.

«مارک لنفورد» سخنگوی نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ ای مدعی شد ناوشکن موشک‌اندازِ «یواس‌اس هیگینز» همراه با ناوچه «اچ‌ ام‌ سی‌ اس ونکور» کانادا «عبور معمول خود از تنگه تایوان» را انجام دادند.

این دومین بار طی ۳ هفته اخیر است که کشتی‌ های جنگی نیروی دریایی آمریکا چنین اقدامی را انجام می‌ دهند. در ۲۸ آگوست هم ۲ ناوشکن موشک‌ انداز آمریکا از تنگه تایوان عبور کردند.

به نوشته سی‌ ان‌ ان، گرچه نیروی دریایی آمریکا عبور کشتی‌ های جنگی این کشور از تنگه تایوان را «معمولی و همیشگی» توصیف کرده، این اقدام درست پس از شعله‌ ور کردن تنش بین واشنگتن و پکن توسط جو بایدن انجام می‌ شود.

رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگوی اخیر خود با شبکه «سی‌بی‌اس» تأکید کرد اگر چین به تایوان حمله کند، او با استفاده از نیروی نظامی از تایوان دفاع خواهد کرد.

دور تازه تنش‌ها در تایوان پس از آن آغاز شد که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا علی‌رغم اعتراض‌ها و هشدارهای مقامات چین ۱۱ مرداد وارد جزیره تایوان شد که به گفته مقامات چین، سفر او ناقض سیاست «چین واحد» است. پلوسی، اولین رئیس مجلس نمایندگان آمریکاست که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند