گرمایش زمین فضای سبز شهری را نابود می کند


یافته های جدید محققان نشان می دهد در حال حاضر تا دو سوم گونه های درختان شهری ممکن است با چالش های ناشی از شرایط آب و هوایی فراتر از قدرت خود مواجه شوند. این موضوع نشان می دهد فضاهای سبز شهری برای بقا با مشکلات...

گرمایش زمین فضای سبز شهری را نابود می کند

یافته های جدید محققان نشان می دهد در حال حاضر تا دو سوم گونه های درختان شهری ممکن است با چالش های ناشی از شرایط آب و هوایی فراتر از قدرت خود مواجه شوند. این موضوع نشان می دهد فضاهای سبز شهری برای بقا با مشکلات زیادی مواجه هستند.

به گزارش سیناپرس، نتایج مطالعات انجام شده و بررسی خطر تغییرات آب و هوایی برای ۳۱۲۹ گونه درختی و درختچه ای که در ۱۶۴ شهر جهان کاشته می شوند، مشخص شد این گیاهان با چالش های زیادی مواجه بوده و این یافته ها می تواند به اولویت بندی تلاش ها برای محافظت از گیاهان شهری و ایمن سازی خدمات اکوسیستم مرتبط با آنها کمک کند.

طی سال های اخیر و با توجه به مشکلات آلودگی هوا در کلان شهرها، توجه فزاینده ای به نقش حیاتی فضای سبز شهری در ارائه خدمات مرتبط با سلامت و رفاه انسان و همچنین کنترل آب و هوا شده است.

با این حال، ارائه این خدمات به تداوم جنگل های شهری در مواجهه با تغییر رژیم های آب و هوایی بسیار چالش برانگیز بوده و به اقدامات مدیران شهری متکی است.

طی این مطالعه جدید، مانوئل اسپرون رودریگز و همکارانش خطرات تغییرات آب و هوایی را روی ۳۱۲۹ گونه درختی و درختچه ای در ۱۶۴ شهر در ۷۸ کشور، تحت شرایط آب و هوایی فعلی و آینده ارزیابی کردند. این پژوهشگران نویسندگان خاطر نشان می کنند که ۵۶ درصد از گونه ‌ها در حال حاضر شرایط آب و هوایی دشواری را تجربه می‌ کنند که از حاشیه ایمنی آن ها برای میانگین دمای سالانه فراتر می ‌رود، در حالی که هم اکنون ۶۵ درصد این گیاهان با کم آبی مواجه شده و شرایط بارندگی از حاشیه ایمنی آنها برای بارندگی سالانه فراتر رفته است.

در سناریوهای انتشار متوسط RCP6.0، که در آن انتشار در حدود سال ۲۰۸۰ به اوج خود رسیده و سپس کاهش می یابد ، پیش بینی می شود که این اعداد به ترتیب به ۷۶٪ و 68۶۸ از گونه هایی که در معرض خطر تغییرات پیش بینی شده در میانگین دمای سالانه و بارش سالانه هستند افزایش یابد.

محققان این مطالعه بیان می‌ کنند که چنین پیش ‌بینی‌ هایی احتمالا محافظه‌ کارانه هستند، زیرا اثرات بالقوه تغییرات در جمعیت انسانی و شهرنشینی را شامل نمی ‌شوند.

به گزارش سیناپرس، طی این پژوهش مشخص شد که خطر تغییرات آب و هوایی برای گونه های شهری به ویژه در شهرهایی در عرض های جغرافیایی پایین و در کشورهایی با آسیب پذیری بالای تغییرات آب و هوایی و آمادگی کم هستند، به مراتب بیشتر است.

در خاتمه نویسندگان نتیجه می ‌گیرند که برای حفاظت از فضای سبز شهری و افزایش مزایای این سیستم‌ های اجتماعی-اکولوژیکی، اقدام فوری لازم است.

شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Climate Change منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر