مهم ترین خواص آویشن که نمی دانستید


مهم ترین خواص آویشن که نمی دانستید

آویشن جز گیاهانی است که دارای خواص زیادی است هم خود گیاه هم روغن آن، اما برخی افراد مثل کسانی که مشکلات تیروئید دارندو... باید از مصرف آن پرهیز کنند

آویشن از خانواده نعناعیان است و برگ‌های ریزی دارد که برای درمان انواع عفونت‌ها به کار می‌رود. آویشن حاوی ویتامین سی، آ، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. آنتی اکسیدان‌های لوتئین و تیمونین این گیاه را به سپری مقاوم در برابر بیماری‌ها تبدیل کرده است. دو ترکیب مهم آویشن به نام‌های تیمول و کارواکرول خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ قوی دارد. خواص زیادی برای آویشن بر شمرده می‌شود از جمله:

آویشن به تقویت فولیکول مو کمک می‌کند و برای رفع شوره سر کاربرد دارد. روغن آن به بهبود آکنه پوست کمک می‌کند. باکتری پروپیونی که باعث مشکلات پوستی می‌شود با آویشن از بین می‌رود.

روغن آویشن

استفاده از روغن‌های گیاهی و آروماتراپی بسیار اهمیت دارد. روغن آویشن شامل ۲۰ تا ۵۰ درصد تیمول (ماده مفید موجود در آویشن) است. روغن آویشن به عنوان یکی از روغن‌های گیاهی پرفایده برای درمان مشکلات سلامت مانند آسم، سرفه، معده درد، روماتیسم‌های مفصلی، عفونت‌های ادراری، بیماری‌های قلبی، میگرن و سردرد مؤثر است. طریقه مصرف روغن آویشن با توجه به نوع مشکل شما متفاوت است. برای درمان مشکلات پوستی می‌توانید چند قطره از روغن را روی پوست خود بمالید و برای بیماری‌هایی مانند گلو درد یا سوزش معده آن را به یک لیوان آب بیفزایید و میل کنید. (با مشورت پزشک)

فواید حمام آویشن

حمام آویشن یکی از انواع حمام درمانی است که برای مشکلات تنفسی کاربرد دارد. استحمام با این گیاه باعث تقویت ریه می‌شود و از ابتلا به تنگی نفس و سرفه‌های مزمن پیشگیری می‌کند. برخی خانم‌ها هم برای شفافیت پوست و رفع جوش و آکنه‌های پوستی حمام آویشن را به عنوان یک روش درمانی انتخاب می‌کنند. آویشن درد‌های عضلانی را نیز بهبود می‌بخشد. برای تهیه حمام آویشن باید نصف لیوان عصاره آویشن را درون وان حمام بریزید و حدود یک ساعت در آن دراز بکشید. اگر عصاره آویشن در دسترس نیست می‌توانید حدود ۵۰ گرم آویشن را با آب بجوشانید و سپس آن را صاف و به آب درون وان اضافه کنید.

نکات منفی مصرف آویشن

آویشن در کنار خاصیت هایش، یک سری عوارض جانبی هم دارد. آویشن دارای دو ترکیب ارزشمند «تیمول» و «کارواکرول» است که موجب ایجاد آلرژی در برخی از افراد می‌شود و ممکن است غشا‌های مخاطی آن‌ها را تحریک کند. آویشن روی غده هیپوفیز که ترشح کننده هورمون تیروئید است تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین افرادی که دچار مشکلات تیروئیدی هستند از مصرف آویشن اجتناب کنند.

برای افرادی که فشارخون پایین دارند استفاده از آویشن مطلوب است، چون سطح فشار خون را افزایش می‌دهد، اما افرادی که فشارخون بالا دارند بهتر است از مصرف آویشن اجتناب کنند، چون موجب تشدید فشارخون آن‌ها می‌شود.

مصرف زیاد آویشن روی هورمون‌های زنانه تأثیر می‌گذارد پس بهتر است بانوان از مصرف آن در دوره‌های خاص مانند قاعدگی، بارداری و شیردهی پرهیز یا در صورت تمایل برای مصرف با پزشک خود مشورت کنند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در