پیش‌بینی هفتگی بورس / امیدی به پاییز بورس است؟


پیش‌بینی هفتگی بورس / امیدی به پاییز بورس است؟

شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت افت کمتر از پنج درصدی داشت. با وجود این افت بورس می‌توان انتظار رونق بورس را در فصل پاییز داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازدهی شاخص کل بورس در هفته آخر شهریور منفی ۲.۴۵ درصد بود. بازدهی ماهیانه شاخص در شهریور ماه نیز معادل منفی ۴.۸۷ درصد به ثبت رسید که نشانگر بالاترین ریزش ماهیانه شاخص از ابتدای سال تاکنون است. بازدهی ماهیانه شاخص هم وزن نیز معادل منفی ۰.۳۲ درصد به ثبت رسید.

ارزش معاملات خرد سهام نیز همچنان روندی کاهشی را طی می‌کند. در آخرین روز کاری شهریورماه، میزان دادوستد سهام تنها دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و میانگین روزانه این متغیر نیز در شهریورماه دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بود.

اغلب کارشناسان عقیده دارند که تحریم‌ها و عدم قطعیت در مذاکرات هسته‌ای برجام مشکل اصلی اقتصاد کشور و بورس است. تحلیلگران بازار سرمایه می‌گویند که افزایش ریسک سرمایه‌گذاری که طی سال‌های اخیر به سبب تحریم به اقتصاد ایران تحمیل شد، انتظار سهامداران برای کسب سود را افزایش داد که حاصلی جز کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار سهام نداشت. احیای برجام اما در وهله اول با کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری، جذابیت بورس را به رخ سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کشیده و می‌تواند رونق واقعی را برای این بازار به ارمغان بیاورد.

پیش‌بینی بورس شنبه

با وضعیت پیش آمده و تعطیلات پیش روی بازار انتظار می‌رود که بازدهی سه روز معاملاتی هفته منفی باشد. البته این منفی همانند هفته اخیر قوی نیست ممکن است از نیم تا دو درصد منفی باشد که نسبت به هفته‌های اخیر کمتر است.

البته ارزش و حجم معاملات نیز احتمالا روند کاهشی به خود بگیرد و از سطح فعلی کمی کمتر شود. از سوی بررسی آمار دو فصل اخیر بورس نشان می‌دهد که بازار در نیمه دوم سال شرایط چندان خوبی نخواهد داشت و اگر گشایی نیز در برجام رخ دهد آن زمان می‌توان گفت که فصل سرمای بورس کمی گرم می‌شود. اما به طور کلی بورس در یخبندان به سر می‌برد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس