فروش تارا ایران خودرو بدون قرعه کشی آغاز خواهد شد


با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت به زودی فروش تارا ایران خودرو بدون قرعه کشی آغاز می‌شود. جزئیات را در ادامه بخوانید.از زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه یکپارچه فروش خودرو را راه‌اندازی کرده تا به امروز میزان قرعه کشی‌های خودرو کاهش یافته...

با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت به زودی فروش تارا ایران خودرو بدون قرعه کشی آغاز می‌شود. جزئیات را در ادامه بخوانید.

از زمانی که وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه یکپارچه فروش خودرو را راه‌اندازی کرده تا به امروز میزان قرعه کشی‌های خودرو کاهش یافته است. به تازگی سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرده به زودی به صورت ماهیانه قرعه کشی محصولات خودرویی را برگزار می‌کنیم و همچنین احتمال می‌دهیم خودروی تارا ایران خودرو از جریان قرعه کشی خارج شود.

شروع فروش تارا ایران خودرو بدون قرعه کشی از چند ماه دیگر

به نظر می‌رسد با برنامه‌هایی که امید قالیباف از آنها صحبت کرده، به زودی وعده‌های سیدرضا فاطمی امین مبنی بر حذف قرعه کشی به وقوع بپیوندد. او قول داده بود تا اواسط شهریور ماه سال جاری روند عرضه خودروهای داخلی از طریق قرعه کشی به تدریج حذف شود و هم‌اکنون شاهد خروج برخی از محصولات سایپا و ایران خودرو از این طرح لاتاری‌گونه هستیم.

فروش تارا ایران خودرو بدون قرعه کشی آغاز خواهد شد

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است که کمیسیون‌های اقتصادی با کاهش حقوق ورودی ماشین‌آلات به یک درصد موافق هستند. او همچنین تأکید کرد از این به بعد قرار شده هر ماه یک قرعه کشی برگزار شود و در آن نزدیک به 100 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان بدهیم.

بنا بر گفته‌های وی اگر این طرح عملیاتی شود به زودی شاهد حذف قرعه کشی و عادلانه‌تر شدن قیمت‌ها خواهیم بود. قالیباف تأکید کرده تا دو ماه آینده اولین خودرویی که از جریان قرعه کشی خارج خواهد شد، ایران خودرو تارا خواهد بود و اگر بپرسیم که منشأ ارز وارداتی خودرو چه چیزی خواهد بود، خواهیم گفت این منشأ مشخص نشده و هر چیزی می‌تواند باشد؛ برای مثال فرش یا ارز دیجیتال.

هنوز درخواست واردات خودرو کامل نشده!

اگر نگاهی به آمار و ارقام سال گذشته بیندازیم متوجه خواهیم شد که دقیقا در بازه زمانی مشابه هم اکنون، سال 1400 با تولید و عرضه 390 هزار دستگاه خودرو از طریق قرعه کشی خاتمه یافته؛ در حالی که در سال جاری و تا بدین لحظه حوالی 500 هزار دستگاه خودرو به دست مشتریان رسیده است. قالیباف گفته:

در نیمه دوم سال 50 درصد خودروسازان افزایش تولید خواهند داشت. در خصوص واردات نیز تاکنون 200 درخواست واردات خودرو به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ارسال شده که عمده این درخواست‌ها ناقص و بدون توجه به الزامات آیین نامه واردات بوده است.

فروش تارا ایران خودرو بدون قرعه کشی آغاز خواهد شد

سخنگوی وزارتخانه مذکور همچنین توضیح داده، در زمینه واردات و درخواست‌های مذکور از افراد و شرکت‌های واردکننده خواسته‌ایم فرآیند لازم را کامل کنند و برخی از درخواست‌کنندگان مهلت بیشتری برای پر کردن فرم مربوطه خواسته‌اند و احتمالا پروسه واردات خودرو بیشتر از حد معمول طول بکشد.

همان‌طور که می‌دانید آزادسازی واردات خودرو هم موافقانی دارد و هم مخالفانی و آن دسته از افرادی که از ورود خودروهای وارداتی ناراضی و ناراحت هستند معتقدند محدودیت 10 یا 20 هزار دلاری برای واردات مسخره است و برای مثال با 300 میلیون تومان چه محصولاتی قرار است راهی بازار کشور شود؟ در همین راستا امید قالیباف تأکید کرد:

تا این لحظه هیچ درخواستی برای واردات خودرو از هند و برزیل در وزارتخانه وصول نشده است. واردکنندگان تاکنون با برندهای خوب اروپایی و کره‌ای در رده خودروهای اقتصادی بین 10 تا 20 هزار دلار مذاکره کرده‌اند که خودروهای باکیفیتی هستند که می‌توانند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند.

فروش تارا ایران خودرو بدون قرعه کشی آغاز خواهد شد

لایحه اسقاط خودرو چیست؟

در ادامه گفتگو با امید قالیباف وی به لایحه اسقاط خودرو اشاره کرد و در این خصوص پاره‌ای توضیحات داد. به گفته او تا سال گذشته حدود 150 هزار دستگاه اسقاط شده بود، ولی این میزان به تدریج کاهش یافت و از وقتی سال 1401 شروع شده تا به امروز تنها 15 هزار دستگاه اسقاط شده‌اند. سخنگوی وزارت صمت گفت:

تشویق‌ها و تنبیه‌های در نظر گرفته شده تاکنون نتوانسته اثرگذاری لازم را در این زمینه داشته باشد. از سوی دیگر پلیس نیز جلوی تردد خودروهای فرسوده را نمی‌گیرد و قیمت‌های آنها نیز افزایش یافته است و بر این اساس شاهد انباشت خودروهای فرسوده در کشور هستیم.

بنا بر آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرده، در حال حاضر نزدیک به 3.5 میلیون دستگاه خودروی فرسوده و 9 میلیون موتورسیکلت اسقاطی وجود دارد. در قانون مقرر شده که خودروسازان باید در هر قرعه کشی تا 25 درصد ظرفیت را به گواهی اسقاطی‌ها اختصاص دهند، اما این اتفاق باعث افزایش قیمت گواهی خودروهای فرسوده و اسقاطی شده بود.

فروش تارا ایران خودرو بدون قرعه کشی آغاز خواهد شد

هم‌اکنون در مصوبه جدیدی که مجلس از آن دفاع کرده، خودروسازان مکلف هستند به ازای تولید هر خودروی جدید، یک درصد درآمد آن را به صندوق محیط زیست واریز کنند تا از محل درآمد آن تسهیلاتی برای خرید خودروی نو به دارندگان خودروی اسقاطی داده شود. وی همچنین در خصوص کیفیت خودروهای تولیدی و پروژه‌های کوتاه مدت و بلندمدت خودروسازان گفت:

وزارتخانه نقش وکیل مدافع صنعت خودرو را ندارد، اما سازوکارها و کمک‌هایی طراحی شده تا ارتقای کیفیت محصولات آنها اتفاق بیفتد. برای کوتاه‌مدت، پروژه‌هایی باید تعریف شود که ناظر بر رفع عیوب محصولات باشد؛ اما برای بلندمدت ایجاد پلتفرم‌های جدید خودرویی در دستور کار است که محصولات آنها در سال 1403 و 1402 وارد بازار خواهد شد.

در نهایت باید به این نکته مهم توجه کرد که تارا ایران خودرو به عنوان اولین محصول از شرکت ایران خودرو تا دو ماه دیگر از جریان قرعه کشی خارج خواهد شد و مشتریان می‌توانند با ثبت نام و بدون محدودیت نسبت به خرید آن اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود