یک رژیم غذایی عالی که ضد افسردگی و فشار خون است


یک رژیم غذایی عالی که ضد افسردگی و فشار خون است

یک رژیم غذایی که برای کاهش فشار خون بالا طراحی شده و شامل مصرف مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، غلات سبوسدار و مقادیر کم قند و چربی‌های اشباع است، خطر ابتلا به افسردگی را نیز کاهش می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، افسردگی یکی از بیماری‌های شایع اعصاب و روان است که در آن بیمار به طور مستمر احساس ناامیدی، غمگینی یا عصبانیت می‌کند، علاقه به فعالیت‌های لذتبخش ندارد و ممکن است بی‌خوابی یا تمایل به خودکشی داشته باشد.


عوامل موثر در ایجاد افسردگی عبارتند از سابقه خانوادگی افسردگی، استرس، ضربه روحی و بیماری. ولیکن، پژوهش نشان داده که با تغذیه می‌توان احتمال پیدایش افسردگی را کاهش داد.

به این ترتیب که یک رژیم غذایی به نام DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) که برای کاهش فشار خون بالا طراحی شده و شامل مصرف مقادیر زیاد میوه، سبزیجات، غلات سبوسدار و مقادیر کم قند و چربی‌های اشباع است خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد.


افرادی که دیابت و فشار خون دارند این رژیم را نگیرند | مضرات رژیم سه روزه موز
رژیم دش ممکن است بر وجوه دیگر سلامت هم موثر باشد. این رژیم فواید زیر را هم دارد:

کاهش خطر سرطان: بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که افرادی که رژیم غذایی دش را استفاده می‌کنند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دادند از جمله سرطان سینه و سرطان کولورکتال.


کاهش خطر سندرم متابولیک: بعضی از تحقیقات ذکر می‌کنند که رژیم دش خطر سندرم متابولیک را تا ۸۱% کاهش می‌دهد.

کاهش خطر دیابت: این رژیم با کاهش خطر دیابت نوع ۲ ارتباط دارد. بعضی از تحقیقات تشریح می‌کنند که این رژیم می‌تواند مقاومت انسولینی را هم بهتر کند.


کاهش خطر بیماری قلبی: در یک تحقیق جدید در مورد زنانی که رژیمی مشابه دش داشتند، این رژیم با ۲۰% کاهش خطر بیماری قلبی و ۲۹% کاهش خطر سکته ارتباط داشت.

بسیاری از این اثرات پیشگیرانه با میزان بالای میوه و سبزی در این رژیم مرتبط هستند. در کل خوردن میوه و سبزی بیشتر به کاهش خطر بیماری قلبی ارتباط دارد.
یک رژیم غذایی عالی که ضد افسردگی و فشار خون است

چطور رژیم خود را بیشتر شبیه دش کنید
از آنجا که هیچ مجموعه غذایی خاصی در رژیم غذایی دش وجود ندارد، می‌توانید رژیم خودتان را با دستورالعمل‌های دش با انجام کارهای زیر سازگار کنید:

۱- سبزی و میوه بیشتر بخورید.
۲- غلات کامل را جایگزین غلات تصفیه شده کنید.
۳- لبنیات بدون چربی یا کم چرب را انتخاب کنید.
۴- پروتئین بدون چربی همانند ماهی، ماکیان و حبوبات را انتخاب کنید.
۵- با روغن‌های گیاهی سالم غذا را بپزید مانند روغن زیتون.
۶- مصرف غذاهای پر شکر همانند نوشابه گازدار و آب نبات را محدود کنید.
۷- مصرف غذاهای با چربی اشباع بالا مانند گوشت‌های چرب، لبنیات پرچرب و روغن‌هایی مانند روغن نارگیل و پالم را محدود کنید.
۸- به غیر از مقدار مشخص شده آب میوه، این رژیم به شما توصیه می‌کند که از نوشیدنی‌های کم کالری همانند آب، چای و قهوه استفاده کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403