اگر شوهرت بی خیاله، اینطوری برخورد کن


اگر شوهرت بی خیاله، اینطوری برخورد کن

نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت آن هم زمانی که این مرد همسر شماست و باید نقش همسری و پدری داشته باشد، با دشواری‌های زیادی همراه می‌باشد.

دلیل بی خیالی مرد و روش برخورد با شوهر بی مسئولیت

به گزارش اقتصاد آنلاین، بی مسئولیتی و خونسردی مردان کل اعضای خانواده را با مشکل مواجه می‌کند؛ چرا که مرد به خصوص در جایگاه پدر، نماد قدرت و تکیه گاه برای سایر افراد خانواده است. مرد بی مسئولیت نمی‌تواند وظایف خود را بشناسد و عواقب کارهایش در نظر بگیرد. در نتیجه همسر و فرزندان نسبت به پدر بی اعتماد شده و احساس عدم امنیت می‌کنند. در چنین خانواده‌هایی اختلافات و دعوای بین زوجین نیز بیشتر و بیشتر می‌شود. آگاهی از روش‌ها و نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت به شما کمک می‌کند که این مشکل را تا خدودی برطرف کنید. مشاوره خانواده و راهنمایی های متخصصان روانشناس می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. برای کسب اطلاعات در خصوص مشاوره خانواده کلیک کنید.

مردان بی مسئولیت خصوصیات و ویژگی‌های رفتاری خاصی دارند که عبارتند از:

اگر شوهرت بی خیاله، اینطوری برخورد کن

1. کمال گرایی

این افراد معمولا نمی‌‌توانند در یک کار و فعالیت برای مدت طولانی دوام بیاورند و اگر علت را جویا شوید مواردی همچون درآمد کم، ساعت کاری زیاد و غیره را بیان می‌کنند. در واقع آنان به دلیل کــمال گرایی شغلی معتقدند که هیچ کاری به قدر کافی برایشان خوب نیست و اگر نظرشان را در مورد شغل مناسب بپرسید، کاری با ویژگی‌های بسیار عالی را معرفی می‌کنند.

2. فرار از شرایط سخت

تمام افراد در ابتدای مسیر کاری و یا تحصیلی خود با سختی‌های زیادی مواجه می‌شوند تا تجربه کسب کرده و شرایط برایشان بهتر شود.در واقع افرادی که مهارت تــاب آوری را آموخته اند می توانند در شرایط بحرانی رفتار مناسبی داشته باشند. اما افراد بی مسئولیت از این سختی‌ها فراری هستند و با کوچکترین مشکل و ناراحتی پا پس می‌کشند. به همین دلیل هیچوقت شرایط مساعدی برایشان ایجاد نمی‌شود.

نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت چگونه باید باشد؟

درست است که رفتارهای اطرافیان نمی‌تواند از یک فرد بی مسئولیت مردی وظیفه شناس و مسئولیت پذیر بسازد، اما رفتار خانواده و اطرافیان در تقویت و تشدید بی مسئولیتی او نقش بسزایی دارند. در واقع ممکن است شما بدون این که آگاه باشید با رفتارها و کارهای خود، بی مسئولیتی همسر خود را تشدید کنید. پس شما باید کاری کنید که او به وظایف‌اش عمل کند؛ ضمن اینکه خود فرد برای افزایش مسئولیت پذیری باید تلاش نماید.

در ادامه راهکارهایی ارائه می‌دهیم که در داشتن واکنش مناسب به شما کمک خواهد کرد:

1. با همسرتان مانند یک کودک رفتار نکنید

حتی اگر همسرتان وظایف خودش را نمی‌شناسد، با او مانند یک کودک رفتار نکنید. برای مثال اگر همسرتان در انجام کارهای خود دائما از سختی آن‌ها شکایت می‌کند، سریعا به جای او کارهایش را انجام ندهید. تنها کاری که در این شرایط باید انجام دهید بهره بردن از مــهارت همدلی و همراهی با همسرتان است. شما با گفتن جملاتی نظیر "درک می‌کنم که واقعا شرایط سختی است" می‌توانید همدلی و همراهی خود را به او نشان دهید. اما این فرصت را به او بدهید که خود عهده دار وظایفش باشد.

2. بگذارید که همسرتان عواقب کارهایش را به عهده بگیرد

در برخورد با کسانی که مسئولیت پذیر نیستند، باید به آن‌ها فرصت دهید تا با عواقب کارهایشان رو به رو شود. برای این منظور با تقسیم وظایف در خانه به او مسئولیت‌هایی را واگذار کنید و وقتی او در انجام آن‌ها کوتاهی می‌کند عواقب کارهایش را گردن نگیرید. برای مثال وقتی از همسرتان می‌خواهید، فرزندتان را از مدرسه به خانه بیاورد وانجام این کار را فراموش می‌کند، به جای او از فرزندتان عذر خواهی نکنید. تا زمانی که خود فرد با پیامد بی مسئولیتی هایش مواجه نشود و برای غلبه بر اهـمال کاری خود تلاش نکند، به رفتارهای بی مسئولانۀ خود ادامه خواهد داد.

3. نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت | نیازهای خود را صمیمانه با او مطرح کنید

بی مسئولیتی مردان به میزان زیادی همسران آن‌ها را خشمگین می‌کند. اغلب زنان در این مواقع احساس نارضـایتی از زندگی خود را با سرزنش کردن، سرکوفت زدن و ایراد گرفتن نشان می‌دهند. در حالی که این واکنش‌ها نه تنها باعث بهبود اوضاع نمی‌شود، بلکه به رابطه عاطفی شما نیز آسیب خواهد زد. برای پیشگیری از این مساله تلاش کنید تا خواسته‌ها و مشکلاتتان را در فضایی دوستانه و صمیمی با او در میان بگذارید. انتظارات خود را روشن کرده و به او کمک کنید تا وظایف مرد در زندگی مشترک را بهتر بشناسد و مسیر درست برای انجام آن‌ها را پیدا کند. نادیده گرفتن و یا دائم غر غر کردن موجب تــغییر رفتار او نمی شود. شما با انتخاب واکنش‌های سالم می‌توانید اوضاع را به نحو بهتری مدیریت نمایید.

4. از نقاط قوت و توانایی های مشتاقانه تعریف کنید

گاه واکنش‌هایی نظیر سرکوفت زدن و سرزنش، فرد را به این باور می‌رساند که توان انجام هیچ کاری را ندارد. در واقع احساس ارزشمندی در وجود او از بین می رود؛ در نتیجه هر چه بیشتر در برابر پذیرش مسئولیت‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد، چرا که می‌ترسد از پس انجام آن‌ها بر نیاید. به جای تمرکز بر ناتوانی شوهرتان، هنگامی که وظایفش را انجام می‌دهد با قـدردانی از همسر خود به تقویت این رفتار بپردازید. هنگامی که همسرتان احساس کند توانسته به خوبی از پس کارها بر بیاد بیشتر به انجام کاری تمایل نشان می‌دهد.

5. توقع زیاد نداشته باشید

در نهایت اینکه شاید همسر شما آن‌قدر که فکر می‌کنید بی مسئولیت نیست و این شمایید که انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی دارید. در این صورت لازم است که خواسته‌های خود را متعادل کنید و به دنبال علت بی‌مسئولیتی و بی توجهی شوهرتان باشید.

در مورد بی مسئولیتی پدر خانواده با فرزندان صحبت نکنید

در بسیاری از موارد به دلیل فشارهای روانی از بی مسئولیتی مردان، زنان لب به شکایت گشوده و در نزد فرزندان خود از بی توجهی همسرشان گله می کنند. این مسئله گذشته از این که بار روانی منفی برای فرزندان دارد، موجب خواهد شد که احتـرام به پدر در خانواده کمرنگ شده که همین عامل می تواند سبب ساز بسیاری از مشکلات شود.

شکست روش ها و نحوه برخورد با مردان بی مسئولیت

اگر با تمام تلاش‌هایی که در جهت پرورش مسئولیت پذیری در همسرتان انجام دادید او همچنان نمی‌تواند انتظارات شما را برآورده کند، قبل از اینکه رابطه‌تان دچار آسیب‌های جدی شود برای حل این مساله اقدامات موثر انجام دهید. استفاده از خدمات مشاوره خانواده و یا زوج درمانی در بهبود مشکلات تقسیم وظایف و افزایش مهارت‌های زندگی در شما و همسرتان نقش بسیار مفیدی خواهد داشت. متخصصان مرکز مشاوره حامی هنر زندگی می توانند در این زمینه یاریگر شما باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مشاوره روانشناسی کلیک کنید.

منبع: هنر زندگی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زناشویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)