پرونده‌ پادمانی باید بسته شود/ زیر سلطه هیچ قدرتی نمی‌رویم


پرونده‌ پادمانی باید بسته شود/ زیر سلطه هیچ قدرتی نمی‌رویم

رئیس جمهور گفت: ما اولویت سیاست همسایگی را دنبال می‌کنیم، اگر کشوری بخواهد با ایران همکاری کند، همکاری را در زمینه سیاسی تجاری و اقتصادی به صورت فعال دنبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی که در نیویورک به سر می‌برد در نشست خبری در این نشست خبری، گفت: ما اولویت سیاست همسایگی را دنبال می‌کنیم، از این رو اگر کشوری بخواهد با ایران همکاری کند زمینه همکاری را در حوزه‌های سیاسی تجاری و اقتصادی به صورت فعال دنبال می‌کنیم.

وی افزود: نه زیر سلطه هیچ قدرتی می‌رویم و نه هیچ کشوری را زیر سلطه قرار می‌دهیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: امروز جامعه بشری از استکبار و کشورهایی که به خاطر قدرت نظامی و پول می‌خواهند خود را به جوامع تحمیل کنند، رنج می‌برد.

رئیسی همچنین درباره آخرین مذاکرات هسته‌ای ایران، گفت: توافقی که مورد بحث است اگر بدون حل و فصل پرونده‌های پادمانی باشد پایدار نخواهد بود و ایران همواره در معرض تهدید خواهد بود و آژانس تحت تأثیر قدرت‌های بیرونی و یا داخلی می‌تواند مانع تراشی کند.

وی افزود: دست آژانس همیشه برای تحقیقات و بررسی‌ها درباره راستی آزمایی صنعت هسته‌ای ایران باز بوده و دوربین‌های آنها همواره نظارت داشته اند و بیش از ۱۵ بار هم اعلام کرده هیچ گونه انحرافی در فعالیت‌های هسته‌ای ما نبوده و فعالیت‌های ما صلح آمیز است.

رئیس جمهور درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع فلسطین، تاکید کرد: فلسطین ۷۰ سال است که توسط اشغالگران به اشغال درآمده و مردم آن در سرزمین‌های دیگر آواره شده‌اند و عده‌ای هم در غزه به‌صورت یک زندان بزرگ حبس شده‌اند. این وضعیت قابل دوام نیست و این ظلم باید خاتمه یابد.

وی یادآور شد: راهکارهای آمریکا و غربی‌ها مثل قرارداد کمپ‌دیوید و اسلو نتوانسته فلسطینی‌ها را به حقشان برساند.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیشنهاد ایران این است که مردم فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی رأی خود را به صورت کاملاً دموکراتیک اعلام کنند و حکومتی بر اساس رأی مردم تعیین شده و سرنوشت را بر عهده گیرد، گفت: این پیشنهاد نجات وضعیت فلسطین خواهد بود، در غیر این صورت هر راه حلی که حق فلسطینی را ضایع کند، عادلانه نمی‌دانیم.

رئیسی درخصوص عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای نیز، گفت: عضویت ما در این سازمان برای این سازمان هم فرصت خوبی است و هم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از فرصت‌ها و ظرفیت‌های این سازمان به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری بهره ببرد.

وی اضافه کرد: با همه کشورهایی که در شرق و غرب و آسیای مرکزی و همسایگان که خواستار تعامل با ایران هستند، همکاری می‌کنیم.

رئیس جمهور در ادامه این نشست خبری پیرامون تضمین در توافق با آمریکا، تاکید کرد: تضمین آمریکا به دلیل تجربه‌ای است که از رفتار آمریکایی‌ها داریم و رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد یکباره از قراردادی که بسته می‌شود خارج می‌شوند و از تعهداتی که دارند و اقداماتی که باید انجام می‌دادند اعلام می‌کنند مسئولیتی ندارند.

وی تاکید کرد: این یک تحربه است و چشم انداز آینده ما را روشن می‌کند که بدون تضمین اگر توافقی شود گره‌ای که به این قرار داد زده شد، دوباره این گره زده می‌شود از این رو باید تضمین دهد و این تضمین باید اطمینان بخش باشد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند، تنها طرفی که به تعهدات خود عمل کرد ایران بود و طبق اعلام اژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ما به همه تعهدات خود عمل کردیم؛ چگونه است بدون تضمین بگوییم این توافق انجام شد.

وی با اشاره به اینکه توافق باید آثار و منافع اقتصادی برای ما داشته باشد، تصریح کرد: آنها که می‌خواهند با ما وارد کار شوند می‌گویند چگونه وارد کار شویم که توافق پایدار نیست.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا آمریکا به قصد عبور از انتخابات میاندوره ای کنگره و پشت سر گذاشتن مسائل داخلی خود، با وارد کردن مسائل جدید در حال وقت کشی و گذراندن زمان است؟، گفت: ما شرایط اقتصادی خود را داریم و آن را به برجام یا به نتیجه رسیدن گفتگو گره نزده و نخواهیم زد، زیرا اگر سفره مردم و اقتصاد مردم به برجام وابسته شود مشکلات جدی ایجاد می‌کند.

رئیسی تاکید کرد: سیاست دولت ما آن است که در مذاکرات شرکت کرده و از توافق خوب استقبال کنیم.

وی افزود: ادعای دولت جدید این است که ما می‌خواهیم غیر از دولت گذشته باشیم ما توافق را دنبال می‌کنیم؛ ادعای آنها این است که ما می‌خواهیم به برجام برگردیم و ما دنبال توافق هستیم اما رفتارشان تاکنون متفاوت با رفتار دولت گذشته نبوده است؛ نه تنها در عمل و اجرا تاکنون اتفاق نیفتاده است بلکه برخی از موارد جدید به تحریم‌ها افزوده شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران تصمیم خود را در این زمینه اعلام کرده است و اگر کشورهای اروپایی و آمریکا مصمم هستند، باید تصمیم خود را بگیرند، افزود: اکنون توپ در زمین آمریکایی‌ها است. اگر می‌خواهند نسبت به این توافق پایبند باشند و جدی هستند، باید رسماً اعلام کنند و در عمل و اقدام نشان دهند.

وی گفت: با توجه به تجربه ایران در نقض تعهد آمریکایی‌ها و عدم انجام تعهد اروپایی‌ها، باید به ما حق داد که در این رابطه خواسته‌هایمان را پیگیری کنیم که توافقی اطمینان‌بخش و پایدار شکل گیرد.

رئیس جمهور درباره فوت مهسا امینی در ایران، گفت: رخدادی که اتفاق افتاده در دست بررسی است و نظر نهایی در این باره را با مقام قضائی است. آنچه درباره فوت این خانم مطرح است و اگر قصور و تقصیری بوده، حتماً بررسی می‌شود و من در تماس با خانواده او هم قول دادم فارغ از آنکه مجامع جهانی موضع بگیرند یا نه، مساله را پیگیری کنم‌.

رئیسی تاکید کرد: ما دنبال اجرای عدالت هستیم و اجازه نمی‌دهیم درباره این خانم و هیچ شهروندی حقی از کسی تضییع شود اما نباید مسائل حقوق بشری به صورت دوگانه پیگیری شود.

وی با بیان اینکه اعتراضات چه صنفی و چه اعتراضاتی که درباره مسائل مختلف مطرح است، همواره بوده و شنیده می‌شود، افزود: باید بین اعتراض و اغتشاش تفاوت گذاشت. هیچکس اغتشاش را قبول ندارد. امروز آزادی بیان در ایران به نحوی است که در محافل عملی و سیاسی و فرهنگی و رسانه‌ها نظرات مختلف مطرح می‌شود اما اعتراض با اغتشاش متفاوت است.

تکمیل می‌شود...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟