برای کدام کماندوی ایرانی در انگلیس پرچم نیمه افراشته شد؟


برای کدام کماندوی ایرانی در انگلیس پرچم نیمه افراشته شد؟

اقتصادنیوز:​«محمدعلی صفا» وقتی جنگ تحمیلی شروع شد، کماندو بود و داستانش این بود: «در سال ۱۳۲۸ در بجنورد متولد شد و پس از گذراندن دوره متوسطه وارد ارتش شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس با توجه به اینکه هدف ارتش در آن هنگام تشکیل یک پایگاه کماندویی در ایران بود و وی نیز در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله کاراته و کونگ‌فو تخصص داشت، پس از گذراندن دوره‌های انتخابی در ایران برای ادامه دوره‌های تخصصی کماندویی در پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان انتخاب شد.

وی یک سال دوره کماندویی را در انگلستان گذراند و توانست علاوه‌بر گذراندن دوره‌های تخصصی تارزان کورس، پریدن از ارتفاع‌های بلند آبشار و کوه و همچنین دوره‌های رزم در خشکی و هوا و آب با امتیاز عالی، مدرک تخصصی شکار تانک را از آن پایگاه دریافت کند.

وی توانست عنوان کماندوی برتر و مقام اول کماندویی ارتش‌های جهان را از آن خود کند و سپس به آمریکا فرستاده شد و پس از طی مراحل آموزشی سخت و طاقت‌فرسا، مدرک تخصصی انهدام ناوهای جنگی را دریافت کرد.»

وقتی هم به ایران بازگشت در پایگاه کماندویی نیروی دریایی ارتش در بوشهر مربی شد و به آموزش کماندوها پرداخت.

برای کدام کماندوی ایرانی در انگلیس پرچم نیمه افراشته شد؟

«محمدعلی صفا» در لباس کماندویی

رکوردی برای انهدام تانک

«صفا» پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اردیبهشت سال ۱۳۵۸ که خرمشهر توسط ضدانقلاب و آشوبگران جدایی‌طلب تهدید می‌شد به‌عنوان فرمانده با کماندوهای ویژه نیروی دریایی عازم خرمشهر شد و معلوم است که کارش را به درستی انجام داد.

البته زخمی هم شد و چند بار جراحی شد ولی وقتی دفاع مقدس شروع شد، استراحت پزشکی را رها کرد و دوباره بازگشت و این‌بار این‌طوری شد: «در روز ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ ارتش بعثی عراق با ۲ لشکر تانک و با تمام تجهیزات به خرمشهر حمله کرد و نیمی از خرمشهر را به اشغال درآورد. در این هنگام محمدعلی به‌همراه حدود ۱۵۰ کماندو نیروی دریایی بوشهر با رشادت و جانفشانی توانست ۱۶۴ تانک رژیم بعثی را منهدم کند و به کمک نیروهای خود ارتش عراق را به عقب راند. به‌علت خسارت سنگینی که کماندوهای ایران به لشکر تانک صدام وارد آوردند، بعد از اشغال خرمشهر صدام متجاوز خرمشهر را گورستان لشکر تانک خود نامید. وی در این درگیری‌ها ۱۳ ناو جنگی و موشک‌انداز ارتش عراق را هم غرق کرد». مشهور است که «صفا» توانست در طول یک هفته رکورد شکار تانک‌ در دنیا را بشکند و معلوم شد بی‌دلیل نبود که همکاران و مربیانش از شجاعت و نبوغ وی حیرت می‌کردند؛ شیر بیشه رزم و مرد میدان بود.

برای کدام کماندوی ایرانی در انگلیس پرچم نیمه افراشته شد؟

کماندوهای نیروی دریایی ایران در نبرد خرمشهر

ارزش کار «صفا» در دفاع از خرمشهر معلوم است و یک روایت هم هست که باز به رخ می‌کشد ارزش مقاومت ۳۵ روزه صفا و امثال صفا را در خرمشهر: «همراهان صفا یک سرلشکر عراقی را اسیر گرفتند. وی به دلیل اینکه به زبان انگلیسی مسلط بود از سرلشکر عراقی سؤال کرد هدف شما چیست؟ گفت ما به دستور صدام باید ظرف ۴۸ ساعت کل استان خوزستان را به تصرف درآوریم و صبح روز بعد خبرنگاران با ما مصاحبه کنند تا در تمام رسانه‌های جهان پخش شود».

برای کدام کماندوی ایرانی در انگلیس پرچم نیمه افراشته شد؟

عکسی از شیوه مقاومت ایرانی‌ها در نخستین روزهای نبرد خرمشهر

پرچم نیمه‌افراشته در انگلستان

۴ آبان «محمدعلی صفا» و آن نام پرافتخار پیش خدا هم آبرو گرفت و روایت شهادتش این است: «پایمردی کماندوهای نیروی دریایی ارتش ما و نیروهای محلی و دیگر افراد، ۳۵ روز ادامه داشت تا بر اثر خیانت بنی صدر که معتقد بود ارتش ایران باید عقب‌نشینی کند تا مذاکرات صلح آغاز شود هیچ سلاح و مهماتی در اختیار کماندوها قرار نگرفت و سرانجام با وجود مقاومت‌های بسیار و پس از انهدام صدها تانک و تار و مار کردن لشکر عراق، محمدعلی صفا در چهارم آبان ۱۳۵۹ بر اثر انفجار خمپاره و اصابت ترکش به ناحیه پیشانی، پا و پهلو به درجه رفیع شهادت نایل آمد».

وقتی هم خبر شهادت صفا منتشر شد این‌طوری شد: «مردم بجنورد و شهرهای اطراف در غم ازدست‌دادن آن شهید عزاداری کردند و عده زیادی از شهرهای اطراف، گرگان و مازندران برای تشییع جنازه محمدعلی به بجنورد آمدند و نامه تسلیتی از طرف پایگاه کماندویی رویال مارین انگلستان برای خانواده صفا ارسال شد که در آن نامه اعلام کرده بودند به‌خاطر شهادت محمدعلی صفا مدت سه روز پرچم این پایگاه نیمه افراشته بوده است».

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس