عرضه قرآن تذهیب کاری شده و نسخ خطی اسلامی نادر در حراجی لندن


عرضه قرآن تذهیب کاری شده و نسخ خطی اسلامی نادر در حراجی لندن

بخش هنراسلامی و هندی در ساتبیز لندن از عرضه یک قرآن تذهیب کاری شده و تعدادی از نسخ خطی نادر متعلق به دوره اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الرایه قطر، بخش هنر اسلامی و هندی در ساتبیز لندن اعلام کرد: حراجی برای فروش یک قرآن تذهیب کاری شده و تعدادی از نسخ خطی نادر اسلامی و میناتورهای هندی و جواهرات قدیمی متعلق به قرن هیجدهم از چهارم آبان 1401 مطابق با 26 اکتبر برگزار می شود.

این حراجی در چارچوب فعالیت های نمایشگاه «هنرهای جهان اسلام و هند» در مرکز برگزار می شود.

بندیکت کارتر، مدیر بخش هنرهای اسلامی و هندی در این حراج خانه، گفت: نقش و نگارهای این قرآن تذهیب کاری شده با ترکیب دو تن طلا روی پس زمینه ای روشن انجام شده است که با پس زمینه آبی رنگ برگرفته از سنگ لاجوردی تیره درخشان در تضاد است.

کارتر افزود: این قرآن که هنوز در وضعیت بی نهایت خوبی قرار دارد، اوج هنر تذهیب قرآن در دولت صفوی را نشان می دهد. کیفیت طراحی این قرآن تذهیب نشان دهنده جایگاه والایی است که از آن برخوردار است.

وی ادامه داد: صفحه قرآن جزء یکی از بزرگترین قرآن های مکتوب به خط کوفی در اوایل اسلام است. نقش و نگار ساده که متمرکز بر خط است، از ویژگی های بارز دوره اول از قرآن های کوفی در قرن هشتم میلادی است.

تاریخ این قرآن تذهیب شده به سال 989 هجری مطابق با 1575 تا 1576 میلادی می رسد. این حراج خانه بهای این قرآن را نزدیک به 400 تا 600 هزار پوند تخمین زده است. این حراجی یک صفحه از قرآن بزرگ به خط کوفی را در برمی گیرد. گمان می رود که در سال 750 میلادی در خاور نزدیک یا منطقه شمال آفریقا نوشته شده باشد. این حراج خانه ارزش این صفحع را نزدیک به 250 هزار تا 350 هزار پوند تخمین زده است.

نسخه خطی حماسه ایرانی «شاهنامه شاه طهماسب» که نشانه مهارت فنی، دقت و زیبایی هنر ایرانی است، از جمله مجموعه های این حراجی است. این شاهنامه متون ادبی را دربرمی گیرد .

آثار عرضه شده در این حراجی به دوره های مختلف جهان اسلام بازمی گردد. زیرا قرار است که قطعه ای از شیشه های کریستال سنگی متعلق به دوران فاطمیه در مصر که تاریخ آن به اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم برمی گردد، در معرض دید عموم قرار بگیرد. انتظار می رود که بهای آن بین 40 هزار تا 60 هزار پوند به فروس برسد.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری