شناسایی کمبود مواد مغذی از طریق چهره !


شناسایی کمبود مواد مغذی از طریق چهره !

ممکن است فکر کنید این علائمی که در ادامه شرح میدهیم فقط از عدم رعایت بهداشت شخصی به وجود می آیند، اما بسیاری از علائمی که در چهره خود مشاهده می کنید مانند خشکی یا آکنه، ناشی از یک یا چند کمبود مواد مغذی ای است.

به گزارش اقتصادآنلاین، بیشتر افراد اغلب کمبود های تغذیه ای را برای بدن خود در نظر نمی گیرند. اما بیشتر اوقات نگران این هستند که آیا صورتمان خوب به نظر می رسد یا خیر. این فقط برای اطمینان از عدم وجود لکه بر روی پوست نیست، بلکه در مورد قرار گرفتن پوست ما در برابر آفتاب و سموم است.

با وجود تمام محصولات زیبایی که استفاده می کنیم احساس می کنیم که هنوز مشکل داریم. این مشکلات ممکن است جدی نباشند، اما درمان آنها ممکن است دشوار باشد، جالب است بدانید اغلب این علائم به کمبودهای تغذیه ای در بدن ما مربوط می شود.

مشکل این است که ما متوجه نمی شویم که این نشانه ها علل های عمیق تری نسبت به ظاهر ما دارند و سعی می کنیم این مشکلات را به صورت خارجی درمان کنیم، اما اگر مشکلات ناشی از کمبودهای تغذیه ‌ای باشد، این مشکلات دوباره عود می ‌کنند.

به همین دلیل ما در مورد 7 علامتی که در صورت داشتن کمبود های تغذیه ای در چهره خود خواهید دید را در اختیار شما قرار می دهیم و متوجه بشوید که علامت کمبود مواد مغذی چیست؟

1. آکنه کمبود مواد مغذی

آکنه ممکن است به دلیل کمبود ویتامین های A، E و B ظاهر شود. عوامل هورمونی و محیطی زیادی وجود دارند که می توانند در ایجاد آکنه نقش داشته باشند، اما کمبود مواد مغذی می تواند شانس ابتلا به آکنه را افزایش دهد، به همین دلیل داشتن آکنه، و دوری از محصولات روغنی ضروری است و به جای محصولات روغنی باید از چنین محصولاتی استفاده کنید :

آجیل

سبزیجات

ماهی و غذای دریایی

روغن زیتون

تخم مرغ

تخم مرغ

آووکادوها

2. خشکی پوست به دلیل کمبودهای تغذیه ای

خشکی پوست می تواند ناشی از کمبودهای تغذیه ای ناشی از رژیم غذایی نامناسب باشد، البته که می تواند به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید باشد. با این وجود این عوامل مانع از انجام عملکرد ویتامین ها و مواد معدنی می شوند که با گذشت زمان باعث ایجاد عیوب قابل مشاهده می شود. کمبود ویتامین های A و C به طور کلی رایج ترین نوع کمبود هاست. بنابراین مطمئن شوید که غذاهای خاصی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید مانند:

کدو حلوایی

فلفل

زردآلو

هویج

سبزیجات

بلوبری

میوه های خانواده مرکبات

3. چشم های پف کرده ناشی از کمبود مواد مغذی

کیسه های زیر چشم لک هایی هستند که اغلب به دلیل احتباس مایعات و گردش خون ضعیف ایجاد می شوند. اینها به نوبه خود ناشی از کمبود مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و ید است. جذب کم این مواد مغذی منجر به واکنش التهابی می شود که سپس روی پوست اطراف چشم دیده می شود. برای جلوگیری از این موضوع، باید محصولات همچون این موارد را مصرف کنید:

ماهی چرب

موز

جلبک دریایی

نمک هیمالیا

روغن زیتون

تربچه

آجیل

اسفناج

4. رنگ پریدگی لب ها

اگر لب ها و لثه های شما ظاهری رنگ پریده دارد، ممکن است نوعی کم خونی یا فقر آهن داشته باشید. این ماده مغذی که نقش مهمی در تشکیل گلبول های قرمز دارد، به حفظ رنگ قرمز لب های شما کمک می کند. برای جذب بیشتر آهن، باید این محصولات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید :

گوشت بدون چربی

فلفل

آجیل

پونه کوهی

ماهی

لوبیا خشک

اسفناج

5. لب های ترک خورده به دلیل کمبودهای تغذیه ای

اکثر ما در مواقعی که لب هایمان ترک می خورد احساس ناخوشایندی داریم و رنج می بریم. این اتفاق زمانی می افتد که تغییرات شدید در شرایط آب و هوایی رخ می دهد. اما زمانی که شرایط اب و هوایی تاثیری در ترک خوردگی لب های شما ندارند ، این می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین B کمپلکس در بدن و کمبود مایعات باشد.

اگر این دو عامل را در کنار هم در نظر بگیرید، به یک وضعیت سالم با بازسازی سلولی بهینه کمک می کنید و لب های شما صاف و مرطوب خواهند بود.

اگر شما هم این مشکل را دارید، سعی کنید غذاهایی مصرف کنید که برای شما مفید باشد، مانند:

گوشت بدون چربی، ماهی

غلات کامل، حبوبات

انبه، سیب، آووکادو

آجیل

تخم مرغ

6. زرد شدن چشم ها به دلیل کمبود مواد مغذی

رنگ مایل به زرد در نواحی سفید چشم شما ناشی از وضعیتی به نام زردی است. با افزایش سطح بیلی روبین در بافت ها این حالت به وجود می آید. این ویژگی می تواند از بیماری های کبد یا کیسه صفرا و همچنین کمبودهای تعذیه ای همچون موارد زیر به وجود بیاید:

ویتامین های A,B,C,D.E

لسیتین

مواد معدنی، منیزیم و روی

بنابراین برای کنترل زردی چشم، بهتر است از مصرف غذاهای فرآورده شده خودداری کنید. علاوه بر این می توانید از محصولاتی استفاده کنید برای شما بهتر است مانند:

سبزیجات

میوه ها

جو

گیاهان دارویی، گشنیز و ریحان

رنگ پریدگی پوست

رنگ پریدگی پوست می تواند ناشی از کمبود آهن یا ویتامین D باشد که در افراد مبتلا به کم خونی رایج تر است. کاهش استفاده مواد غذایی حاوی ویتامین دی، بر گردش خون تاثیر می گذارد. در نتیجه مانع از اکسیژن رسانی سلولی و انتقال مواد مغذی به پوست می شوند. برای رفع این مشکل، غذاهای خاصی حاوی ویتامین D را به رژیم غذایی خود استفاده کنید تا رنگ پریدگی پوست شما برطرف شود، مانند:

گوشت بدون چربی

ماهی

غلات صبحانه غنی شده

محصولات سویای غنی شده

قارچ

تخم مرغ

منبع: بهداشت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها