پیش‌بینی بارش در حوضه آبریز دریای‌خزر


دنیای‌اقتصاد : موسسه تحقیقات آب، وقوع بارش در برخی حوضه‌‌‌های آبریز کشور را طی هفته جاری پیش‌بینی و اعلام کرد: در هفته نخست سال آبی جدید، حوضه آبریز دریای خزر بارش بیشتری دارد.به گزارش وزارت نیرو، براساس گزارش جدید موسسه تحقیقات آب در هفته جاری، وقوع بارش‌‌‌ها در برخی از مناطق شمالی و جنوبی کشور (به‌‌‌ویژه استان‌های کرمان و هرمزگان) دور از انتظار نیست. همچنین با توجه ‌‌‌به چشم‌‌‌انداز بارش پیش‌بینی‌‌‌شده برای هفته جاری، وقوع بارش‌‌‌ها در مناطق واقع در سواحل دریای خزر مورد انتظار است. حوضه آبریز خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان این هفته بیشینه بارش ۶/ ۳۷میلی‌متری و متوسط محدوده ۵/ ۰میلی‌متری را دارد که بیشترین میزان در بین حوضه‌‌‌های آبریز کشور است. مقام دوم پربارش‌‌‌های این هفته مربوط به حوضه آبریز فلات مرکزی با بیشینه بارش ۸/ ۳۴میلی‌متری و متوسط محدوده ۲/ ۰میلی‌متری است. پس‌‌‌ از آن، حوضه آبریز دریای خزر بیشینه بارش ۲/ ۱۱میلی‌متری و متوسط محدوده ۷/ ۰میلی‌متری را تجربه می‌کند. حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم بیشینه بارش ۸/ ۶میلی‌متری با متوسط محدوده ۵/ ۱میلی‌متری دارد. در هفته جاری حوضه‌‌‌ آبریز مرزی شرق بیشینه بارش ۹/ ۰میلی‌متری بدون متوسط محدوده را دارد.

حوضه آبریز قره‌قوم نیز تنها حوضه آبریز درجه‌‌یک بدون بارش کشور در این هفته است. این هفته از ۳۰حوضه آبریز درجه‌‌‌۲ کشور پنج‌حوضه‌‌‌ آبریز بدون بارش هستند. بر این اساس، در هفته منتهی به ۸مهرماه حوضه‌‌‌های ۶گانه اصلی آبریز کشور روند بارش‌‌‌های متفاوتی را تجربه خواهند کرد، به‌‌‌طوری‌‌‌که در چهارحوضه آبریز بارش خواهیم داشت و دو حوضه هم بدون بارش خواهند بود. بر مبنای این گزارش، حوضه آبریز دریای‌خزر در هفته منتهی به ۸مهر بیشینه بارش ۱/ ۵۰میلی‌متری و متوسط محدوده ۱/ ۴میلی‌متری خواهد داشت که بیشترین میزان در بین حوضه‌‌‌های آبریز کشور خواهد بود. در هفته منتهی به ۸مهر حوضه‌‌‌ آبریز فلات‌مرکزی هم بیشینه بارش ۷/ ۲میلی‌متری و متوسط محدوده صفر را تجربه خواهد کرد.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم در هفته منتهی به ۸مهر بیشینه بارش ۷/ ۰میلی‌متری و متوسط محدوده صفر خواهد داشت. همچنین در هفته نخست سال آبی جاری، حوضه‌‌‌های قره‌قوم بیشینه بارش ۶/ ۰میلی‌متری بدون متوسط محدوده خواهد داشت. حوضه‌‌‌های آبریز مرزی شرق و خلیج‌‌‌فارس و دریای عمان در هفته منتهی به ۸مهرماه که هفته نخست سال آبی جدید (مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) است بدون ‌‌‌بارش هستند. از مجموع ۳۰حوضه آبریز درجه‌‌‌۲ نیز ۱۹حوضه‌‌‌ قطره‌‌‌ای باران نخواهند داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس