نگاهی به کارنامه سینمایی فرج‌الله سلحشور


نگاهی به کارنامه سینمایی فرج‌الله سلحشور

فرج الله سلحشور یکی از بازیگران، نویسندگان و کارگردانان معروف کشورمان بود که آثار متعدد مذهبی را از خود به یادگار گذاشته است.

فرج‌الله سلحشورنیا که به فرج‌الله سلحشور معروف است بازیگر، نویسنده و کارگردان ایرانی بود. او متولد سال ۱۲ آبان ۱۳۳۱ در شهر قزوین بود و فعالیت هنری خود را با بازی در فیلم توبه نصوح در سال ۱۳۶۱ به کارگردانی محسن مخملباف آغاز کرد.

فرج‌الله سلحشور در کارنامه خود علاوه بر بازیگری و نویسندگی، کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی تاریخی-مذهبی، مانند ایوب پیامبر، مردان آنجلس و یوسف پیامبر را برعهده گرفته بود.

نگاهی به کارنامه سینمایی فرج‌الله سلحشور

فوت فرج‌ الله سلحشور

در ۲۷ دی ماه سال ۱۳۹۴، ریه‌های او از کار افتاد و در بیمارستان بستری شد. سلحشور که به سرطان ریه مبتلا بود، سرانجام در هشتم اسفند سال ۱۳۹۴ در در بیمارستان بقیةالله تهران و در سن ۶۳ سالگی، در گذشت. آرامگاه او در امامزادگان سید جعفر و سیده حمیده خاتون واقع در باغ فیض تهران است.

نگاهی به کارنامه سینمایی فرج‌الله سلحشور

سلحشور دارای آثار متعدد تاریخی-مذهبی است که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم:

تهیه کننده قصه‌های تبیان تولید سال ۱۳۹۴، کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده، بازیگر سریال یوسف پیامبر تولید سال ۱۳۸۳–۱۳۸۷، کارگردان مردان آنجلس تولید سال ۱۳۷۶، بازیگر دنیای وارونه محصول سال ۱۳۷۶، بازیگر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایوب پیامبر تولید سال ۱۳۷۲ ، بازیگر انسان و اسلحه تولید سال ۱۳۶۷، بازیگر گورکن تولید سال ۱۳۶۳ و بازیگر توبه نصوح محصول سال۱۳۶۱ کارنامه هنری فرج الله سلحشور است.

همچینی از آثار او با محوریت دفاع مقدس می‌توان به بازی در فیلم پرواز در شب تولید سال ۱۳۶۵ اشاره کرد. او در فیلم پرواز در شب در نقش مهدی نریمان، فرمانده گردان کمیل بازی می‌کرد.

نگاهی به کارنامه سینمایی فرج‌الله سلحشور

جوایز فرج الله سلحشور

در سال ۱۳۹۰ در دوازدهمین جشنواره جشن حافظ، بهترین مجموعه تلویزیونی سریال یوسف پیامبر برنده تندیس حافظ شد.

در سال ۱۳۷۲ در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر، دیپلم افتخار بهترین کارگردانی اول فیلم ایوب پیامبر را گرفت.

در سال ۱۳۶۲ در سومین جشنواره فیلم دفاع مقدس، دیپلم افتخاری بهترین تهیه‌کنندگی فیلم انسان و اسلحه را از آن خود کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تکنیکهای مختلف تحریک مغز برای درمان اختلالات روانی و عوارض آن‌ها