ترس ناتو از تنش کوزوو و صربستان


ترس ناتو از تنش کوزوو و صربستان

ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی نیرو‌های خود را در کوزوو به دلیل ترس از درگیری این کشور با صربستان مستقر کرد.

ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از ترس تنش میان نیرو‌های اقلیت صرب و کوزوو، نیرو‌های ذخیره خود را برای آموزش به کوزوو فرستاد.

به گزارش رویترز، یکی از فرماندهان ناتو با اشاره به آنکه فرا رسیدن موعد پایان توافق آتش‌بس میان کوزوو و صربستان نزدیک است، اعلام کرد: «هرلحظه امکان ناآرامی هست و ناتو نیرو‌های ذخیره خود را از ترس تنش برای آموزش به کوزوو فرستاده است.»

فرماندهی ناتو در کوزوو پیشتر هم اعلام کرده بود: «ناتو نمی‌تواند احتمال تنش دوباره میان کوزوو و صربستان را منکر شود، ناتو آماده است تا در صورت شعله‌ور شدن دوباره تنش‌ها در میان اقلیت صرب، نیرو‌های بیشتری را به کوزوو بفرستد، این بخشی از برنامه‌ریزی عادی اضطراری ماست.»

کوزوو در سال ۲۰۰۸ تقریباً پس از یک دهه درگیری‌های نظامی علیه حکومت بلگراد از صربستان جدا شد. در آن زمان صرب‌ها جنایات فجیعی را علیه مسلمانان انجام دادند که به عقیده خیلی از نهادها و کارشناسان، علیه مسلمانان نسل‌کشی صورت گرفته است.

مداخله ناتو در سال ۱۹۹۹ به جنگ بین نیرو‌های صرب و جدایی طلبان در کوزوو پایان داد و سرکوب خونین بلگراد علیه اکثریت آلبانیایی‌های کوزوو را متوقف کرد. اتحادیه اروپا سال‌ها بر مذاکرات ناموفق برای عادی‌سازی روابط نظارت داشته و عادی‌سازی را یکی از پیش‌شرط‌های اصلی برای عضویت نهایی کوزوو و صربستان در اتحادیه اروپا با ۲۷ کشور می‌داند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول