مخالفت صریح ایران با تغییر ژئوپلتیک در مرزهای منطقه


مخالفت صریح ایران با تغییر ژئوپلتیک در مرزهای منطقه

وزیر امور خارجه در دیدار با وزیر خارجه جمهوری آذربایجان بر موضع صریح جمهوری اسلامی ایران در مخالفت صریح و قطعی با هرگونه تغییر ژئوپلتیک و مرزهای منطقه تأکید کرد.

مخالفت صریح ایران با تغییر ژئوپلتیک در مرزهای منطقه

به گزارش راهبرد معاصر،‌ حسین امیرعبداللهیان و «جیحون بایراموف» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه قفقاز به رایزنی پرداختند.

وزرای خارجه دو کشور ۲۳ شهریور ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو بر آمادگی ایران برای کمک به حل و فصل اختلافات این کشور با ارمنستان تأکید کرد و گفت: مرز ایران و ارمنستان باید بدون تغییر حفظ شود.

* موضع صریح ایران در مخالفت با هرگونه تغییر ژئوپلتیک و مرزهای منطقه
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ملاقات با بایراموف در نیویورک، ضمن مرور آخرین روند تحولات در روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف، رفت و آمدها و انجام توافقات دو کشور را در یک سال اخیر مثبت و در مسیر پیشرفت ارزیابی کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به برخی گزارش‌ها و شواهد در مورد جابه‌جایی‌ها در منطقه قفقاز، موضع صریح جمهوری اسلامی ایران را در مخالفت صریح و قطعی با هرگونه تغییر ژئوپلتیک و مرزهای منطقه مورد تأکید قرار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران در رایزنی با مقامات دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان آماده کمک به طرفین مناقشه برای حل مسالمت آمیز اختلافات بین آنها است.

در پی دور جدید درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه به این درگیری‌ها واکنش نشان داد و ضمن ابراز نگرانی از تشدید تنش و درگیری‌های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ۲ طرف را به خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز دعوت کرد.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این ملاقات، با اشاره به موضوعات مطروحه در مناسبات دوجانبه، بر اهمیت رایزنی‌ها و همکاری‌های دو کشور تأکید کرد.

وی ضمن رد ادعاهای مربوط به تغییرات در ژپوپلتیک منطقه، علاقه‌مندی کشورش برای حل سریع‌تر مناقشات ارضی و مرزی با ارمنستان در چارچوب همکاری درون منطقه‌ای را مورد تأکید قرار داد.

حسین امیرعبداللهیان همچنین ۲۳ شهریور ماه در صفحه اینستاگرامش در خصوص گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نوشت: به ایشان اطلاع دادم که از شروع دور تازه درگیری‌ها بین آذربایجان و ارمنستان شدیدا نگران هستیم و آماده‌ایم کمک کنیم تا مشکلات به صورت مسالمت آمیز حل شود. به ایشان گفتم جمهوری اسلامی همواره بر حفظ تمامیت ارضی کشورها تاکید دارد و نظر ما در خصوص ارمنستان و آذربایجان همینطور است. به آقای جیحون بایراموف صراحتا گفتم مرز ایران و ارمنستان یک راه ارتباطی تاریخی است که باید بدون تغییر باقی بماند. ایشان هم در پاسخ گفت کشورش چشمداشتی به خاک هیچ کشوری ندارد و از مواضع و کمک‌های ما برای حل سیاسی مناقشات تشکر کرد. ما معتقدیم منطقه تحمل جنگ جدیدی ندارد و مجموعه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با رابطه مداوم با طرف‌های درگیر در حال یافتن راه سیاسی و مسالمت آمیز برای حل مناقشات است.

دوشنبه ۲۸ شهریور ماه نیز ناصر کنعانی در نشست هفتگی با خبرنگاران در تشریح مواضع ایران در خصوص تحولات در حوزه قفقاز جنوبی و تشدید تحرکات در خصوص تغییر ژئوپلتیک منطقه نیز بیان کرد: موضع صریح و واضح جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات در منطقه قفقاز جنوبی بارها و بارها در سطوح مختلف به صورت رسمی بیان شده است و هیچگونه ابهامی وجود ندارد. متاسفانه شاهد آغاز درگیری‌های جدید مرزی بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بودیم که به کشته و زخمی شدن جمع زیادی از طرفین منجر شده است. جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سیاست همسایگی و سیاست اصولی خود مبنی بر تلاش برای کمک سازنده به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای، در سریع‌ترین زمان ممکن وارد عمل و تلاش‌های سیاسی شد. در این ارتباط گفت‌وگوی نخست وزیر ارمنستان با رئیس جمهور ایران انجام و تبادل نظر صورت گرفت و رئیس جمهور دیدگاه‌ها و مواضع ایران را بیان و توصیه‌های سیاسی خودش را به طرف ارمنستانی منتقل کرد. بعد از آن هم گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه ایران با همتای آذربایجانی انجام شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند سابق که از ابتدای بحران از هیچگونه کمکی برای ایجاد آرامش و پایان بخشیدن به درگیری‌ها دریغ نکرده بود، در این زمینه با سرعت عمل وارد شد و با تلاش‌های دیپلماتیک تلاش کرد آتش بس برقرار شده و آرامش به مرزهای دو کشور برگردد. مواضع اصولی ایران واضح و روشن است. ما معتقد به ضرورت استفاده از رویکرد و راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش و ورود به گفت‌وگوهای سیاسی برای حل و فصل اختلافات مرزی دو کشور هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که درباره ژئوپولتیک منطقه و عدم تغییر مرزهای بین‌المللی، سیاست جمهوری اسلامی ایران کاملا واضح و روشن است، اظهار داشت: ایران برمبنای سیاست همسایگی و روابط دوستانه و نزدیک با دو طرف دارد، همچنان آماده است برای پایان دادن به تنش‌ها و حل اختلافات کمک کند./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر