سگ‌های نقاهتگاه آرادکوه، عقیم سازی شده‌اند


سگ‌های نقاهتگاه آرادکوه، عقیم سازی شده‌اند

معاون هماهنگی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: سگ‌های بدون صاحب توسط اکیپ‌های ویژه، زنده‌گیری و با رعایت پروتکل‌ها به نقاهتگاه سایت آرادکوه منتقل می‌شوند.

شادی مالکی، معاون هماهنگی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اظهار کرد: بر اساس مصوبه وزارت کشور در سال ۱۳۸۷ و دستورالعمل ابلاغی وظیفه مدیریت حیوانات شهری بر عهده شهرداری تهران است که در سال‌های گذشته شرکت ساماندهی مشاغل به نمایندگی از شهرداری تهران این کار را انجام می‌داد اما چندماهی است که این وظیفه بر عهده سازمان مدیریت پسماند گذاشته شده است.

معاون هماهنگی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در توضیح عملکرد این سازمان در راستای کنترل حیوانات شهری گفت: سازمان مدیریت پسماند بر اساس دستورالعمل مدوّنی که در دست دارد، جانوران موذی مثل موش‌ها و سگ‌های بدون صاحب را با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مدیریت می‌کند.

وی در توضیح بیشتر در خصوص سگ‌های بدون صاحب که باید ساماندهی شوند گفت: اکیپ‌های زنده گیری سگ‌های بدون صاحب تحت نظر پیمانکارانی کار می‌کنند که بر اساس مناقصه برای همکاری با شهرداری انتخاب می‌شوند. اکیپ‌های زنده گیری در چند ماه اخیر از ۷ گروه به ۲۰ گروه افزایش یافته اند. این اکیپ‌ها با تجهیزات و خودرو‌های ویژه سگ‌های ولگرد را به ویژه در صبح و غروب در مناطق پر تردد شهری زنده‌گیری و بیهوش کرده و با رعایت پروتکل‌های خاص به نقاهتگاه سایت آرادکوه منتقل می‌کنند. برای هر اکیپ ناظرانی وجود دارند که آن‌ها کار خود را به درستی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه حضور اکیپ‌های زنده گیری بیشتر بر اساس تقاضای همشهریانی است که با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس می‌گیرند انجام می‌شود.

مالکی افزود: در این نقاهتگاه، دامپزشکان مستقر هستند و سگ‌ها را معاینه کرده، سگ‌های بیمار را از سگ‌های سالم و سگ‌های نر را از سگ‌های ماده جدا می‌کنند و در فاز‌های بعدی انگل‌تراپی و واکسیناسیون این سگ‌ها انجام می‌شود. در همکاری با اداره کل دامپزشکی استان تهران ۷۵۰ دُز واکسن برای این سگ‌ها دریافت شده است.

وی با اشاره به اینکه در پایان این فرآیند، سگ‌ها عقیم سازی و پلاک‌گذاری می‌شوند گفت: در روز حدود ۲ تُن برای این سگ‌ها غذا تهیه می‌شود. سگ‌های زنده‌گیری شده در نقاهتگاه نگهداری می‌شوند تا جاییکه اشخاص حقیقی یا حقوقی درخواست نگهداری آن‌ها را داشته باشند که با رعایت شرایط قانونی سگ‌ها به صاحبان جدید خود واگذار می‌شوند.

مالکی گفت: در حال حاضر این سگ‌ها به طبیعت بازگردانده نمی‌شوند، اما در مصوبه اخیر که اصلاح مصوبه قدیمی در آن گنجانده شده بخشی از این سگ‌ها اجازه آزادسازی دارند تا با هماهنگی با نهاد‌های دیگر انجام شود.

معاون هماهنگی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در بسیاری از مناطق شهری شاهد سگ‌های بدون صاحب نیستیم، گفت: حدود ۸ ماه پیش این سگ‌ها زیاد بودند، چون سگ‌هایی از شهرستان‌های اطراف تهران در تهران آزاد می‌شدند که درخواست دادیم و مکاتبه کردیم تا این کار انجام نشود. ضمن اینکه اکیپ‌های زنده‌گیری هم افزایش یافته‌اند. سگ‌های در مناطق حاشیه‌ای هم زنده‌گیری و به نقاهتگاه منتقل می‌شوند. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد سگ‌های بلاصاحب مدیریت شده اند.

وی درباره تکثیر موش‌های شهر تهران و نیاز تفکیک زباله‌ها از مبدا و درپوش سطل‌های زباله شهری گفت: اگر پسماند‌های خانگی در مبدا تفکیک شود، معضل بسیاری از جانوران موذی سطح شهر حل خواهد شد. علاوه بر آن مخازن زباله با هزینه‌های هنگفتی تهیه می‌شوند و ریختن زباله‌های خانگی به ویژه در فصول گرم در این مخازن موجب پوسیدگی مخازن زباله شهری هم خواهد شد. اگر همه ساعت ریختن زباله در ۹ شب را رعایت کنند بسیاری از مشکلات اینچنینی حل خواهد شد.

معاون هماهنگی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: برنامه‌ای جامع طی ۵ ماه گذشته برای مبارزه با موش‌ها آغاز شده در وهله اول نوع سم عوض شده تا مقاومت موش‌ها نسبت به سم قبلی از بین برود ضمن اینکه این سموم بیولوژیک با خطر کم و کارایی بالا هستند. حفره‌های داخل نهر‌ها و اطراف مخازن پوشانده شده و به همین جهت کلونی موش‌ها کاهش پیدا کرده است. شستشوی مخازن به صورت مستمر انجام می‌شود و در فرآیندی با دعوت از سازمان‌های تخصصی و اساتید دانشگاه به دنبال برآورد تعداد کلونی موش‌های شهر تهران و راهکار‌های مناسب‌تر مبارزه با این جانور هستیم.

منبع: رادیو تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس