صفر تا صد ماجرای اینترنت استارلینک در ایران/ با فیلتر خداحافظی کنیم؟


صفر تا صد ماجرای اینترنت استارلینک در ایران/ با فیلتر خداحافظی کنیم؟

در روزهایی که اینترنت ایران به واسطه تجمعات اعتراضی با محدودیت یا قطعی رو به رو شده است، ایلان ماسک صحبت از اینترنت ماهواره‌ای برای ایران همانند اوکراین می‌کند.

در روزهای اخیر هم‌زمان با تجمعات اعتراضی و قطعی اینترنت بحث استفاده از اینترنت ماهواره‌ای مطرح شد. این بار ایلان ماسک نیز به صورت جدی به بحث ورود کرد و از دولت امریکا خواست مجوزهای لازم را بدون تحریم دریافت کند. ۲۱ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا نیز از وزارت خزانه‌داری این کشور خواستند، مجاری قانونی برای برقراری اینترنت ماهواره‌ای بر فراز ایران به سرعت مهیا شود. هم‌زمان با آمادگی ایلان ماسک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرد که صادرات برخی تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای به ایران نیاز به مجوز ندارد. در ادامه همراه ما باشید تا بررسی در خصوص اخبار اینترنت استارلینک در ایران داشته باشیم.

استارلینک یک سیستم ماهواره‌ای که به جای استفاده از فناوری کابل، مانند فیبر نوری، برای انتقال داده‌های اینترنتی از سیگنال‌های رادیویی از طریق خلاء فضا استفاده می‌کند. سرعت اینترنت ماهواره‌ای ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است.

اخبار جهانی در مورد اینترنت ماهواره‌ای SpaceX

خبرهای متفاوتی پیرامون اینترنت ماهواره‌ای در سراسر جهان منتشر شد و اولین خبر از سوی دبی بود. در دبی بیشتر نمایندگی‌های تجهیزات ماهواره‌ای به تکاپو افتادند و شروع به ثبت سفارش کردند. نهایتاً از ۲، ۳ ماه آینده پک spaceX را موجود می‌کنند و سپس روانه بازار ایران می‌شود. از سویی پیش‌بینی می‌شود که واردکننده‌های تجهیزات ماهواره‌ای از دبی و کردستان عراق، تابستان آینده تمرکز اصلی خود را روی واردات پک اینترنت SpaceX قرار دهند. قیمت پک کامل $۵۰۰ +شارژ ماهیانه ۱۰۰ دلار است که با در نظر گرفتن اینکه هر ساختمان با تهیه یک پک اینترنت ماهواره‌ای SpaceX و استفاده همه ساکنین به‌صورت wifi با سرعتی ۱۰۰ برابر اینترنت حال حاضر ایران، به زودی شاهد افزایش بی‌شمار تقاضا خواهیم بود. قیمت هر پک ۱۰ برابر قیمت فعلی باید باشد اما با توجه به سرمایه عظیمی که شرکت دارد، پک را با یک دهم قیمت ارائه کرده تا همه مردم در سراسر کره خاکی توانایی تهیه و خرید داشته باشند.

مهندس شرکت SpaceX در پاسخ به این سؤال که آیا امکان ارسال پارازیت به‌صورت زمینی و یا جوی بر روی سیگنال‌های اینترنت SpaceX است، گفت: قطر هر دیش SpaceX، ۷۰ سانتی‌متر است، دیش را درجایی که قرار دهید که از غرب به شرق به ازای هر ۱۰ سانتیمتر یک سیگنال ماهواره SpaceX دریافت شود. البته با جابجا کردن جای دیش مثلاً ۷۰ سانتیمتر، یوزر سیگنال را دریافت خواهد کرد. در نتیجه هیچ تکنولوژی قادر نخواهد بود که مانع از رسیدن سیگنال به دیش یوزر SpaceX شود.

نکته مهم در خصوص ردیابی کاربران است که با اینترنت SpaceX دیش فقط وظیفه دریافت سیگنال را دارد و ModemRouter که به دیش وصل می‌شود، یوزر را به شبکه اصلی اینترنت جهانیَ SpaceX متصل می‌کند، از این لحظه به بعد تمام فعالیت اینترنتی یوزر را فقط یک شرکت رصد خواهد کرد که آن‌هم SpaceX است.

اطلاعات جالب درباره اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک

ایلان ماسک برای ارائه اینترنت در کل ایران فقط به ۳ ایستگاه در سلیمانیه، هرات و دبی نیاز دارد. شعاع پوشش هر ایستگاه ۸۰۰ کیلومتر و فقط تو آمریکا ۴۰ ایستگاه داریم. نسخه v ۱.۵ حتی به ایستگاه هم نیاز ندارد. استارلینک قابلیت اتصال بدون تجهیزات به گوشی‌های هوشمند اندرویدی را هم دارد. در شرایط فعلی اشاره شده است که اینترنت ماهواره‌ای ایران هم مثل اینترنت اوکراین رایگان خواهد بود.

استارلینک در ایران فیلتر شد!

نکته عجیب واکنش ایران بود که سایت استارلینک را فیلتر کرد! دقیقاً هم‌ زمان با توئیت ایلان ماسک در شب گذشته که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای ایران فعال می‌شود. سایت رسمی استارلینک در چندین ISP ایرانی فیلتر شد. البته روز چهارشنبه وزیر ارتباطات گفته بود، استارلینک نمی‌تواند بدون مجوز کارش را در ایران آغاز کند.

برای اینترنت ماهواره‌ای به این رمز ارز نیاز داریم

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌‎ایکس و تسلا در ماه‌های گذشته بیان کرد: دوج‌کوین در آینده در اسپیس‌ایکس به عنوان شیوه پرداخت پذیرفته خواهد شد. همچنین اشتراک استارلینک، در آینده توسط دوج‌کوین یا رمزارزی دیگر قابل خریداری خواهد بود.

واکنش وزیر دولت روحانی به اینترنت استارلینک

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات در کانال تلگرامی خود نوشت: برای حضور در شبکه فیلتر‌گریز نیازی به نصب آنتن‌های استارلینک در «همه» جا نیست، گوشی هر فرد احتمالاً میکروبی‌تی‌اس یک شبکه فیلتر گریز خواهد بود؛ بنابراین اصولاً چالش هزینه یا ظرفیت در این میان جدی نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اینترنت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!