تولید بذر با کیفیت دانه‌های روغنی و محصولات کشاورزی رونق می‌گیرد


تولید بذر با کیفیت دانه‌های روغنی و محصولات کشاورزی رونق می‌گیرد

بر اساس اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تولید بذر با کیفیت دانه‌های روغنی و محصولات کشاورزی با اجرای ۱۸ پروژه ملی رونق می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت بذر یکی از تجارت های جهانی سودآور در دنیا است و بر اساس آمارهای موجود ایران هم سالانه عددی حدود ۷۰۰ هزارتن بذر گواهی شده تولید می‌کند.

ایران در تامین درصد بالایی از بذرهای مهم و پرمصرف کشور به بازارهای جهانی وابسته است. وابستگی که علاوه بر خروج میزان زیادی ارز از کشور؛ تولیدات را هم کاهش می دهد به همین دلیل تعریف و تدوین برنامه های ملی برای خوداتکایی در تامین این بذرها می تواند ارزش اقتصادی زیادی برای کشور داشته باشد و وابستگی به واردات را کاهش دهد.

یکی از بذرهای کاربردی و مهم که نقش تاثیرگذاری در تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه دارد؛ بذرهای دانه‌های روغنی است. حوزه ای که با ۱۸ پروژه ملی و با تلاش شرکت های دانش بنیان و سرآمدان دانشی و تخصصی کشور قرار است در مسیر توسعه یافتگی قرار گیرد.

۳ پروژه در زمینه کلزا، ۳ طرح ملی در حوزه آفتابگردان، ۲ پروژه در زمینه تولید پنبه، ۱ پروژه برای تولید کاملینا، ۲ طرح ملی برای توسعه تولید چغندرقند، ۳ پروژه در زمینه تولید حبوبات، و ۵ پروژه برای تولید سبزی و صیفی در دستور کار قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت بذر به عنوان نهاده اولیه در تولید محصولات کشاورزی و مشکل تأمین بذر باکیفیت پس از اعمال تحریم ها حمایت از تولید بذر به طور جدی تر در دستور کار کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت. این کار با کمک شرکت های دانش بنیان اجرایی می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی