مدیرعامل انویدیا: قانون مور مرده است، به دنبال محصولات ارزان نباشید


مدیرعامل انویدیا: قانون مور مرده است، به دنبال محصولات ارزان نباشید

مدیر عامل انویدیا، آقای جنسن هوانگ، که اخیراً سه مدل از سری کارت‌های گرافیک RTX 40 را رونمایی کرد، چند روز پس از رویداد Nvidia Beyond با ادعایی مبتنی بر اینکه قانون مور (Moore's Law) دیگر صدق نمی‌کند دوباره خبرساز شده است. بر اساس...

مدیر عامل انویدیا، آقای جنسن هوانگ، که اخیراً سه مدل از سری کارت‌های گرافیک RTX 40 را رونمایی کرد، چند روز پس از رویداد Nvidia Beyond با ادعایی مبتنی بر اینکه قانون مور (Moore's Law) دیگر صدق نمی‌کند دوباره خبرساز شده است.

بر اساس گزارش‌های اخیر، به تازگی جنسن هوانگ در یک نشست خبری مجازی در پاسخ به خبرنگاری که در مورد قیمت‌های سنگین سری کارت‌های گرافیک RTX 40 از وی سوال پرسیده بود، مدعی شد که دیگر قانون مور صحیح نیست.

اگر با قانون مور آشنا نیستید لازم است بدانید این قانون را سال‌های پیش یکی از بنیانگذاران شرکت اینتل (به نام Gordon Moore) به عنوان یک قاعده‌ی سرانگشتی اینگونه بیان کرد:

تراکم ترانزیستورهای موجود در تراشه‌های کامپیوتری و ICها هر دو سال دو برابر می‌شود در صورتی که هزینه‌ی لازم برای دسترسی به یک سیستم کامپیوتر نصف می‌شود.

با این وجود برخی این قانون را تعمیم داده‌اند به این که هر دو سال عملکرد پردازنده‌های کامپیوتری دو برابر می‌شود در صورتی که قیمت آن‌ها نصف می‌شود. اما با توجه به اینکه هم‌اکنون اکثر شرکت‌های تراشه‌سازی هزینه تولید چیپ‌های جدید خود را افزایش داده‌اند، بخش تعمیم‌یافته‌ی قانون مور دیگر صحیح نیست. همچنین فرآیندهای ساخت شرکت‌های تولید کننده تراشه به حدی رسیده که دیگر کوچک‌تر کردن آن کار بسیار سختی است. اما منظور مدیر عامل انویدیا از «مرگ قانون مور» ارتباطی به کوچک‌تر کردن فرآیند ساخت تراشه‌ها ندارد و به همین دلیل می‌توان گفت گزاره‌ی وی تا حدی غلط است.

مدیرعامل انویدیا: قانون مور مرده است، به دنبال محصولات ارزان نباشید

اینطور که پیداست مدیرعامل انویدیا در صحبت‌های خود بیشتر بر قسمت دوم قانون مورد متمرکز شده است، قسمتی که به ارزان‌تر شدن تراشه‌ها و در نتیجه‌ی آن کاهش قیمت سیستم‌های کامپیوتری را پیشبینی می‌کند. اما همانطور که گفته شد این بخش از قانون مور، مدت‌هاست که نقض شده است. جنسن هوانگ در گفته‌های خود مدعی شد:

هم‌اکنون قیمت یک ویفر 12 اینچی از قیمت آن در روز گذشته و همچنین روزهای پیش از دیروز بسیار بیشتر است. قانون مور مرده است و در نتیجه متاسفانه نمی‌توان انتظار داشت قیمت تراشه‌ها در طول زمان کاهش یابد.

البته باید در نظر داشت که دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات انویدیا این است که تراشه‌های کارت‌های گرافیک این شرکت توسط جدیدترین فناوری ساخت TSMC تولید شده است و اگر انویدیا از دیگر فناوری‌های ساخت قدیمی‌تر استفاده می‌کرد، احتمالاً قیمت محصولات هم کمتر می‌شد و البته عملکرد آن‌ها هم در این حد درخشان نمی‌بود. در هر صورت باید منتظر ماند و دید که جواب AMD به سری کارت‌های گرافیک RTX 40 انویدیا چیست و آیا تیم سرخ می‌تواند با عرضه‌ی کارت‌های گرافیک ارزان‌تر قانون مور را سرپا نگه‌دارد یا خیر.

نظر شما در مورد اظهارات مدیر عامل انویدیا و نقض قانون مور چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش کاپیتان استقلال به توهین زشت به پلیس