وانگ یی: اصل عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها باید رعایت شود


وانگ یی: اصل عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها باید رعایت شود

وزیر خارجه چین امروز در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: اصل عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها باید رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، «وانگ یی» وزیر خارجه چین امروز شنبه در سخنانی در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: باید صلح را در همه جا حفظ کرده و با جنگ مخالفت کنیم. ما باید از حقوق مشروع کشورها برای ارتقای توسعه حمایت کنیم. چین راه صلح و ثبات را در پیش گرفته است و در صدد استعمار نیست. ما برای صلح و توسعه با همه کشورهای همکاری خواهیم کرد.

وزیر خارجه چین در این خصوص ادامه داد: ما باید اختلافات را از راه های مسالمت آمیز، گفتگو و مشورت حل و فصل کنیم. ما باید از سیستم تجاری چند جانبه حمایت کرده و برای اقتصاد جهانی باز تلاش کنیم. ما باید به دنبال همکاری بوده و با رویارویی ها مخالفت کنیم؛ زیرا با مجموعه ای از چالش های جهانی روبرو هستیم.

«وانگ یی» در این باره اضافه کرد: پکن به حمایت از فلسطینی ها ادامه می دهد تا حق مشروع فلسطینی ها به آنها بازگردد. …افغانستان در حال گذار از آشفتگی به نظم است. آنها باید اولویت را به مبارزه با تروریسم بدهند. دارائی های مسدود شده افغانستان باید آزاد شوند.

وی در ادامه افزود: تایوان از دیرباز جزئی از چین بوده و تمامیت ارضی پکن نباید خدشه دار شود. همه چینی ها تلاش می کنند تا اصل چین واحد خدشه دار نشود. ۱۸۱ کشور سازمان ملل، تایوان را جزئی از چین می دانند. اصل عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها بر اساس منشور ملل متحد باید رعایت شود. برای اتحاد دوباره تایوان به سرزمین اصلی خود تلاش می کنیم. تنها پس از اتحاد کامل چین، صلح و ثبات برقرار خواهد شد. هر اقدامی برای جلوگیری از اتحاد تایوان با چین، توسط چرخ های تاریخ درهم شکسته خواهد شد. تایوان بخش جدایی ناپذیر از خاک چین است و تلاش مردم ما برای بازگرداندن انسجام بین دو طرف متوقف نشده است. اصل چین واحد به یک قانون اساسی در روابط بین الملل تبدیل شده است

این مقام چین تصریح کرد: دموکراسی و حقوق بشر نباید برای دستیابی به اهداف سیاسی مورد استفاده قرار گیرند. هیچ کشوری بالاتر از دیگری نیست و هیچ کشوری نباید از قدرت خود برای قلدری سایر کشورها سوء استفاده کند. چین شریک تجاری بزرگ بیش از ۱۳۰ کشور است و محرک اصلی اقتصاد جهان به شمار می رود.

وزیر خارجه چین گفت: چین حدود ۳۰ درصد از رشد اقتصادی سالانه جهان را تامین می کند. ما به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی متعهد هستیم.

«وانگ یی» در خصوص درگیری ها در اوکراین هم افزود: چین از تمام تلاش هایی که به راه حلی صلح آمیز برای بحران اوکراین منجر می شود، حمایت می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس