همه چیز در مورد ریزش موی سکه‌ای


همه چیز در مورد ریزش موی سکه‌ای

ریزش موی سکه‌ای سالانه افراد زیادی را درگیر می‌کند. و می‌توان گفت یکی از بیماری‌های شایع پوست و مو در بین خانم‌ها و آقایان است.

به گزارش بهداشت نیوز، ریزش مو سکه ای نوعی بیماری است که سبب ریزش مو و ایجاد کچلی در قسمت‌های کوچک به اندازه یک سکه از موی سر یا ریش می‌شود. در حقیقت این بیماری یک اختلال خود ایمنی محسوب می‌شود. که سبب ریزش غیر منتظره موی سر می‌شود. در بیشتر مواردی که این بیماری مشاهده می‌شود، فقط در یک یا چند قسمت از موی سر ریزش وجود دارد. با این وجود در برخی از موارد ممکن است تمام موی سر به طور کامل بریزد.

بیماری ریزش مو سکه ای واگیردار است. تحقیقات نشان می‌دهند که از هر ۵ نفر، ۱ نفر این بیماری را به افراد خانواده‌اش نیز منتقل می‌کند. همچنین شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند ریزش مو سکه ای می‌تواند در اثر ایجاد استرس شدید به وجود بیاید.

درمان ریزش مو سکه ای
در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که تاکنون هیچ روش درمانی برای این بیماری شناخته نشده است. اما با بهره‌مندی از برخی روش‌ها درمانی، می‌توان عوارض این بیماری کنترل کرد. و از ریزش سکه ای مو در آینده جلوگیری کرد.

نکته قابل توجه دیگر در خصوص کنترل و درمان ریزش مو سکه ای، دشوار بودن روش‌های درمانی است. و اینکه این روش‌ها همواره با آزمون و خطای زیادی مواجه خواهند بود تا بتوان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. و عوارض آن را کاهش داد.

رایج ترین روش درمانی که برای این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از داروهای ضد التهابی مخصوص است. که توسط پزشک تجویز می‌شود. و می‌توان تا حدودی عملکرد اشتباه سیستم ایمنی را از این طریق سرکوب کرد.

همچنین ممکن است با صلاحدید و تجویز پزشک، از برخی داروها برای تحریک قسمت آسیب دیده برای رشد مو در آن نقاط استفاده کرد. در حقیقت این داروها رشد مو را تقویت می‌کنند.

برخی درمان‌های خانگی
در این قسمت برخی از درمان‌های خانگی توصیه شده توسط محققان را برای شما معرفی و بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشید که حتما بهترین کار مراجعه به پزشک و مشورت با اوست. با این حال می‌توانید از این روش‌های توصیه شده نیز برای درمان ریزش مو سکه ای بهره ببرید.

این درمان‌ها شامل ماساژ برخی مواد و مایعات روی پوست سر است. به عنوان مثال محققان توصیه می‌کنند که مالیدن آب پیاز یا سیر، چای سبز خنک، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیر نارگیل به پوست می‌تواند برای درمان این بیماری مفید باشد. ماساژ این مواد روی پوست سر تقریبا بی‌خطر است. مگر اینکه در برخی افراد ایجاد حساسیت کند. اما نباید توقع معجزه را هم برای درمان ریزش سکه ای داشته باشید.

علل بروز ریزش سکه ای مو
بر اساس تحقیقات صورت گرفته، این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که گلبول‌های سفید خون به سلول‌های موجود در فولیکول‌های مو حمله می‌کنند. و آن‌ها را از بین می‌برند. در نتیجه این امر موجب کوتاه شدن و کاهش چشمگیر تعداد تارهای مو در برخی نقاط می‌گردد.

هنوز دلیل اصلی بروز این مشکل مشخص نشده است. اما دانشمندان احتمال می‌دهند که علت وقوع این تغییرات، مسائل ژنتیکی است. یعنی ممکن است این بیماری ارثی هم باشد. اما برخی از محققان و دانشمندان استرس زیاد را نیز به عنوان یکی از دلایل بروز این بیماری قلمداد می‌کنند. با این حال برای تایید قطعی این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

علائم ریزش مو سکه ای
شایع ترین و برجسته ترین نشانه این بیماری، ریزش تکه تکه و در قسمت‌های کوچک از موی سر است. به طوری که در ابتدا قسمتی به اندازه یک سکه کوچک شروع به ریزش می‌کند. و ممکن است در ادامه این علائم بدتر شوند.

ریزش موی سکه ای ممکن است در هر ناحیه از سر یا بدن که مو در آن قسمت رشد می‌کند، اتفاق بیوفتد. مانند ریش، ابروها و …

این بیماری تا حد زیادی غیر قابل پیش بینی و ناگهانی عمل می‌کند. فرد بیمار ممکن است بار اول در حمام یا روی بالشت یک توده مو را مشاهده کند و متوجه بیماری خود شود. و یا اینکه فرد دیگری خالی شدن موهای او به اندازه یک سکه را به او گوش زد کند. به طور کلی ریزش مو سکه ای یک بیماری غیر قابل پیش بینی به حساب می‌آید.

پیشگیری از بروز ریزش مو سکه ای
پیشگیری از بیماری ریزش مو سکه ای به دلیل غیر قابل پیشبینی بودن آن، تقریبا غیر ممکن است. همچنین به دلیل ناشناخته بودن علت اصلی آن، محققان هنوز نتوانسته‌اند یک روش جامع را برای پیشگیری از این بیماری معرفی کنند که بتوان بر درست بودن آن اعتماد کرد.

اما به طور کلی احتمال وقوع این بیماری در خانواده‌هایی که قبلا آن را تجربه کرده‌اند، بیشتر است. همچنین پرهیز از استرس زیاد و رعایت بهداشت مو و بدن، می‌تواند به سلامت موهای شما کمک زیادی کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت