ادعاهای وزیرخارجه عربستان درباره ایران در سازمان ملل


ادعاهای وزیرخارجه عربستان درباره ایران در سازمان ملل

وزیر امور خارجه رژیم سعودی در جریان سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اظهاراتی مداخله جویانه به مسائل ایران پرداخت و ادعاهایی را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه رژیم سعودی در جریان سخنرانی سالانه خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اظهاراتی مداخله جویانه به مسائل ایران پرداخت و ادعا کرد: ما از ایران می‌خواهیم به تعهدات هسته‌ای خود عمل کند و با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته باشد.

بن فرحان بدون اشاره به وضعیت بحران انسانی در یمن، ادعا کرد که ریاض از ایران می‌خواهد تا برای اعتمادسازی با همسایگان خود گام بردارد.

وزیرخارجه عربستان سعودی در حالی که کشورش طی شش ماه گذشته و همزمان با آتش بس سازمان ملل در یمن بارها به حملات خود و محاصره یمن ادامه داده، اما در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد که پادشاهی سعودی بر حمایت از آتش بس در یمن و توانمندسازی شورای ریاست جمهوری برای انجام وظایف خود تاکید دارد.

اصلاح ساختار شورای امنیت یکی دیگر از خواسته‌های عربستان در جریان حضور در نشست سازمان ملل بود و وزیرخارجه این کشور در این ارتباط گفت: ما درخواست خود را برای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل برای عادلانه‌تر و کارآمدتر شدن آن، تکرار می‌کنیم. ما موضع خود را در حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه حل بحران روسیه و اوکراین تأیید می‌کنیم.

وزیرخارجه ریاض درباره فلسطین هم و در شرایطی که کشورش برخی اقدامات غیررسمی و پشت پرده با تل آویو به پیش برده، اما در سازمان ملل با چهره‌ای حامی فلسطین مدعی شد: امنیت خاورمیانه مستلزم تسریع در حل مسئله فلسطین است. ما تمامی اقدامات یکجانبه‌ای را که راهکار دو دولتی را تضعیف می‌کند، محکوم می‌کنیم.

بن فرحان، روز گذشته نیز در گفتگو با فرانس ۲۴ به روابط با ایران پرداخته و گفته بود: ما هنوز اختلافاتی با ایران داریم که مانع دیدار من با حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه ایران است. وی که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با این شبکه فرانسوی گفتگو می‌کرد، در ادامه اظهارات مداخله جویانه ای را مطرح کرد و افزود: ریاض در قبال احیای توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای غربی به ویژه موضوع بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی، نگرانی‌هایی دارد.

فیصل بن فرحان در ادامه همین اظهارات مداخله جویانه گفت: البته به اعتقاد من یک توافق ناقص (با ایران) از شرایط عدم توافق، بهتر و مناسب‌تر است!

وزیرخارجه عربستان سعودی در ادامه با اشاره به برخی اختلافات میان تهران و ریاض تاکید کرد: این اختلافات مانع دیدار من با حسین امیر عبداللهیان وزیرخارجه ایران شده است.

وی افزود: البته قطعاً عربستان سعودی تصمیم دارد که با کشور همسایه اش، ایران، روابط خوب و مثبتی را برقرار سازد.

فیصل بن فرحان در ارتباط با موضوع یمن نیز در گفتگو با فرانس ۲۴ ادعا کرد: من دور از ذهن می دانم که آتش بس در یمن که پیش از این دو بار تمدید شده و در دوم اکتبر آینده مهلت آن به پایان می‌رسد، بار دیگر تمدید شود. وزیرخارجه عربستان سعودی بدون اشاره به ادامه نقض مکرر آتش بس و تجاوزات ائتلاف متجاوز علیه یمن، مسئولیت بازگشت دوباره به جنگ را برعهده جنبش انصارالله دانست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس