حکومت نظامی مجازی از ساعت 16 تا 24 در ایران | گوگل صبح هست شب نیست!


حکومت نظامی مجازی از ساعت 16 تا 24 در ایران | گوگل صبح هست شب نیست!

به نظر می رسد ماجرای مهار معترضین خیابانی در حوزه مجازی به فاز جدیدی وارد شده و مسدودسازی دسترسی کاربران به اینترنت بین الملل نیز تنها به ساعات خاصی موکول شده است که از آن به حکومت نظامی مجازی یاد می شود.

حکومت نظامی مجازی از ساعت 16 تا 24 در ایران

تا پیش از این برخی اپراتورهای اینترنت همراه به طور کامل دسترسی به اینترنت بین الملل را مسدود کرده بودند اما حالا شما می توانید در ساعات ابتدایی روز تا ساعت 16 از خدمات سایتهایی همچون گوگل و برخی سایتهای خارجی استفاده کنید اما همچنان دسترسی به واتساپ و اینستاگرام به طور 24 ساعته (بدون استفاده از vpn) مسدود است.

نکته جالب اینکه به محض اینکه ساعت از 16 می گذرد به سبب نزدیک شدن به ساعات تاریکی شب و افزایش حضور معترضین خیابانی، مسدودسازی به طور کامل اتفاق می افتد و حتی سایت گوگل که تا پیش از ساعت 16 باز می شد نیز در برخی اپراتورها از جمله همراه اول و مخابرات و مبین نت و ... در دسترس نیست. وجه اشتراک برخی از این اسامی سهامداری مستقیم یا غیرمستقیم بنیاد تعاون سپاه است که این روزها در خط مقدم مبارزات خیابانی ایفای نقش می کند.

شاید آن روزی که انتقادات از عرضه بلوک 51 درصدی مخابرات به یک نیروی نظامی اوج گرفت، بسیاری به این روزها و تاثیرگذاری دیدگاه های آن نیروی نظامی در فضای سایبری کشور می اندیشیدند که اینگونه بقای کسب و کارهای مجازی را به خطر انداخته است. وقتی کنترل فضای مجازی به دست یک نیروی نظامی سپرده شود، طبیعتاً باید منتظر حکومت نظامی های سایبری اینگونه نیز باشیم.

هنوز به طور دقیق علت این محدودیت ها مشخص نیست اما اگر اعمال این محدودیت ها برای عدم ارسال فیلم برخورد نیروهای امنیتی با مردم به رسانه های خارجی صورت گرفته باشد، باید گفت این طرح با شکست مواجه شده چرا که با وجود این محدودیت ها شاهد پخش تصاویر و ویدئوهای ارسالی کاربران از درگیری های خیابانی ایران در رسانه های خارجی هستیم.

اگر هدف از اعمال این محدودیت ها جلوگیری از ارتباط معترضین با یکدیگر باشد نیز باید گفت مگر در سال 57 اینترنت وجود داشت؟ در ضمن با نگاهی به وضعیت کانالها و پیج های اینستاگرامی و تلگرامی به سادگی مشخص است که فعالیت بسیاری از کاربران با وجود فیلترشکنهای قوی همچنان ادامه دارد.

اگر هم هدف دوستان جلوگیری از حملات سایبری گروه های هکری باشد، با اعمال همین سیاستها امروز شاهد انواع حملات هکری به سایتها و سامانه های حساس کشور هستیم که باز هم نشان از این دارد، این تصمیمات و سیاست ها آن تاثیری که آقایان مدنظر داشته اند را نداشته و به طور معکوس عمل کرده و کاربران را به سمت استفاده از اینترنت ماهواره ای سوق داده است.

جدای از خسارت مالی و اجتماعی بابت ضرر کسب و کارهای آنلاین بابت قطعی و اختلال اینترنت باید گفت در صورت فراگیر شدن استفاده کاربران از اینترنت ماهواره ای استارلینک که هیچ کنترلی هم روی آن وجود ندارد، عملاً میلیاردها تومان هزینه ای که بابت پیاده سازی طرح صیانت صرف شده نیز بر باد خواهد رفت و ضرر هنگفتی به شرکتهای زیرمجموعه سپاه که سهامدار توزیع کنندگان اینترنت ایران هستند، تحمیل می شود.

توضیحات در خصوص واگذاری سهام مخابرات به زیرمجموعه های سپاه پاسداران

در پاییز سال ۱۳۸۸، ۵۱ درصد سهام شرکت مخابرات ایران به «کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین» واگذار شد. این کنسرسیوم شامل سه شرکت سرمایه‌گذاری «توسعه اعتماد» و «شهریار مهستان» که از شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه هستند و همین‌طور شرکت «گسترش الکترونیک مبین ایران» از شرکت‌های زیرمجموعه «ستاد اجرایی فرمان امام» تشکیل شده بود.ارزش معامله، حدود ۸ میلیارد دلار آمریکا بود و بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران خوانده شد. اما در سال ۱۳۸۹، این واگذاری، با اعتراضاتی به خصوص در مجلس شورای اسلامی مواجه شد و هیئت تحقیق و تفحص مجلس آن را ناقض سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خواند. این قراداد پرحاشیه، در نهایت در سال ۱۳۹۵ فسخ و علت فسخ آن هم ناتوانی کنسرسیوم اعتماد مبین در پرداخت اقساط خرید مخابرات اعلام شد اما سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد بدهی‌هایش از کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین را وصول کرده و در نتیجه از تصمیم فسخ قرارداد بلوک مدیریتی مخابرات با این شرکت منصرف شده‌ است.

منبع: ویکپدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !