گیاه مناسب برای غلبه بر سرماخوردگی


گیاه مناسب برای غلبه بر سرماخوردگی

رکنا: افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام عطسه می کنند می توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آنها کمک می کند تا از شر عطسه ها خلاص شوند.

به گزارش رکنا، گیاه سیاه دانه با نام علمی Nigella sativa گیاهی است با گل های سفید یا آبی کمرنـگ تـا آبی پررنگ دارای دانه های سفید شیری رنگ کـه در تماس با هوا سیاه رنگ می شوند.

ترکیبات موجود در سیاه دانه:

سیاه دانه دارای اسیدهای چرب غیر اشباع، انواع کربوهیدرات ها، ویتامین های EوC و عناصر معدنی کلسیم، آهن و پتاسیم است . دانه های این گیاه حاوی 40-30 درصد روغن، ۲۰درصد پروتئین 5/7 درصد رطوبت و 15-5/0 درصد اسانس است. سیاه دانه از اسیدهای آمینه، پروتئین، کربوهیدرات، روغن های فرار و غیرفرار، آلکالوئید، ساپونین و فیبر تشکیل شده است.

خداحافظی با سرماخوردگی توسط سیاه دانه:

سیاه دانه خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی دارد، بنابراین می تواند از بیماری های مربوط به سرما مانند سرماخوردگی ، برونشیت، آنفلوآنزا و غیره پیشگیری کند. این دانه های ریز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند و سرماخوردگی را از شما دور می سازند.

افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام عطسه می کنند می توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آنها کمک می کند تا از شر عطسه ها خلاص شوند.

دمنوش سیاه دانه برای درمان سرماخوردگی

یک قاشق غذا خوری سیاه دانه را در یک قوری ریخته و یک لیوان بزرگ آب با دمای ۸۰ یا ۱۰۰درجه سانتی گراد به آن اضافه کنید و اجازه دهید که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل می توانید از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کنید. در دورن سرماخوردگی 2 بار در روز این دمنوش را میل کنید

اثرات ضداکسایشی، ضدالتهابی، تقویت کننده سیستم ایمنی و آنتی هیستامینی روغن و عصاره دانه گیاه سیاه دانه باعث شده است اثرات فارماکولوژیک متعددی مانند کاهش قند، چربـی، فشار خون بـالا، دفـع کننـده صـفرا و اسـید اوریـک، محـافظ بافـت هـای کبـد، کلیـه و قلـب و عـروق و همچنـین اثـرات ضد میکروب و ضد انگل از این گیاه گزارش شود.

خواص سیاه دانه:

کاهش دهنده کلسترول ، ضدسرطان، نابود کننده باکتری های مضر، کاهش التهابات، محافظت کننده کبد، تنظیم کننده قندخون، پیشگیری کننده زخم معده، درمان کننده فشارخون.

تاثیر ضدمیکروبی سیاه دانه در کنترل و درمان عفونت های باکتریایی استافیلوکوکوس و نیز فعالیت ضدباکتری روغن سیاه دانه بر روی لیستریامونوسیتوژنز مشخص شده است.

باتوجه به اثرات فارماکولوژیک سیاه دانه و مصرف آن در طب سنتی و از طرفی خاصیت آنتی اکسیدانی و خواص ضدمیکروبی می توان ازاین گیاه به عنوان غذای عملگرا استفاده کرد.

دانه گیاه سیاهدانه در طب سنتی بسیاری از کشورها برای پیشگیری و درمان بسیاری از اختلالات و بیماری ها از جمله سـرفه ، آسم، احتقان بینی، سردرد، دندان درد، کرمهای رودهای، اختلالات قاعدگی، بیماری های گوارشی و ناتوانی جنسی مصرف می شود.

عوارض جانبی:

برخی مطالعات نشان داده ترکیبات موجود در سیاه دانه می توانند موجب لختگی خون بشوند بنابراین اگر از داروهای انعقادخون استفاده می کنید قبل از استفاده مکمل های سیاه دانه با پزشک مشورت کنید.

مقادیر بالای روغن سیاه دانه می تواند موجب کاهش انقباضات رحم شود اگرشما باردار هستید سیاه دانه را تا حد اعتدال مصرف کنید وبرای اطمینان قبل از مصرف باپزشک مشورت کنید.

مقدار مصرفی:

مقدار مناسب مصرف سیاه دانه ۱یا۲ قاشق چای خوری روغن آن در روز است مقادیر بالای آن باعث بروز برخی اختلالات کلیه و کبد می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا