امام حسن مجتبی(ع) پیشوای عقل و کَرم


امام حسن مجتبی(ع) پیشوای عقل و کَرم

امام حسن محتبی(ع) در اوج صفات خَلقی و خُلقی بودند و با تدبیر خود در صلح با معاویه ضمن حفظ شیعه، موجب رسوایی دشمنان اسلام شد. و پیامبر(ص) در مورد ایشان فرموند: اگر قرار باشد عقل در قالب انسان خود را نشان دهد به صورت حسن می‌‌بود.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: بیست و هشتم صفر سالروز رحلت پیامبر اکرم، حضرت محمد (ص) است. این روز همچنین سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع) نخستین فرزند امام علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز است که بنا به روایت شیعه و اهل سنت، شبیه‌ترین فرد به رسول خدا (ص) بودند.

در مورد درایت امام حسن مجتبی(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان امیرالمؤمنین(ع) که با تدبیر خود در صلح با معاویه ضمن حفظ شیعه، موجب رسوایی دشمنان اسلام شد؛ همین بس که پیامبر(ص) در مورد ایشان فرمود: اگر قرار باشد عقل در قالب انسان خود را نشان دهد به صورت حسن می‌‌بود.

بر اساس روایتی که منابع شیعه و سنی گزارش کرده‌اند، حسن مجتبی(ع) از لحاظ ظاهری و اخلاقیات، به پیامبر شباهت داشت تا جایی که محمد در توصیفش گفته بود که تو از لحاظ خَلقی و خُلقی به من شباهت خواهی داشت. امام حسن(ع) در انجام واجبات شرعی بسیار کوشا بود و چندین بار با پای پیاده به حج رفت. بارزترین صفات اخلاقی وی، صبر و حلمش است. رفتار وی حتی در برابر آنان مورد اهانتش قرار می‌دادند، بزرگوارانه بوده است. روایت رفتار نامناسب فردی از اهالی شام با ایشان و مشاهدهٔ برخورد امام با آن مرد و پشیمانی‌اش از نحوهٔ برخورد خویش از این دست است. بردباری وی حتی در برابر دشمنانِ بنی‌هاشم نیز قابل مشاهده است مانند رفتاری که در برابر اهانت مروان بن حکم ابراز داشت.

تجسم عقل و کرامتِ نهفته در امام حسن(ع)

حجت الاسلام علیرضا نخعی استاد حوزه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، اظهار کرد: اگر عقل به عنوان جسدی که بتوانیم به آن نگاه کنیم؛ تبدیل شود می توان گفت عقل، امام حسن(ع) است که در روایات هم به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به رفتارهای عاقلانه امام حسن مجتبی(ع) در برهه های مختلف گفت: برخورد با بی‌حجابی باید عاقلانه باشد تا فردی تحقیر نشود و بهانه دست دشمن نباشد.

وی تصریح کرد: کسی که مخالف گشت ارشاد است باید مخالفت خود را عاقلانه بیان کند، ما رفتار عاقلانه در موافقت ها و مخالفت ها را نیاز داریم که این ویژگی در رفتار امام حسن (ع) موج می‌زند.

کارشناس مذهبی خراسان جنوبی گفت: امام حسن (ع) با توجه به شرایط شیعه، صلح با معاویه را قبول می کنند که عاقلانه ترین اقدام برای حفظ و انتقال جریان شیعه است.

حجت الاسلام نخعی پور از امام حسن (ع) به عنوان کریم اهل‌بیت(ع) هم یاد کرد و گفت: یکی از کرامت امام حسن (ع)، رفتار بزرگ منشانه ایشان است لذا پدر نسبت به فرزندان، زن نسبت به شوهر، فرزندان نسبت به والدین، مسئول نسبت به زیر دست خود و همسایه ها نسبت به یکدیگر باید بزرگ منشانه و بزرگوارانه رفتار کنند و طرف مقابل را کوچک نشمارند و به یکدیگر ارزش و احترام قائل شوند.

وی تصریح کرد: انسان را باید با دید انسان دید نه با دید دارایی های او، لازمه بزرگ بودن نیز داشته‌های انسانی هر فرد است.

حلم و بردباری ویژگی بارز امام حسن (ع)

حجت الاسلام محمد مختاری، استاد حوزه و دانشگاه هم بزرگترین ویژگی حضرت را حلم و بردباری عنوان کرد و گفت: انسان باید در هر زمان و متناسب با هر زمان وظیفه خود را به درستی تشخیص دهد و بر آن وظیفه مقاومت و ایستادگی کند.

وی گفت: امام حسن(ع) فرزند امیرالمومنین(ع) و برادر امام حسین(ع) و اهل شجاعت و فردی هوشیار بود اما زمانی که مصلحت جامعه اسلامی را در صلح با معاویه دید، علی رغم تندروی برخی اصحاب و یارانشان، ایشان صلح را پذیرفتند، چیزی که امروز جامعه اسلامی به آن نیاز دارد این است که به آنچه احساسات ما می گوید عمل نکنیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر این صفت در ما می بود دشمن در فتنه سال 88 نمی‌تواست فتنه ایجاد کند، متاسفانه احساسات در جامعه حاکم است اما باید دید که وظیفه شرعی و عقلی در چه است.

وی دغدغه اصلی امام حسن مجتبی (ع) را دین عنوان کرد و گفت: دین امام حسن (ع) با عصمتی که داشتند خیلی در معرض خطر نبود اما همه مشکلات را به خاطر دین مردم و ارتباط با خدا تحمل کردند.

این کارشناس در پایان گفت: فسق، فجور و ظلم جامعه بشری را به جنگلی تبدیل می کند که هرکس به دیگر دستور و ظلم می‌کند و دچار گرفتاری می شود لذا پیروی از اهل بیت ما را سعادتمند می کند.

پایان پیام/575

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری