ملاقاتی نزدیک با داف ایکس اف 530 (XF 530)


ملاقاتی نزدیک با داف ایکس اف 530 (XF 530)

آنچه در مقاله ملاقات با داف ایکس اف ۵۳۰ می‌خوانید:تاریخچه کمپانی داف کابین و امکانات رفاهی ایکس اف ۵۳۰ امکانات ایمنی ایکس اف ۵۳۰ مشخصات فنی ایکس اف ۵۳۰ قیمت ایکس اف ۵۳۰تاریخچه کمپانی دافشاید کمی عجیب باشد که سازنده یکی از بهترین کشنده‌های اروپا...

آنچه در مقاله ملاقات با داف ایکس اف ۵۳۰ می‌خوانید:

تاریخچه کمپانی داف

شاید کمی عجیب باشد که سازنده یکی از بهترین کشنده‌های اروپا کشوری باشد که در صنعت خودروی‌های سواری جهان هیچ جایی ندارد. در واقع می‌توان گفت داف تنها کمپانی خودروسازی هلندی است که البته اکنون تحت مالکیت شرکت آمریکایی پکار قرار دارد. البته باید ذکر کرد که شرکت سیان ایچ هم یک کمپانی هلندی-آمریکایی محسوب می‌شود اما حوزه فعالیت این شرکت به ساخت ماشین‌آلات کشاورزی محدودشده و تاکنون در صنعت خودروهای باربری فعالیت نکرده.

داف تراکس (DAF TRUCK) از ۹۰ سال پیش، یعنی سال ۱۹۳۲ شروع به فعالیت کرد. البته داف در ابتدا یعنی سال ۱۹۲۸ اقدام به تولید خودروهای سواری کرد اما این پٰروژه آن‌چنان شکست خورد که داف حتی حاضر نشد برای یک‌بار هم که شده دوباره شانس خود را در این حوزه امتحان کند. سال ۱۹۹۳ کمپانی داف علیرغم پیشرفت‌های کم‌نظیری که داشت ورشکست شد و سرانجام در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت آمریکایی پکار (سومین شرکت بزرگ تولیدکننده خودروهای سنگین جهان بعد از دایملر و ولوو) خریداری شد.

داف مخترع و سازنده اولین کامیون‌های هیبریدی و هیبریدی-دیزلی بود. همچنین ایکس اف ۱۰۵ کشنده‌ای از کمپانی داف بود که در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان برترین کامیون سال معرفی شد.

اکثر کابین‌های کشنده‌های داف در کشور بلژیک تولید می‌شود. کامیون‌های داف به راحتی و کاربردی بودن کابین و رانندگی آسان شهرت دارند.

در این سری از مقالات خودروهای سنگین مجله پدال به سراغ بررسی داف ایکس اف ۵۳۰، جدیدترین کشنده داف در ایران رفته‌ایم. با پدال همراه باشد.

همچنین بخوانید: نگاهی به قوی‌ترین کشنده ولوو در ایران و جهان

همچنین بخوانید: نگاهی به رنو تی ۵۲۰ جدیدترین و قوی‌ترین کشنده رنو در ایران

ملاقاتی نزدیک با داف ایکس اف 530 (XF 530)

کابین و امکانات رفاهی ایکس اف ۵۳۰

بلافاصله پس از ورود به کابین ایکس اف ۵۳۰ طراحی زیبای فضای داخلی به‌خصوص طراحی غربیلک فرمان نظرمان را جلب می‌کند. کیفیت فوق‌العاده متریال استفاده شده در کابین نیز به نحوی بود که ما در ابتدای ورود به مابین متوجه کارکرده بودن این کشنده (۲۰۰ هزار کیلومتر) نشدیم و گمان کردیم که صفر کیلومتر است! کابین این کشنده همان‌طور که انتظارش را داشتیم بسیار جادار و بزرگ‌تر از حد معمول بود. البته متأسفانه فرصت نشد تا رانندگی با این کشنده را هم تجربه کنیم اما آن‌طور که وب‌سایت رسمی داف و سایت‌های داخلی و خارجی از این کشنده تعریف می‌کنند باید رانندگی با آن هیجان‌انگیز باشد!

اما اگر بخواهیم کمی از امکانات رفاهی این کشنده مدرن صحبت کنیم باید به چراغ‌های جلو و عقب LED، تنظیم شدت نور کابین، تاخوگراف دیجیتال، کولر و بخاری درجا، سیستم تهویه اتوماتیک، دو تخت خواب، گرم‌کن و چراغ مطالعه تخت خواب اصلی، کنترل سیستم تهویه مطبوع از تخت خواب اصلی، گرم‌کن صندلی راننده، تنظیم برقی صندلی راننده در جهات مختلف، صندلی بادی راننده و شاگرد، کروز کنترل هوشمند، اینتاردر و ریتاردر، یخچال ۶۲ لیتری و … اشاره کرد.

سری ایکس اف داف از سه نوع کابین Comfort و Space و Super Space استفاده می‌کند. تفاوت اصلی این کابین‌ها ارتفاع آنها بوده. بیشتر ایکس اف ۵۳۰ های وارداتی از کابین Super Space استفاده می‌کنند. فضای این کابین نزدیک به ۱۳ متر مکعب است که به‌نوبه خود فوق‌العاده محسوب می‌شود.

مجموع حجم باک اصلی و باک ذخیره آن به ۱۵۰۰ لیتر می‌رسد.

ملاقاتی نزدیک با داف ایکس اف 530 (XF 530)

امکانات ایمنی ایکس اف ۵۳۰

امکانات ایمنی این کشنده آن‌قدر زیاد است که اگر بخواهیم همه آنها را جزءبه‌جزء بگوییم با چند ده دقیقه زمان برای خواندن این مقاله صرف کنید! ویژگی‌های ایمنی ایکس اف ۵۳۰ عبارت‌اند از کمربندهای ایمنی پیش کشنده، ایربگ رانند، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، هشدار برخورد جلو (FCW)، سیستم هشدار خروج از خط (LDWS)، کنترل پایداری خودرو (VSC)، ترمزهای دیسکی جلو و عقب با EBS،ABS،AEBS، دوربین‌های جانبی، سیستم تشخیص فشار بار روی محورها، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی و…

ملاقاتی نزدیک با داف ایکس اف 530 (XF 530)

مشخصات فنی ایکس اف ۵۳۰

اما اگر بخواهیم کمی از مشخصات فنی داف ایکس اف ۵۳۰ پیش از هر چیز باید به موتور MX-13 PACCAR اشاره کرد. این موتور ۶ سیلندر ۱۲.۹ لیتری قادر به تولید ۵۳۰ اسب بخار قدرت در دور ۱۶۵۰ و ۲۶۰۰ نیوتون متر گشتاور در دور ۱۴۲۰ است. استاندارد آلایندگی این موتور یورو ۶ است. این کشنده از گیربکس ۱۶ سرعته اتوماتیک ZF تراکسون استفاده می‌کند. هماهنگی این موتور و گیربکس باعث شده تا مصرف سوخت ایکس اف ۵۳۰ بین رقبای خود به پایین‌ترین حد ممکن برسد.

ملاقاتی نزدیک با داف ایکس اف 530 (XF 530)

محور عقب این کشنده از نوع SR1360T ECAS بوده و همان‌طور که پیش‌تر گفته شد قابلیت سنجیدن فشار بار روی محور را دارد. داف ایکس اف ۵۳۰ در بازار جهانی به‌صورت تک و جفت محور قابل‌خرید است اما در بازار ایران فقط نسخه تک محور آن موجود است. وزن خالص این کشنده حدود ۸.۵ تن است و تا ۵۰ تن ظرفیت حمل بار دارد. فاصله بین دو محور جلو و عقب، طول و عرض این کشنده به ترتیب ۳.۸، ۶.۲ و ۲.۵ متر می‌رسد.

قیمت ایکس اف ۵۳۰

قیمت نسخه‌های کارکرده (ببین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار کیلومتر) ایکس اف ۵۳۰ برای واردکننده حدود ۴ میلیارد تومان آب می‌خورد. اما با احتساب هزینه‌های پلاک گذاری، گمرک و … این کشنده در بازار حدود ۶ میلیارد تومان قیمت می‌خورد. البته نسخه‌های صفر کیلومتر این کشنده نیز حدود ۸ میلیارد تومان قیمت دارند.

ملاقاتی نزدیک با داف ایکس اف 530 (XF 530)
ملاقاتی نزدیک با داف ایکس اف 530 (XF 530)
ملاقاتی نزدیک با داف ایکس اف 530 (XF 530)

در پایان از جناب آقای مهدی سرخابی جهت در اختیار قرار دادن اطلاعات و خودروهایشان به تیم تست مجله پدال کمال تشکر لازم را به عمل می‌آوریم.

برچسب ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا