رشد بهاره اقتصاد ایران؛ ٣.٨ درصد


 رشد بهاره اقتصاد ایران؛ ٣.٨ درصد

ارزش کل کیک اقتصاد ایران از 1818هزار میلیارد ریال بهار سال گذشته با 3.8درصد افزایش به 1887هزار میلیارد ریال در بهار امسال رسیده است.

به گزارش بنکر (Bankerاگر از این کیک، نفت‌زدایی و ارزش افزوده گروه نفت گرفته شود، کل کیک اقتصاد ایران در بهار امسال 1614هزار میلیارد ریال ارزش داشته که رشدی 4.3درصدی را تجربه کرده است.

مرکز آمار ایران می‌گوید: در بهار امسال بیشترین رشد ارزش افزوده به گروه تامین آب، برق و گاز طبیعی به میزان 13.8درصد اختصاص داشته و پس از آن گروه صنعت با رشد 5.1درصدی و خدمات با افزایش 3.9درصدی مواجه شده است.

این گزارش نشان می‌دهد: در فصل بهار ١٤٠١رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی رشد منفی ٠. ٨، گروه صنایع و معادن ٤.٢ و گروه خدمات ٣.٩ درصد نسبت به فصل بهار سال ١٤٠٠ رشد داشته است. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد گروه کشاورزی تحت‌تأثیر خشکسالی و کم‌آبی در کل 4فصل 1400رشد منفی را تجربه کرده و در بهار امسال هم موفق به رهایی از این وضعیت نشده و بازهم رشد منفی را ثبت کرده است.

مهم‌ترین تغییر را در شاخص رشد اقتصادی ایران در کاهش محسوس ارزش افزوده ناشی از استخراج نفت و گاز طبیعی می‌توان مشاهده کرد به‌نحوی که رشد این بخش از اقتصاد در بهار سال گذشته به 27.4درصد و در نیمه نخست پارسال به 18.3درصد رسیده و حتی طی 9ماه هم رشد دو رقمی 13.4درصد را تجربه کرده اما در پایان سال رشد بخش نفت و گاز در نهایت به 9.7درصد رسید و در بهار امسال هم رشدی 1.1درصدی را ثبت کرده است.

افزون بر این بخش ساختمان هم برخلاف انتظارها از رشد مثبت ناشی از ساخت یک میلیون مسکن در سال، در بهار امسال با رکود مواجه شده و رشد 15.3درصدی بهار سال گذشته در بهار امسال به رشد منفی 3.9درصدی رسیده است.

شاکله اصلی قدکشیدن کیک اقتصاد در بهار امسال را می‌توان ناشی از استمرار رشد مثبت بخش صنعت و البته خدمات دید و اگر این دو موتور رشد اقتصادی کار نمی‌کرد، چه بسا اقتصاد ایران در بهار امسال یک رکود را تجربه می‌کرد.

 رشد بهاره اقتصاد ایران؛ ٣.٨ درصد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی