طرز تهیه سس خردل خانگی با پودر و دانه خردل به دو روش متفاوت


آمورش درست کردن سس خردل تند فرانسوی و انگلیسیطرز تهیه سس خردل با پودر و دانهسس خردل یه چاشنی خیلی جذاب و تند مزه‌اس که طرفدارهای زیادی داره. این سس خوشرنگ با انواع ساندویچ، فست فود ها، فلافل و غذاهای مختلف و سالادها سرو میشه. خوردن این سس به همراه...

آمورش درست کردن سس خردل تند فرانسوی و انگلیسی
طرز تهیه سس خردل با پودر و دانه

طرز تهیه سس خردل خانگی با پودر و دانه خردل به دو روش متفاوت

سس خردل یه چاشنی خیلی جذاب و تند مزه‌اس که طرفدارهای زیادی داره. این سس خوشرنگ با انواع ساندویچ، فست فود ها، فلافل و غذاهای مختلف و سالادها سرو میشه. خوردن این سس به همراه غذا یا سالاد با توجه به عطر و بو و رنگ خاص خودش، اشتها رو چند برابر میکنه.

طرز تهیه سس خردل خیلی آسونه و شما می‌تونید این سس رو با کمترین مواد اولیه و تو یه چشم به هم زدن درست کنید و بهتره بدونید تنوع این سس خیلی زیاده و با توجه به رنگ‌های متفاوت دانه خردل، که سفید، زرد، سیاه و قهوه‌ای هستن، شما میتونید یه سس با رنگ و تندی متفاوت داشته باشید.

گیاه خردل از گیاهان بومی منطقه مدیترانه‌اس که هم دانه‌ها و هم برگ اون خوراکی هستن و و همین باعث شده که خردل به عنوان یه ماده غذایی همه کاره شناخته بشه که استفاده‌های زیادی داره. اما جدا از آشپزی، خردل تو طب سنتی سابقه استقاده به عنوان دارو رو هم داره که قدمت اون به تمدن‌های یونان و رم باستان میرسه.

اگه از طرفدارهای سس های تند مثل خردل هستید، پس دست به کار بشید و با تهیه مواد اولیه لازم، با مجله قرمز همراه باشید تا نحوه درست کردن سس خردل رو به روش آمریکایی و انگلیسی به همراه خواص خردل با هم مرور کنیم.

مواد لازم برای تهیه سس خردل آمریکایی تند

مواد لازم سس خردل
آب سرد۱ فنجان
پودر خردل خشک زرد¾ فنجان
نمک دریایی¾ قاشق چای خوری
زرد چوبه½ قاشق چای خوری
پودر سیر۱ قاشق چای خوری
پاپریکا۱ قاشق چای خوری
سرکه سفید½ فنجان

طرز تهیه سس خردل خوشمزه و مجلسی

گام اول

طرز تهیه سس خردل آمریکایی رو با انتخاب یه قابلمه مناسب کوچک و ترجیحا شیشه‌ای شروع کنید و سپس آب سرد، خردل خشک، زردچوبه، نمک دریایی، پودر سیر، پاپریکا رو داخل قابلمه بریزید.

گام دوم

قابلمه حاوی مواد مخلوط رو ، روی حرارت متوسط و روبه پایین بزارید و به صورت مدام مواد رو هم بزنید تا هم کاملا یکدست بشن و هم اینکه، یه خمیر غلیظ و زرد رنگ به دست بیاد؛ این مرحله حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول میکشه و باید مدام هم بزنید.

نکته: به این نکته مهم توجه داشته باشید که برای درست کردن سس خردل، حتما هود رو روشن کنید و ترجیحا پنچره آشپزخانه رو هم باز بزارید.

گام سوم

روند آماده سازی سس خردل رو با اضافه کردن سرکه بعد از مدت زمان گفته شده ادامه بدید و به، هم زدن و پختن مواد ادامه بدید تا سس به قوام مورد نظر برسه.

گام چهارم

به قوام رسیدن سس خردل بعد از اضافه کردن سرکه، حدود ۷ تا ۱۵ دقیقه طول میکشه و با توجه به اینکه مواد رو هم میزنید، از سس بچشید و اکه به قوام مورد نظر رسیده و کاملا غلیظ شده بود، قابلمه رو از روی حرارت بردارید.

گام پنجم

در این مرحله اجازه بدید تا سس به دمای اتاق برسه و خنک بشه و سپس یه ظرف مناسب و دردار و استریل شده آماده کرده و با قاشق، سس رو داخل ظرف بریزید و با یه پارچه روی اون رو بپوشونید و تا ۳ ماه داخل یخچال نگه داری کنید.

نکته: سس خردل توی چند روز یا هفته‌های اول مزه به شدت تندی داره؛ اما به مرور زمان طعمش ملابم میشه و از تندیش کاسته میشه.

روش دوم

طرز تهیه سس خردل کلاسیک به روش انگلیسی

مواد لازم سس خردل با عسل
دانه خردل زرد۲ قاشق غذا خوری
دانه خردل سیاه۲ قاشق غذا خوری
پودر دارچین۱/۸ قاشق چای خوری
عسل۱ قاشق غذا خوری
نمک۱ قاشق چای خوری
سرکهبه مقدار لازم

مراحل تهیه سس خردل با عسل

مرحله اول

درست کردن سس خردل خوشمره رو با ریختن دانه خردل زرد، خردل سیاه، عسل، نمک و دارچین به داخل یه ظرف شیشه‌ای یا فولادی که ضد زنگ باشه شروع کرده و به اتدازه‌ای که روی مواد رو بپوشونه سرکه اضافه کنید.

مرحله دوم

برای آماده شدن سس کافیه که مواد رو بزارید به مدت ۴۸ ساعت استراحت کنه و در ادامه، با یه قاشق هم بزنید تا یه خمیر نرم و یکدست، به دست بیاد و بعد اون رو داخل ظرف استریل شده مناسب بریزید و استفاده کنید. به همین راحتی.

ظروف غیر واکنشی چیست و چرا برای پختن سس مهم است؟

سس خردل به دلیل دارا بودن مقداری سرکه، خاصیتی اسیدی داره و به همین دلیل به یه سری فلزات خاص؛ واکنش نشون میده و باغث میشه که تکه‌هایی از قابلمه آسیب دیده یا مواد فلزی تو غذاتون نفوذ کنه و قطعا برای سلامتی خطر داره.

به همین خاطر با استفاده از قابلمه غیر واکنشی می‌تونید از این خطر جلوگیری کرده و خیالتون از بابت سالم بودن غذا یا سسی که میپزید راحت باشه. ظروف پخت و پز فولادی، ظروف شیشه ای و سفالی غیر واکنشی بوده و مشکلی برای پختن موادهای غذایی اسیدی ندارن.

انواع دانه خردل برای درست کردن سس

سس خردل با طعم و رنگ‌های متفاوتی درست میشه که هرکدوم با توجه به سه نوع دانه خردل آماده میشن:

  • خردل سفید یا زرد (Sinapis alba)
  • خردل قهوه‌ای (Brassicar Juncea)
  • خردل سیاه (Brassicar nigra)

این دانه‌های خردل از نظر قدرت طعم، با هم متفاوت هستن و درست کردن سس خردل از هرکدوم از این دانه‌های خاص میتونه طعمی ملایم، تند و خیلی تند داشته باشه. به طور کلی تند بودن خردل، به رنگ دانه اون بستگی داره و هرچه تیره تر باشه، طعم تند تری رو به شما میده.

ارزش غذایی خردل

تعداد چاشنی‌های کم کالری‌ که خاصیت‌های زیادی داشته باشن مشخص نیست اما سس خردل قطعا یکی از پر خاصیت ترین چاشنی هاست که سرشار از مواد معدنی ضروری و مفیدیه که خوردنش در کنار غذا نه تنها طعم فوق العاده ای داره، بلکه خواصی که در ادامه مشاهده می‌کنید رو هم داره:

  • آهن
  • سلنیوم
  • کلسیوم
  • فسفر

خردل همچنین با داشتن مقادیر زیادی از گلوکوزینولات‌ها، ایزوتیوسیانات‌ها، کاروتنوئیدها و سایر ترکیبات گیاهی میتونه به جلوگیری از آسیب سلولی و جلوگیری از بیماری مزمن کمک کنه.

سخن آخر

همونطور که مشاهده کردید، تو این مقاله ما دو نوع متفاوت از طرز تهیه سس خردل رو براتون آماده کردیم که یکی از اون ها به شیوه آمریکایی درست شده که باید یه مدت ۳ ماه تو یخچال نگه داری بشه تا طعم تندی اون به مرور زمان کمتر بشه و دیگری در کمترین مدت و باعسل درست میشه که میتونید هروقت که خواستید به راحنی اون رو تهیه کنید. امیدوارم که از این مقاله خوشتون اومده باشه و ممنون که مارو همراهی میکنید.

طرز تهیه سس خردل خانگی با پودر و دانه خردل به دو روش متفاوت
5 1

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر