سوریه؛ محبوبیت جراحی زیبایی در میانه بحران جنگ و فقر


سوریه؛ محبوبیت جراحی زیبایی در میانه بحران جنگ و فقر

"امیر جابر" پزشک جوانی در دمشق که در جراحی پلاستیک تخصص دارد مرتبا پیشنهاد‌های کاری وسوسه انگیزی از مراکز بزرگ جراحی پلاستیک در کشور‌های حوزه خلیج فارس دریافت می‌کند، اما ترجیح می‌دهد در دمشق بماند.

فرارو- علیرغم فروپاشی بخش بهداشت و بدتر شدن شرایط زندگی در سوریه، زنان سوری بیش از هر زمان دیگری تحت عمل جراحی پلاستیک برای زیبایی قرار می‌گیرند.

به گزارش فرارو به نقل از المانیتور، یک مقام در انجمن پزشکی دمشق که نخواست نامش فاش شود به "المانیتور" گفت که تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشکده پزشکی طی سه سال گذشته به جراحی پلاستیک و ترمیمی روی آورده اند.

این مقام مسئول افزوده است: "مراکز آرایشی و بهداشتی در دمشق نسبت به پنج سال قبل ۸۰ درصد افزایش یافته اند".

او می‌افزاید: "درصد متخصصان زیبایی افزایش یافته و تعداد پزشکان متخصص در سایر تخصص‌های نادر از جمله سرطان، کبد، کلیه، غدد و جراحی قلب کاهش یافته است".

او می‌گوید: "کشور در حال گذر از یک بحران اقتصادی خفه کننده است و اکثر بیمارستان‌های دولتی به دلیل فروپاشی بخش بهداشت و درمان و مهاجرت تعداد زیادی از پزشکان به دلیل جنگ از ارائه خدمات بهداشتی کامل به فقرا محروم و ناتوان شده اند". "منیر الخطیب" جراح پلاستیک که ده‌ها مراجعه کننده در کلینیک خصوص خود در محله جمیلیه در شهر حلب داشته می‌گوید علیرغم فروپاشی اقتصادی که شهروندان سوری متحمل آن شده‌اند تعداد زیادی از زنان به دنبال انجام عمل‌های جراحی زیبایی پرهزینه هستند. او می‌گوید: "من شگفت زده می‌شوم وقتی می‌بینم برخی از آنان هزاران دلار برای عمل حراحی زیبایی هزینه می‌کنند".

او می‌گوید:" در حالی که زنان شاغلی هستند که به من مراجعه می‌کنند عده‌ای هم هستند که علیرغم آن که به فقر دچار شده‌اند با تغییر در انگیزه‌شان برای دریافت و بازپرداخت وام‌ها استفاده از بوتاکس و حجم دهنده‌ها که ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار هزینه دارد را در اولویت قرار می‌دهند. برخی دیگر به دنبال اصلاحات اساسی هستند که چهره و بدن شان را تغییر می‌دهد تا شبیه بازیگران و هنرمندان عرب و خارجی به نظر برسند و تا ۵۰ هزار دلار نیز هزینه می‌کنند"و او در پاسخ به پرسشی درباره تعداد افرادی که مایل به انجام عمل حراجی پلاستیک در کلینیک اش هستند می‌گوید:"من روزانه کم‌تر از ۵۰ زن و مرد جوان مراجعه کننده دارم. اکثر آنان خویشاوندانی در کشور‌های اروپایی یا خلیج فارس دارند که هزینه عمل شان را تقبل می‌کنند. اعضای طبقه ثروتمند سوریه همیشه برای جوان ماندن به جراحی‌های پلاستیک متوسل می‌شوند".

"امیر جابر" پزشک جوانی در دمشق که در جراحی پلاستیک تخصص دارد مرتبا پیشنهاد‌های کاری وسوسه انگیزی از مراکز بزرگ جراحی پلاستیک در کشور‌های حوزه خلیج فارس دریافت می‌کند، اما ترجیح می‌دهد در دمشق بماند.

او به "المانیتور" می‌گوید:" من از جراحی‌هایی که در دمشق انجام می‌دهم سود زیادی کسب می‌کنم و این همان سودی است که اگر به هر کشور دیگری مهاجرت کنم به دست خواهم آورد، زیرا مشتریان من روز به روز در حال افزایش هستند. به همین دلیل است که من حتی به چنین پیشنهاد‌هایی (برای کار در خارج از کشور) فکر نمی‌کنم".

"احمد نمیر" جراح پلاستیک که سال گذشته از دانشکده پزشکی دانشگاه دمشق فارغ التحصیل شد از تغییر رشته و تخصص امتناع می‌ورزد، زیرا در حال حاضر سود مالی زیادی به دست می‌آورد.

او به "المانیتور" می‌گوید: "اکثر فارغ التحصیلان رشته پزشکی به دلیل سود زیادی که جراحان پلاستیک کسب می‌کنند به جای سایر رشته‌ها در جراحی پلاستیک تخصص مورد نیاز را کسب می‌کنند. پزشکان سایر تخصص‌ها در مقایسه با جراحان پلاستیک سود کمی عایدشان می‌شود".

"زبیر موسی" (نام مستعار) که یک پزشک در انجمن پزشکی دمشق و پزشک سابق در دانشگاه پزشکی دمشق است به "المانیتور" می‌گوید پزشکان متخصص در جراحی پلاستیک با نرخ بسیار بالاتری نسبت به پزشکان متخصص فارغ التحصیل می‌شوند. او می‌گوید: "این در حالیست که ما به پزشکان متخصص در دیگر رشته‌ها به ویژه رشته‌های نادر نیاز داریم چرا که پزشکان سوری در سطح گسترده‌ای از کشور مهاجرت کرده‌اند".

موسی که به دلایل امنیتی از افشای نام واقعی خود امتناع می‌ورزد می‌گوید تعداد پزشکانی که از مناطق تحت کنترل دولت سوریه مهاجرت کرده‌اند بیش از ۷۰ درصد بوده است.

او می‌افزاید: "درآمد پایین و کمبود بیمار بسیاری از پزشکان را بر آن داشت تا برای یافتن فرصت‌های شغلی بهتر به کشور‌های دیگر مهاجرت کنند".

"غسان فندی" رئیس سندیکای پزشکان سوریه اواخر سال گذشته به روزنامه "الوطن" نزدیک به حکومت سوریه گفته بود که اکثر فارغ التحصیلان پزشکی تمایل به انتخاب آن دسته از رشته‌های تخصصی پزشکی دارند که سود سریع‌تری به همراه دارد.

فندی گفته بود:" برای رفع کمبود پزشک در برخی تخصص‌ها، نیاز به مطالعات و برنامه‌ریزی‌های گسترده داریم". موسی در مورد تعداد جراحان پلاستیک در دمشق گفت که حدود ۱۰۰ نفر از آنان بدون احتساب جراحان پوست و زیبایی وجود دارند. او می‌افزاید:" مراکز پزشکی بزرگی برای جراحی پلاستیک وجود دارد که در دمشق و سایر نقاط سوریه برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده ایجاد می‌شوند".

او خاطرنشان می‌سازد:" علاوه بر زنان سوری، زنان لبنانی، اردنی و کشور‌های حاشیه خلیج فارس نیز به دلیل تجربه زیادی که جراحان پلاستیک سوری در این زمینه کسب کرده‌اند برای انجام چنین جراحی‌هایی به سوریه سفر می‌کنند".

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!