فیلمl زیبایی بی‌سابقه شبیه‌سازی ابرهای سیاره مشتری

دیجیاتو نوشت: این ویدیو توسط داده‌های ارائه شده توسط دوربین‌های JunoCam تهیه شده که ابرهای خروشان بالای سیاره مشتری را نشان می‌دهد.

سیاره غول گازی مشتری دارای ابرهای گردبادی، طوفان‌های باورنکردنی و نوارهای رنگی است، اما بیشتر مناظر قابل مشاهده توسط ما از این سیاره کاملا صاف است. حالا تیمی از دانشمندان با کمک فضاپیمای جونو (Juno) ناسا رندرهای سه بعدیی زیبایی ایجاد کرده‌اند که ابرهای طوفانی سیاره مشتری را نشان می‌دهد.

«جرالد آیششتات» (Gerald Eichstadt)، شهروند دانشور و پردازشگر تصاویر فضایی، این پروژه را رهبری کرده که در آن از داده‌های دوربین‌های JunoCam فضاپیمای جونو استفاده شده است. دوربینی که از زمان آغاز ماموریت این فضاپیما در سال ۲۰۱۶ تصاویر زیبایی از این سیاره غول گازی منتشر کرده است.

محققان از داده‌های JunoCam برای ساخت نقش‌های دیجیتالی جوی استفاده کرده‌اند که ابرها را از زاویه بالا نشان می‌دهد. در این ویدیو خیره‌کننده که در ادامه می‌توانید آن را مشاهده کنید، شاهد انیمیشنی هستیم که با دیدن آن احساس خواهید کرد ابرها به صورت یخ زده از صفحه بیرون می‌آیند.

آیششتات در بیانیه‌ای که توسط Europlanet منتشر شده، گفت:«ماموریت جونو به ما فرصتی می‌دهد تا مشتری را به گونه‌ای مشاهده کنیم که اساسا توسط رصدخانه‌های تلسکوپی روی زمین غیرقابل دسترس است. می‌توانیم [از طریق آن] در عرض چند دقیقه به ویژگی‌های ابری آن از زوایای بسیار متفاوتی نگاه کنیم.»

Eichstadt نتایج این پروژه را این هفته در در جلسه کنگره علوم سیاره اروپا ارائه کرد.

مشخصا این پروژه برای اهدافی بیشتر از زیبایی طراحی شده است. تیم تحقیقاتی می‌گوید که مدل‌های دیجیتال می‌توانند به دانشمندان کمک کنند تا درک خود از ترکیباتی شیمیایی ابرهای سیاره را اصلاح کنند. این ویدیو به بینندگان عادی نیز کمک می‌کند تا سیاره مشتری را نه تنها به عنوان یک سنگ مرمر ساده و صاف که در تاریکی فضا آویزان است، بلکه‌ای به عنوان یک سیاره لایه‌ای و عمقی بشناسند.

۲۲۷۲۲۷