قیمت لیر امروز 4 مهر 1401/ کاهش ارزش لیر به ضرر ایران است؟


قیمت لیر امروز 4 مهر 1401/ کاهش ارزش لیر به ضرر ایران است؟

لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۵۲ تومان معامله می‌شود و نسبت به روز گذشته با ۲۰ تومان کاهش همراه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، لیر ترکیه در میانه امروز با قیمت هزار و ۵۵۲ تومان معامله می‌شود.

در طی معاملات امروز، بیشترین قیمت ثبت شده برای لیر ترکیه ۱۵۵۲ تومان و کمترین قیمت ۱۵۵۲ تومان است.

کاهش ارزش لیر به ضرر ایران است؟

عضو اتاق مشترک ایران و ترکیه خاطر نشان کرد: کاهش ارزش لیر به لحاظ تراز تجاری به نفع ما تمام نخواهد شد؛ چراکه میزان واردات ما از این کشور تصاعدی و از سوی دیگر صادرات ما کاهش پیدا می‌کند.

بهنام تاج‌الدین در گفتگو با ایلنا، با اشاره به کاهش ارزش لیر در هفته اخیر، گفت: تحریم‌ها علیه ایران باعث شد سود قابل توجهی عاید تجار ترکیه شود چراکه ایران بخش قابل توجهی از تحریم‌ها را از طریق ترکیه دور می‌زند و ترکیه برای ما به دروازه اروپا در دوران تحریم تبدیل شده است.

تاج‌الدین ادامه داد: تحریم‌ها علیه ایران باعث شد از طریق شرکت‌های ترک تبادلات تجاری ما با سایر کشورها دنبال شود و به نوعی تجار ایرانی هزینه اضافی پرداخت می‌کنند که بتوانیم تجارت را با سایر کشورها حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر ترک‌ها سخت‌گیری‌های زیادی در زمینه تبادلات ارزی برای طرف‌های ایرانی در نظر گرفته‌اند، گفت: به نظر می‌رسد در تعرفه‌های تدریجی و حذف کالاهایی که هر سال اتفاق می‌افتد یک تجدیدنظر اساسی باید انجام شود در این صورت می‌توان به اوج‌گیری تجارت بین‌ دو کشور امیدوار بود.

عضو اتاق مشترک ایران و ترکیه با بیان اینکه کاهش ارزش لیر زمینه‌های موفقیت در صادرات را برای آن کشور فراهم می‌کند، گفت: کاهش ارزش لیر به لحاظ تراز تجاری به نفع ما تمام نخواهد شد؛ چراکه میزان واردات ما از این کشور تصاعدی و از سوی دیگر صادرات ما کاهش پیدا می‌کند.

این فعال اقتصادی محصولات کشاورزی را مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به ترکیه معرفی کرد و افزود: محصولات ایرانی بعد از ورود به این کشور فرآوری و بسته‌بندی، سپس‌ به سایر کشورها صادر می‌شوند. می‌توان گفت نصف هندوانه ایران به ترکیه صادر می‌شود.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه در پاسخ به این پرسش که ترکیه توانست از طریق عراق راهی به سوی بازارهای کشورهای خلیج فارس پیدا کند چرا ما نتوانستیم جایگزین ترکیه شویم؟ افزود: مرغوبیت تولیدات مواد صنعتی، معدنی و کشاورزی ایران به نسبت ترک‌ها بهتر است علاوه‌بر این به عراق نیز نزدیک‌تر هستیم اما عدم مدیریت صحیح و تحریم‌ها باعث شد ترکیه جایگزین ما در منطقه شود.

وی میزان رایزن‌های اقتصادی ترکیه در عراق را حدود ۱۲ نفر دانست و افزود: دیپلماسی اقتصادی ایران در عراق ضعیف است و ما در این کشور ۲ رایزن اقتصادی و بازرگانی داریم متاسفانه ما آنگونه که باید در تصاحب بازارهای کشورهای خلیج فارس موفق عمل نکردیم؛ اگر دولت کمک حال بخش خصوصی شود اجازه نخواهیم داد ترکیه جایگزین ما در عراق شود.

به گفته تاج‌الدین؛ بخشی از خوزستانی‌ها ایرانی با عراقی‌ها نسبت فامیلی و رفت و آمد دارند و این مسئله می‌تواند در اوج‌گیری مناسبات اقتصادی ما با این کشور تاثیر بگذارد.

وی با بیان اینکه پیمان سپاری ارزی برای صادرکنندگان دشواری ایجاد کرده است، گفت: خط مشی ترکیه این است که رقبای خود به ویژه ایران را از منطقه دور کند و این مسئله خاصیت تجارت این است که رقیب خود را از میدان خارج کند ما هم اگر بتوانیم این کار را خواهیم کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی