اتریش: پنجره فرصت برای حصول توافق تقریبا بسته شده است


اتریش: پنجره فرصت برای حصول توافق تقریبا بسته شده است

وزیر خارجه اتریش برجام را برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در منطقه ضروری دانست.

الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش امروز دوشنبه در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدون اشاره به اقدامات آمریکا و غرب در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در مورد برجام مدعی شد پنجره فرصت (برای حصول توافق) تقریبا بسته شده است و در حالی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش یافته است که هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.

وی ضمن ابراز تاسف درباره عدم حصول نتیجه در مذاکرات اخیر در وین، برجام را برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در منطقه ضروری و مانع ایجاد پیامد‌های فاجعه‌بار در ثبات و امنیت جهانی دانست.

وزیر خارجه اتریش با اشاره به میزبانی وین برای مذاکرات هسته‌ای طی ماه گذشته، از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای بستر سازی مشارکت کامل همه طرف‌ها در اجرای تعهدات برجام قدردانی کرد.

وی همچنین از ایران خواست در باره مسائل پادمانی به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری و اطلاعات مورد نیاز را ارائه کند.

در همین حال، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در شصت و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر لزوم خاتمه دادن به ادعا‌های واهی علیه برنامه‌ها و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و نظارت مستقل آژانس تاکید کرد و گفت: آمریکا برخلاف خواست جامعه جهانی، مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده، از این توافق خارج شده و به سیاست منحوس فشار حداکثری متوسل شده که در اجرای آن شکست خورده و به بی‌اثر بودن این سیاست اعتراف کرده است.

وی همچنین تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران همواره حامی اجرای کامل و غیرتبعیض‌آمیز معاهده عدم اشاعه و موافقت‌نامه‌های جامع پادمان بوده است و سابقه‌ای مثال‌زدنی در همکاری با آژانس در این زمینه دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هرگونه فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران را رد کرد و گفت تمامی اتهامات صرفا مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست رژیم غاصب اسرائیل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول