شناسایی استراتژی جدید برای بازیابی احتمالی حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر


شناسایی استراتژی جدید برای بازیابی احتمالی حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر

دانشمندان یک استراتژی جدید را شناسایی کرده اند که ممکن است به بازیابی حافظه بیماران مبتلا به آلزایمر کمک کند‌.

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که با افزایش سن خطر ابتلا به آن افزایش می‌یابد و آسیبی است که بر قسمت‌های مغز، تفکر، حافظه و گفتار تاثیر می‌گذارد و بسیار خطرناکتر از فراموشی است.

برخی از دانشمندان معتقدند که این بیماری ناشی از عوامل ژنتیکی، عادات مربوط به سبک زندگی و محیط اطراف است، اما درک علل آن بسیار دشوار است، زیرا بیمار چندین مرحله را طی می‌کند و علائم او به یکباره ظاهر نمی‌شود. اگرچه آلزایمر یک بیماری لاعلاج است، اما محققان مکانیزم جدیدی برای درمان آن ارائه کرده اند.

دانشمندان دانشگاه ایلینویز در شیکاگو، با افزایش تولید نورون‌های جدید از سلول‌های بنیادی عصبی در فرآیندی به نام نوروژنز، یک استراتژی جدید و قابل اجرا برای درمان بیماری آلزایمر کشف کردند.

تیم محققان پس از آن به این نتایج رسیدند که تکنیکی را برای افزایش تولید نورون‌های جدید در موش‌های مبتلا به بیماری آلزایمر شناسایی و بواسطه آن نقایص حافظه حیوانات را بهبود بخشیده اند. این نورون‌های جدید می‌توانند با مدار‌های عصبی که حافظه‌ها را ذخیره کرده و عملکرد طبیعی آن‌ها را بازیابی می‌کنند، ادغام شوند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که عملکرد نوروژنز هم در بیماران مبتلا به آلزایمر و هم در موش‌های آزمایشگاهی که دارای جهش‌های ژنی مرتبط با این بیماری هستند، به ویژه در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکامپ که برای کسب حافظه و بهبودی مهم است، مختل می‌شود.

در مطالعه حاضر، این تیم با افزایش ژنتیکی زمان بقای سلول‌های بنیادی عصبی، نوروژنز را در موش‌ها تقویت کردند و دریافتند که افزایش تولید نورون‌های جدید عملکرد حیوانات را در دو آزمایش مختلف که تشخیص فضایی و حافظه متنی را اندازه‌گیری می‌کنند، بازیابی می‌کند.

این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد اختلال در نوروژنز در هیپوکامپ با کاهش در دسترس بودن نورون‌های نابالغ برای شکل گیری حافظه، نقشی در نقص حافظه مرتبط با بیماری آلزایمر دارد.

منبع: shorouknews

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان