ایران:آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع اصلی نیل به خلع سلاح هسته‌ای هستند


ایران:آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع اصلی نیل به خلع سلاح هسته‌ای هستند

به گفته معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه آمریکا در سطح جهانی و رژیم صهیونیستی در سطح منطقه‌ای مانع اصلی نیل به خلع سلاح هسته‌ای هستند.

ایران:آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع اصلی نیل به خلع سلاح هسته‌ای هستند

به گزارش راهبرد معاصر در چارچوب برنامه سالانه نشست مقامات عالیرتبه مجمع عمومی، مراسم گرامیداشت روز بین‌المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای با حضور سران، وزرای امور خارجه و مقامات عالی‌رتبه کشورهای عضو سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد.

در این نشست، «رضا نجفی» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ضمن تشکر از برگزاری این نشست، انهدام سلاح‌های هسته‌ای را اولویت و تعهدی جهانی عنوان کرد و نسبت به قربانیان کاربرد سلاح‌های هسته‌ای توسط آمریکا در سال ۱۹۵۴ ادای احترام کرد.

رضا نجفی تاکید کرد که سلاح هسته‌ای تهدیدی واقعی علیه بشریت است و خطر کاربرد آن امروز بیش از پیش است. اما کشورهای هسته‌ای با تکیه بر بازدارندگی هسته‌ای و کاهش آستانه کاربرد این تسلیحات وارد مسابقه هسته‌ای شده و حتی بر خلاف تعهد خود سلاح‌های مزبور را به برخی از متحدان خود منتقل می‌کنند. وجود حدود ۱۳۰۰۰ کلاهک هسته‌ای میزان خطر سلاح هسته‌ای را نشان می‌دهد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان، خروج آمریکا از معاهده موشک‌های هسته‌ای میانبرد و برجام را نمونه‌هایی عینی از عدم پایبندی این کشور نسبت به تعهدات بین‌المللی خود عنوان کرد و گفت که پس از تمدید معاهده استارت جدید، خلع سلاح هسته‌ای واقعی باید دنبال شود.

رضا نجفی در ادامه تصریح کرد که آمریکا در سطح جهانی و رژیم صهیونیستی در سطح منطقه‌ای مانع اصلی نیل به خلع سلاح هسته‌ای هستند و ایران از پیشنهاد گروه عدم تعهد برای آغاز فوری مذاکرات کنوانسیون جامع سلاح‌های هسته‌ای قویا حمایت می‌کند. زیرا خلع سلاح هسته‌ای یک تعهد حقوقی الزام آور است و تنها ضامن رفع خطر این سلاح‌ها است.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از شکست دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته ای ابراز تاسف کرد و آن را نشانی از فقدان اراده سیاسی کشورهای هسته‌ای برای رسیدن به خلع سلاح عنوان کرد. در همین راستا، ایران ایده کاهش خطر هسته‌ای را معادلی برای خلع سلاح هسته‌ای نمی‌داند.

رضا نجفی در پایان، با تاکید بر لزوم پاسخگو کردن کشورهای هسته‌ای و لزوم واداشتن رژیم اسرائیل به خلع سلاح هسته‌ای، الحاق به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به عنوان عضو غیر هسته‌ای و قبول پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که تحقق این هدف راه ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی را تسهیل خواهد کرد.

وی همچنین اضافه کرد که ایران در ایفای نقش مثبت خود برای نیل به خلع سلاح هسته‌ای ثابت قدم خواهد ماند.

شایان ذکر است که پیشنهاد اولیه گرامیداشت روز بین‌المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران مطرح و با حمایت گروه عدم تعهد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل در دستورکار سالانه مجمع قرار گرفته و از سال ۲۰۱۳ هر سال برگزار می‌شود./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته