فواید و مضرات کافئین


فواید و مضرات کافئین

کافئین که به طور طبیعی در بیش از 60 نوع گیاه از جمله دانه قهوه ، گوارانا ، چای ، کاکائو و..... یافت می شود و همین کافئین است که سبب ایجاد طعم تلخی می گردد .

به گزارش بهداشت نیوز، کافئین تاثیرات مثبت و منفی بر سلامتی دارد که در این مطلب به این تاثیرات اشاره میکنیم.

اثرات مفید

مصرف همزمان کافئین وقند می تواند برای حافظه مفید باشد ، درواقع مغز این افراد به انرژی کمتری برای یاد آوری امور نیاز دارد. بین مصرف کافئین و بیماری پارکینسون رابطه عکس وجود دارد به عبارت دیگر مصرف کافئین از احتمال بروز بیماری پارکینسون جلوگیری می کند . مصرف کافئین اختلالات شناختی در رابطه با افزایش سن و نیز بروز بیماری آلزایمر را کاهش می دهد .

کافئین با ایجاد تعادل در عملکرد مغز ، از نقایص حرکتی و نیز زوال عقل پیشگیری می کند . کافئین احساس خوب بودن ، شادی ، انرژی ، هشیاری و اجتماعی بودن را در فرد تقویت می کند .

کافئین تحمل انجام حرکات ایروبیک را افزایش می دهد .

مصرف کافئین منجر به کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 می شود . کافئین قرمزی و تورم چشم را کاهش می دهد.

کافئین از نقرس جلوگیری می کند .

کافئین خطر ابتلا سرطانهای روده ، دهان و حلق را کاهش می دهد و سبب کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و پوسیدگی های دندانی می شود.

از ویژگی های منحصر به فرد این ماده ، مقاوم سازی بدن در برابر تشعشعات رادیو اکتیو بخصوص اشعه مرگبار گاما کبالت 60 است ، که گام بزرگی در درمان بیماری سرطان بکمک اشعه می باشد . کافئین یک آفت کش است و سبب مرگ حشراتی می شود که از آن گیاه تغذیه می کنند.

اثرات مضر

کارشناسان از کافئین به عنوان یک تیغ دو لبه نام می برند زیرا از یک سو می تواند بر خلق و خوی فرد اثر مثبتی بگذارد و خستگی را از او دور کند اما از سوی دیگر ممکن است تعادل فرد را مختل کند. اعتیاد نمی آورد اما برخی از کارشناسان بر این باورند که مصرف زیاد آن ( بیشتر از 200 میلیگرم در روز) تحمل فرد را نسبت به اثرات این ماده بالا می برد .

مصرف کافئین تحریک پذیری فرد را بالا برده و گاهی باعث می شود که فرد رفتار نا مطلوبی از خود نشان دهد .

از اثرات مضر دیگر این ماده بی نظمی در دفع ادرار و همچنین اختلال و بی نظمی درفعالیت قلب است .

مصرف پیوسته و زیاد کافئین موجب کندی واکنش فرد می شود . مصرف چای پر رنگ و قهوه وترکیبات حاوی کافئین علائم سرما خوردگی را تشدید می کند .

افرادی که نوشیدنی حاوی کافئین زیاد مصرف کرده بودند ، یکباره احساس هشیاری بیشتری داشتند اما پس از نیم ساعت به مراتب کند تر واکنش نشان می دادند .

مصرف کافئین زیاد ممکن است خطر ابتلا به افسردگی و نا امیدی را افزایش دهد .

مصرف بیش از حد کافئین (بیش از 250 میلی گرم در روز ) سبب مسمومیت می گردد که علائم آن عبارتند از بیقراری ، عصبی بودن ، هیجان ، بی خوابی ، سرخی صورت ، ادرار بیش از اندازه و ناراحتی های گوارشی . ومصرف بیش از یک گرم کافئین در روز می تواند منجر به گرفتگی ماهیچه ای ، افکار و صحبت های پریشان و تنشهای روانی گردد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع نوشیدنی و شربت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس