سلامت اعصاب چشم با ابتلا به آلزایمر ارتباط دارد


تیمی از محققان در بیمارستان بوندانگ دانشگاه ملی سئول طی مطالعات اخیر خود دریافتند؛لایه نازک ‌تر فیبر عصبی شبکیه RNFL چشم با خطر بالاتر اختلالات شناختی مرتبط است. به گزارش سیناپرس، محققان...

سلامت اعصاب چشم با ابتلا به آلزایمر ارتباط دارد

تیمی از محققان در بیمارستان بوندانگ دانشگاه ملی سئول طی مطالعات اخیر خود دریافتند؛لایه نازک ‌تر فیبر عصبی شبکیه RNFL چشم با خطر بالاتر اختلالات شناختی مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، محققان کره جنوبی موفق به کشف ارتباط مستقیم بین سلامت اعصاب چشم و آلزایمر شدند. این اولین بار است که یک مطالعه علمی، رابطه بین عملکرد شناختی و ساختار شبکیه در جمعیت سالمند را شناسایی می کند.
به گفته محققان، شبکیه نور را تشخیص داده، اطلاعات بصری را پردازش و آن را به مغز منتقل می کند. با افزایش سن بدن، ضخامت لایه شبکیه کاهش می یابد و به همین ترتیب، عملکرد عصب بینایی نیز کاهش می یابد.

مطالعات انجام شده قبلی فاقد حجم نمونه کافی بودند و نتایج در مورد اینکه کدام یک از ۱۰ لایه شبکیه به طور مستقیم بر عملکرد شناختی تأثیر می گذارد، متفاوت بود.

محققان طی این مطالعه که توسط پروفسور وو سه جون و کیم کی وونگ رهبری شد، ضخامت شبکیه اولیه ۴۳۰ سالمند ساکن در شهر سئونگنام را اندازه گیری کرده و تفاوت در نتایج تست عملکرد شناختی را که به طور منظم طی پنج سال انجام می شد بر اساس ضخامت شبکیه با توموگرافی انسجام نوری بررسی و تطبیق دادند.

بر اساس اطلاعات فوق مشخص شد زمانی که ضخامت اعصاب شبکیه میکرومتر یا کمتر بود، احتمال زوال عقل بیش از پنج برابر بیشتر می شود. با این حال، سایر لایه ‌های شبکیه مانند لایه پلکسی ‌فرم داخلی هیچ ارتباط واضحی با زوال شناختی نشان ندادند.

به گزارش سیناپرس، یافته های فوق همچنین گویای این موضوع هستند که احتمال اختلال شناختی خفیف یا بیماری آلزایمر در گروه با RNFL نازک 52.7 درصد بود که بسیار بیشتر از شیوع 11.3 درصد در گروه کنترل بود و خطر اختلال شناختی در این افراد حدود پنج برابر بیشتر است.

پروفسور وو در توضیح این یافته ها گفت: این مطالعه ثابت کرد که خطر اختلال شناختی را می توان از طریق ضخامت RNFL ماکولا پیش بینی کرد. این سنجش به احتمال زیاد برای تشخیص زودهنگام و درمان اختلالات شناختی در سایت های بالینی استفاده می شود.

به گزارش سیناپرس،شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Ophthalmology منتشر شده است.

مترجم: زهرا همراز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر