زلنسکی تاکید کرد: دفاع از دونتسک، نقطه تمرکز اصلی ماست


زلنسکی تاکید کرد: دفاع از دونتسک، نقطه تمرکز اصلی ماست

رئیس جمهور اوکراین با وخیم توصیف کردن وضعیت نبرد در منطقه دونتسک، گفت تمرکز اصلی روس‌ها برای تصرف این منطقه است، پس دفاع از آن نیز هدف شماره نظامیان کی‌یف است.

زلنسکی تاکید کرد: دفاع از دونتسک، نقطه تمرکز اصلی ماست

به گزارش راهبرد معاصر، در ادامه عملیات ضدحمله نظامیان اوکراینی در جنوب این کشور، «ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین گفت تمرکز اصلی آنها دفاع از منطقه دونتسک است.

زلنسکی شامگاه دوشنبه در پیام ویدئویی شبانه گفت به دلیل اینکه تصرف منطقه دونتسک در اولویت اصلی نیروهای روسیه در جریان عملیات در دونباس قرار دارد، دفاع از دونتسک نیز هدف شماره یک اوکراین است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی با بیان اینکه وضعیت نبرد در منطقه دونتسک بسیار وخیم است، اظهار داشت: «ما هر کاری که بتوانیم که برای مهار کردن فعالیت‌های دشمن [در دونتسک] انجام می‌دهیم. این هدف شماره یک ما هست، زیرا اکنون دونباس نیز هدف شماره یک اشغالگران است».

زلنسکی که از پشت دیوارهای کاخ ریاست‌جمهوری اوکراین اظهارات تهدیدآمیز علیه روسیه به زبان می‌راند، گفت علاوه بر دونتسک، در مناطق خرسون، خارکیف، میکولایف و زاپروژیا نیز درگیری‌های شدیدی بین نیروهای روسیه و نظامیان اوکراین در جریان است.

رئیس جمهور اوکراین روز دوشنبه نیز با بیان اینکه تهدید روسیه به استفاده از تسلیحات اتمی برای دفاع از خود واقعی است، مدعی شد حملات به نزدیکی نیروگاه اتمی زاپروژیا به‌نوعی باج‌گیری اتمی است.

پنج روز قبل بود که رئیس جمهور روسیه با اعلام بسیج نظامی محدود، گفت کشورهای غربی به‌دنبال تضعیف، تجزیه و نابودی کامل روسیه هستند اما مسکو هم دارای سلاح اتمی است و از هر ابزاری برای دفاع از خود استفاده می‌کند.

سران مناطق لوهانسک و دونتسک روز سه‌شنبه تاریخ برگزاری همه‌پرسی برای پیوستن این مناطق به فدراسیون روسیه را اعلام کردند. جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک گفته‌اند این همه‌پرسی از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (۱ مهرماه تا ۵ مهرماه) برگزار خواهد شد.

روسیه در ماه فوریه (اسفند گذشته) این دو منطقه را به عنوان مناطق مستقل به رسمیتی شناخت، اما شمار زیادی از کشورها هنوز آنها را بخشی از اوکراین می‌دانند. با وجود این، کی‌یف به صورت غیررسمی کنترل بر این دو منطقه را در سال ۲۰۱۴ از دست داد. در آن زمان، ساکنان این دو منطقه، نتیجه کودتای تحت حمایت غرب، موسوم به «کودتای میدان» را به رسمیت نشناختند.

پوتین نیز از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰) بعد از به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونستک از اوکراین، از آغاز «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» خبر داده و هدف خود را از این اقدام، نازی‌زدایی اوکراین، خلع سلاح این کشور، رفع نگرانی‌های امنیتی خود و اجابت درخواست کمک لوهانسک و دونستک اعلام کرد./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس