هشدار هواشناسی: خشکسالی بیخ گوش اروپا


هشدار هواشناسی: خشکسالی بیخ گوش اروپا

چند کارشناس به نمایندگان یک کمیته پارلمان اروپا هشدار دادند، خشکسالی که این قاره در حال تجربه است، ممکن است تا اواسط قرن جاری به یک پدیده عادی در اروپا تبدیل شود.

هشدار هواشناسی: خشکسالی بیخ گوش اروپا

به گزارش راهبرد معاصر، چند کارشناس به کمیته «محیط زیست، سلامت عمومی و ایمنی غذایی» پارلمان اروپا گزارش دادند، خشکسالی در اروپا در صورتی که سریعا اقداماتی موثر و فرامرزی برای کاهش آن به اجرا در نیاید ممکن است تا اواسط قرن جاری به یک مشکل عادی در اتحادیه اروپا تبدیل شود.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «یورونیوز»، این کارشناسان به این کمیته تصریح کردند، خشکسالی‌های مکرر و شدید در اروپا تاثیراتی چشمگیر بر تعداد هر چه بیشتری از فعالیت‌های اقتصادی شامل کشاورزی، حمل‌ونقل، انرژی و نظام مراقبت‌های سلامت خواهد داشت.

«آندریا تورتی»، کارشناس سازمان «دیده‌بان خشکسالی اروپا» به اعضای کمیته «محیط زیست، سلامت عمومی و ایمنی غذایی» پارلمان اروپا تصریح کرد، بر طبق ارزیابی این سازمان، رویدادها‌ی شدید آب‌وهوایی که قاره اروپا را در طول تابستان گذشته گرفتار کرد، «در صورتی عدم اجرای اقدامات کاهشی موثر ممکن است تا سال ۲۰۵۰ تبدیل به یک پدیده عادی شود.»

او اضافه کرد: «این رویدادها تقریبا هر سال قرار است اروپا را گرفتار کنند.»

به نوشته یورونیوز، گمان برده می‌شود خشکسالی که اکنون اروپا تجربه می‌کند، بدترین خشکسالی باشد که این قاره در عرض ۵۰۰ سال اخیر گرفتارش شده و بر طبق برآورد، ۶۴ درصد خاک این قاره اکنون درگیر شرایط خشکسالی، هر چند با درجات مختلف، هستند.

تورتی گفت: «تاثیرات شدید این پدیده تا کنون در چند حوزه گزارش شده است.»

کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که بیشترین تاثیر را از این مشکل در اروپا پذیرفته و در سال جاری میلادی برداشت ذرت، سویا، آفتابگردان و برنج در این قاره کاهشی شدید پیدا کرده است.

اما مشکل خشکسالی اروپا که اواخر ۲۰۲۱ به سبب تنزل شدید بارش باران و برف در ماه‌های قبل از آن شروع و به سبب چند موج گرمای رکوردشکن تشدید از ماه مه در برخی بخش‌های اروپا تشدید شد، فشار قابل توجهی را نیز بر بخش‌های حمل‌ونقل و انرژی اروپا وارد کرده است.

بر اساس گزارش یورونیوز، حمل‌ونقل در چند رودخانه مهم اروپا از جمله رودخانه‌ای «راین» و «دانوب» به دلیل کاهش سطح آب این رودخانه‌ها مختل شد و این مشکل بر نیرو‌گاه‌های برق‌آّبی و برق هسته‌ای نیز تاثیر گذاشت.

همچنین هانس بروینینکس، مدیر اجرای «سازمان محیط زیست اروپا» هم درخواست‌ها تورتی برای اجرای تدابیر تطبیقی و کاهشی برای مقابله با مشکل خشکسالی در اروپا را تکرار کرد.

او نیز به نمایندگان پارلمان اروپا گفت: «ما شاهد ابعاد فرامرزی نسبتا فراوان این مشکل از جمله بر زیرساخت‌ها و سیستم‌های غذایی بوده‌ایم.»

او اضافه کرد: «فکر می‌کنم واضح است که نیاز به یک رویکرد اروپایی داریم. ابزارهای سیاسی زیادی تا کنون وجود داشته‌اند اما اغلب دچار فقدان اجرای قدرتمند و پیوند قدرتمند بین این سیاست‌ها بوده‌اند.»

او همچنین هشدار داد، تغییرات آب‌وهوایی نمایانگر "چالشی برای نظام غذایی اروپا" است.

«یانز لنارچیچ»، کمیسیونر مدیریت بحران اروپا نیز یک هشدار دیگر داده و تاکید کرد، «اروپا دیگر منابع کافی برای مبارزه با حریق‌های بزرگ ندارد.»

بیش از ۷۵۰۰۰۰ هکتار از جنگل‌های اتحادیه اروپا در طول موسم آتش‌سوزی‌های امسال در این قاره سوختند که بالاترین آمار ثبت شده در این زمینه تا کنون از زمان ثبت رکورد‌ آتش‌سوزی‌های این اتحادیه در سال ۲۰۰۶ است./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...