تقویت این عضلات فشار خون بالا را کنترل می کند


تقویت این عضلات  فشار خون بالا را کنترل می کند

بر اساس یافته های مطالعات اخیر، تمرینات قدرتی عضلانی تنفسی به طور قابل توجهی فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش می دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس بررسی محققان آمریکایی، تمرینات قدرتی عضلانی تنفسی با مقاومت بالا (IMST) تا شش هفته منجر به کاهش قابل توجه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک می شود.

افزایش فشار خون سیستولیک یکی از علل اصلی مرگ و میر جهانی است که عامل ۱۰.۴ میلیون مرگ به شمار می رود. مداخلات سبک زندگی برای کاهش فشار خون عموماً شامل افزایش فعالیت بدنی، کاهش وزن و اتخاذ یک رژیم غذایی سالم و کم نمک است.

با این حال، یکی از مداخلاتی که در سال‌ های اخیر مورد توجه قرار گرفته، تمرینات قدرتی عضلانی تنفسی است که قبلاً برای کمک به بیماران دارای مشکلات تنفسی استفاده می ‌شد. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که تمرینات قدرتی عضلانی تنفسی، فشار خون و کنترل خودکار قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به فشار خون کاهش می دهد.

در سال های اخیر، تمرینات قدرتی عضلانی تنفسی با حجم کم و با مقاومت بالا که شامل ۳۰ فعالیت تنفسی روزانه فرد است، به عنوان یک عامل مداخله سبک زندگی با زمان کارآمد که فقط به ۵ دقیقه زمان نیاز دارد، برای کاهش فشار خون ظاهر شده است.
پیشتر ثابت شده است که این روش فشار خون را کاهش داده و ممکن است به طور بالقوه عملکرد اندوتلیال عروقی را بهبود بخشد. با این وجود، تا به امروز، بیشتر مطالعات کاهش فشار خون تنها شامل تعداد کمی از شرکت کنندگان بوده است. در نتیجه، برای مطالعه حاضر، محققان آمریکایی داده‌ های ۵ کارآزمایی تصادفی‌ سازی شده را جمع‌ آوری کردند تا تخمین بهتری از اثر کاهش فشار خون بر اثر تمرینات قدرتی عضلانی تنفسی با مقاومت بالا ارائه دهند.

این کارآزمایی ها شامل بزرگسالان جوانی بود که برخی از آنها داروهای کاهش دهنده فشار خون مصرف می کردند اما در مجموع خطر بیماری قلبی عروقی کم تا متوسطی داشتند.

پژوهش ها نشان داد: پس از ۶ هفته، فشار خون سیستولیک در گروه کنترل بدون تغییر باقی ماند اما از میانگین ۱۲۷ میلی‌متر جیوه به ۱۱۸ میلی‌ متر جیوه در گروه تمرینات قدرتی عضلانی تنفسی با مقاومت بالا کاهش یافت و این تفاوت از نظر آماری معنی ‌دار بود. علاوه بر این، فشار خون سیستولیک به طور متوسط ۱.۵ میلی متر جیوه در هفته کاهش یافت.

گفتنی است که حداکثر فشار تنفسی که معیاری برای قدرت عضلات دمی، به ویژه دیافراگم به حساب می آید، در هر دو گروه بهبود یافت اما در گروه تمرینات مقاومتی به میزان قابل توجهی بالاتر بود. پژوهشگران خاطرنشان کردند که کاهش در فشار سیستولیک و دیاستولیک برای افرادی که داروهای ضد فشار خون مصرف می ‌کنند نیز رخ داده است، اما این اثر کمتر است.

محققان در پایان به این نتیجه رسیدند که تمرینات قدرتی عضلانی تنفسی با مقاومت بالا باعث کاهش معنی دار بالینی فشار خون شده و از این روش می توان به عنوان مداخله سبک زندگی کارآمد برای کاهش فشار خون استفاده کرد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Appl Physiol منتشر شده است.
منبع: سیناپرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیماری‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403