کتاب «انگلستان عصر الیزابت» به کتابفروشی‌ها آمد


کتاب «انگلستان عصر الیزابت» به کتابفروشی‌ها آمد

کتاب «انگلستان عصر الیزابت» نوشته ویلیام دبلیو. لیس با ترجمه پریسا صیادی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «انگلستان عصر الیزابت» نوشته ویلیام دبلیو. لیس به‌تازگی با ترجمه پریسا صیادی توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب هشتادوپنجمین عنوان از مجموعه «تاریخ جهان» است که این‌ناشر چاپ می‌کند و نسخه اصلی آن، سال ۲۰۰۶ توسط انتشارات لوسنت منتشر شده است.

کتاب‌های «مجموعه تاریخ جهان» برای عرضه چشم اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ منتشر می‌شوند. این‌مجموعه زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی، اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و فلسفه‌های تاثیرگذار را در گذر تمدن بین‌النهرین، مصر باستان، یونان، روم، اروپای قرون وسطی و ... معرفی می‌کند.

«انگلستان عصر ویکتوریا» و «پادشاهی بریتانیا» دو کتاب دیگری هستند که ترجمه‌شان همزمان با این‌کتاب در قالب «مجموعه تاریخ جهان» توسط این‌ناشر منتشر شده است.

درباره دوران یا عصر الیزابت در انگلستان باید این‌توضیح را ارائه کرد که ملکه مری اول، دومین فرزند هنری هشتم شاه انگلستان، در ١٧ نوامبر ١٥٥٨ از دنیا رفت. اما مرگش به جای سوگواری موجی از شادمانی به همراه داشت. چون فرمانروایی مری برای مردم این‌کشور مثل کابوس بود. شکست در جنگ‌های خارجی و درگیری و کشمکش مذهبی در داخل، انگلستان را بلعیده بود و کشمکش‌های تلخ و ناگوار بین کاتولیک‌های رومی و پروتستان‌ها روح و روان این‌کشور را فرسوده بود. دعوای این‌دو گروه هم به این‌خاطر بود که پروتستان‌ها می‌خواستند کلیسایشان را از سیطره کلیسای کاتولیک روم خارج کنند.

پس از مرگ ملکه مری خونریز، مردم انگلستان، به‌جز اقلیت کاتولیک‌ها امیدوار بودند به آرامش، آزادی و رفاه برسند. همه این امید و آرزوها هم در گرو عملکرد زنی ۲۵ ساله به‌نام الیزابت تودور بود؛ خواهر ناتنی کوچک‌تر مری و آخرین فرزند در قید حیات هنری هشتم. دوران سلطنت چهل و پنج ساله الیزابت به «عصر الیزابت» معروف شد. در این‌دوره، انگلستان به قدرتی مورد احترام در اروپا بدل شد و قلمروش تا آن سوی دریاها گسترش پیدا کرد. مردمش هم به ثروت و رفاه رسیدند. هنر شکوفا شد و قانون و حکومت شکل کامل‌تری به خود گرفت. در عصر الیزابت، انگلستان به قولی تبدیل به یک الگوی حکومتی برای جهان شد.

کتاب «انگلستان عصر الیزابت» به‌جز دو بخش «رویدادهای مهم عصر ملکه الیزابت» و «پیشگفتار: روزهای طلایی» در بردارنده ۷ فصل اصلی است که به این‌ترتیب‌اند:

«فرمانروایی گلوریانا»، «ملکه و کندویش»، «لندن و دیگر شهرها»، «مذهب در دوران الیزابت»، «بازی و تفریح در دوران الیزابت»، «علم، پزشکی، و خرافات»، «پیش به سوی دنیای نو».

پس از این‌فصول هم بخش «سخن پایانی: میراث زنده» درج شده است.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

با این حال طالع‌بینی به حدی در زندگی روزمره مردم جا باز کرده بود که واژگان مرتبط با آن وارد زبان شده بود. ما هنوز هم می‌گوییم «او طالع خوبی دارد». روزی الیزابت به ماری ملکه اسکاتلند نوشت: «به این نتیجه رسیده‌ام که ماهیت ما از عناصر زمینی سرشته شده است و عناصر آسمانی بر ما مسلط‌اند، و ... خوب می‌دانم که روحیاتمان متاثر از نشانه‌های ماورای طبیعی شکل گرفته است.»

در زمان الیزابت از طالع‌بینی برای پیش‌بینی آینده و نیز کنترل آن استفاده می‌کردند. ملکه از دی خواسته بود طالع - پیشگویی بر اساس موقعیت ستارگان - برخی از خواستگاران جورواجورش را ببیند. او همچنین از دی خواست تا با مراجعه به جداول ستارگان و سیارگان روزی سعد و خوش‌یمن را برای تاج‌گذاری‌اش تعیین کند تا خیالش بابت داشتن حکومتی بی‌دردسر راحت باشد. در سال ۱۵۶۲ که الیزابت بر اثر آبله تا دم مرگ رفت، درباریان که می‌خواستند طرف برنده باشند نزد طالع‌بینان شتافتند و از آن‌ها تقاضا کردند با کمک طالع‌بینی وارثان احتمالی تاج و تخت را مشخص کنند. مردم حتی در مسائل کم‌اهمیت هم با طالع‌بینان مشورت می‌کردند. مراجعان دی از او برای یافتن اشیای گمشده، از حلقه طلا گرفته تا یک کیسه آرد، کمک می‌خواستند.

ستاره‌شناسی برای کشاورزی بسیار حیاتی تلقی می‌شد. آن‌ها محصولاتشان را بر اساس موقعیت ستارگان در آسمان می‌کاشتند. توماس تاسر، که اشعار و مَثَل‌هایش درباره کشاورزی است از جمله شعر معروف «بارش‌های دل‌انگیز آوریل گل‌های ماه مه را به ارمغان می‌آورد»، به آن‌ها می‌گوید:

[لوبیا] و نخود را زمانی بکارید که ماه از هلال به بدر بدل می‌شود،

هر آن‌کس زودتر بکارد، زود دست به کار شده؛

تا آن‌ها با این سیاره آرمیده و سر برآورند

و با زاییدن خردی بی‌کران شکوفا شوند.

این‌کتاب با ۱۳۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک